Jeg er lidt i syv-sind omkring, hvorvidt det er smart at havde en Facebook shop. Da vi for nogle år siden overvejede at lave en Facebook shop feature, valgte vi ikke at gøre det og istedet på Responsive Design og at få CloudSprout færdigt så det kan launches rigtigt.
Min vurdering er at Facebook helt sikkert er en magtfaktor som man ikke kan ignorerer, som e-købmand. Men om det leder til at man skal havde en shop på Facebook, er selvfølgeligt svært at sige for der er så mange trends at tage hensyn til. Hvad mobile, pads, tv's, ebay, banners etc.
Hvis man kigger over på den anden side af andedammen, så har firmaet Payvment (www.payvment.com) været igang i små 5 år, med at leverer gratis shops på Facebook. Det er blevet til ca. 175.000 shops, som man selv efter amerikansk målestok må kalde en succes.
Men når man undersøger Payvment, så er der ingen tvivl om at Facebook har været en stor del af deres succes, men den anden del er nemt og gratis, hvilket altid har været to store faktorer, for hvad kunderne vælger. Så det er svært at sige entydigt at Facebook shops er succesrige.
Det store problem, er at man ikke rigtigt kan finde en god grund, til hvorfor en shop ville være bedre på Facebook, end udenfor. Afstanden til en webshop, er jo aldrig længere end et klik væk, og der er så vidt jeg vid ingen relevante features som man ikke også kan tilgå udenfor.
Men hvor jeg kan være i tvivl om hvorvidt e-købmænd i fremtiden vil havde shops bygget ind i Facebook, så er jeg helt sikker på at e-købmændene allerede efterspørger sites der virker optimalt på den hord af mobile enheder, iPhone, iPads etc. mange af dem jeg har snakket med oplever allerede at 25-30% af deres besøgende er fra mobile enheder.
Så konklusionen er lidt, at som tingene står så tror jeg markant mere på Responsive Design, end shops indbygget i Facebook, men man skal aldrig undervurderer Facebook, de kan fra den ene dag til den anden lave en feature som gør at man bare skal være på Facebook. Facebook Beacon var i sin korte levetid, et godt bud.