Du opnår jo, at du i 2012 i stedet for 32.000 kr i indtægt kommer ned på de 12.000 som hører til 2012 og som du har udgifter til - så skat i princip ikke bliver et issue for 2012 hvor du vel bogfører nogenlunde tilsvarende udgifter.
I 2013 tager du så resten af indtægten, ved at tilbageføre de 22.000 kr til indtægt (og du har så vist alle 32.000 kr som indtægt fordelt på de to år) og så tager du de udgifter der hører til 2013 i forhold til legatet og bogfører som alm. udgift mod bank - og hvis de udgifter så også er 22.000 kr, så går det i princip også i skattenul.
Den kortfristede gæld vil så være 22.000 kr til dette forhold ved udgangen af 2012 og gå i 0 helt som den skal i 2013
Det vil i alle fald som jeg ser det blive helt korrekt - men om det kan gøres mindre snirklet kan jeg ikke være 100% sikker på - dog ikke noget problem TROR jeg.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg har ingen problemer med en regnskabsmæssige behandling af hensættelsen, men vil dog tillade mig at sætte et spørgsmåltegn ved om der også ud fra et skatteretligt synspunkt vil være fradrag. Der er intet som indikerer at betingelserne for fradragsret er opfyldt. Det er let at kalde det en forudbetaling - ja men forudbetaling for hvad? Udgifter som allerede er retligt forpligtiget eller udgifter som vil opstå i 2013.....
Hvis han opnår, at han har 12.000 til indtægt i 2012 og 20.000 i 2013 og den samlede indtægt var 32.000 kr så har han sat de rigtige plusser/minusser og har fået alle 32.000 kr i omsætning
(kunne jo også ha lavet omk. konto som afsat til 2013 for de 20.000 - nok smukkere - men samme resultat)
Hvis samtidigt det afsatte i status i 2012 er 20.000 kr og i 2013 går ned på 0 så har han også der samt plus/minus korrekt så vidt jeg kan se det.
Tilbage er så at tage udgifter som de rent faktisk kommer - men det har ikke rigtigt noget med afsætningen af gøre og bør blive korrekt - modig ja - men jeg tror ikke det går helt galt - andre må dog gerne checke efter også
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER