Ville lige dele denne information med jer. Her de sidste ugers tid havde jeg fået en kanon ide syntes jeg selv, og andre som jeg har snakket med om mit lille projekt, har ikke noget firma, cvr, webshop eller noget lign. endnu, men tænkte jeg evt. kunne prøve at skabe nogle kontakter til mit projekt for at regne ud om det er noget som ville kunne svare sig. Så jeg vælger at finde nogle forbindelser til nogle danske isenkram grossister, hvilket jeg også finder hurtigt, men et generelt udtryk ved dem alle sammen over telefonen er at de har haft dårlig erfaring med internet handel/webshops, så enten er det i deres politik de ikke må danne aftale med noget i webshop branchen, en stor startkøb (de forventer med er en kæde som super brugsen og lign.). Der er masser af undskyldninger for det, selvom 2 ud af de 3 jeg snakkede med faktisk havde en del af de sommer artikler som jeg søgte. Kan det virkelig passe at man skal have en stor portion penge til at kunne starte en webshop op?, har jo fordelen i at jeg selv kan udvikle alle mine ting, pga. jeg er webudvikler. Men stadig, det er da surt hvis jeg skal bruge tid på at selv importere alt fra østen, det kræver jo et tons krav, papirer m.m., og jeg har fuldtids udvikler arbejde ved siden af mine egne projekter, derfor jeg tog kontakt til nogle danske grosister jo, som jeg via hjemmesiden kunne se havde nogle af de ting jeg søgte. Og hvordan håndtere nogle af jer med ting i sælger, der er større end lille pakke og brevformat?, uden at i skal bruge alt for mange penge med transport. Laver i aftale med et fragt firma eller? Kunne godt ske jeg skulle holde mig til IT relateret ting hvor man ikke skal sende noget fysisk osv, men bare lave service sjov, var bar meget nysgerrig for at se hvad der skal til for at prøve mit projekt af uden jeg går konkurs og får stort minus. Er nybegynder i faget indenfor webshop business, men lidt information vil aldrig skade til eventuelle ideer osv. Alt information kan bruges. |
Hej Daniel,
Jeg har selv været indenfor branchen (isenkram-grossist), så jeg kender godt reaktionen når nogen med webshops henvender sig. Men jeg tror så småt, at tendensen er ved at ændre sig, og i hvert fald er det særdeles vigtigt hvem du kommer til at tale med når du ringer. Her er lige et par gode råd:
1) Glem kundeservice. De har sandsynligvis en stående ordre om at afvise "sådan nogle som dig" umiddelbart ;-)
2) Glem sælgerne. De er vant til at besøge deres kunders fysiske butikker, få en ordre med hjem og hæve provisionen eller årsbonussen. Den vil de ikke få hvis du bliver "accepteret" og derefter bare ringer eller faxer dine ordrer ind efterfølgende.
3) Snak med direktøren/indehaveren. Ingen af de danske isenkramgrossister er større, end at det sagtens kan lade sig gøre. Fortæl om din mission og understreg, at du ikke har interesse i at undergrave markedet rent prismæssigt (og overhold det).
Du skal nok regne med at skulle købe for minimum kr. 5.000,- pr. grossist pr. gang, men sådan er markedet i den branche. Nu ved jeg ikke præcis hvilke produkter/produktgrupper det er, du vil handle med, men måske kan jeg hjælpe dig lidt i gang med et par kontakter i branchen.
Jeg har selv været indenfor branchen (isenkram-grossist), så jeg kender godt reaktionen når nogen med webshops henvender sig. Men jeg tror så småt, at tendensen er ved at ændre sig, og i hvert fald er det særdeles vigtigt hvem du kommer til at tale med når du ringer. Her er lige et par gode råd:
1) Glem kundeservice. De har sandsynligvis en stående ordre om at afvise "sådan nogle som dig" umiddelbart ;-)
2) Glem sælgerne. De er vant til at besøge deres kunders fysiske butikker, få en ordre med hjem og hæve provisionen eller årsbonussen. Den vil de ikke få hvis du bliver "accepteret" og derefter bare ringer eller faxer dine ordrer ind efterfølgende.
3) Snak med direktøren/indehaveren. Ingen af de danske isenkramgrossister er større, end at det sagtens kan lade sig gøre. Fortæl om din mission og understreg, at du ikke har interesse i at undergrave markedet rent prismæssigt (og overhold det).
Du skal nok regne med at skulle købe for minimum kr. 5.000,- pr. grossist pr. gang, men sådan er markedet i den branche. Nu ved jeg ikke præcis hvilke produkter/produktgrupper det er, du vil handle med, men måske kan jeg hjælpe dig lidt i gang med et par kontakter i branchen.