Ved du noget om supplerende dagpenge og genoptjening af ny dagpengeperiode
Tilmeldt 19. Sep 12
Letsplay
Skrevet
10-10-2012 kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Svar
Jeg er lidt tvivl, så tænkte om mon ikke nogen herinde kan hjælpe mig. Jeg har 20 uger tilbage af min dagpenge periode. Så jeg har fået deltidsarbejde nu på ca20 timer og får supplendedagpenge ved siden af. For at få en ny dagpengeperiode skal man har arbejdet ca 2000 timer. Så mit spørgsmål er de 20 timer jeg arbejde nu med supplende dagpenge vil bliv talt med når jeg engang skal have ny dagpenge periode ?
Svar
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Ase
Fra
Ase
Skrevet
11-10-2012 kl. 11:02
Svar
Hej!
For at få ret til en ny dagpengeperiode, skal du have haft 1924 løntimer indenfor de sidste 3 år.
Timer, som du brugte til at blive dagpengeberettiget sidste gang, kan ikke ”bruges igen”.
Den deltidsbeskæftigelse, som du har haft, mens du har fået dagpenge, kan derimod godt tælle med til opgørelsen – bare den ligger indenfor 3 år.
God arbejdslyst!
Venlig hilsen Øyvind Juridisk konsulent i ASE
Svar
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Hej ASE kan man få tillægsspørgsmål. Hvis en person har et ApS og år 1 og 2 indtjener godt og har rigeligt løn og timer som ejer og ansat, til at optjene fuldt ud til dagpenge begge år, - og så år 3 pludseligt slet ikke tjener en øre og ikke har omsætning = 0 dagpengeoptjening år 3, kan han så i begyndelsen af år 4 melde sig arbejdsløs og være til rådighed, og få dagpenge, baseret på dagpengeretten optjent år 1 og 2 ( bare udgå fra, at den er fuldt optjent begge de to år) Med andre ord, kan personen tillade sig at kæmpe for at få gang i virksomheden et år uden løn og omsætning, men klare sig ved, at der jo i de to år inden er optjent fuld dagpengeret Venlig hilsen
Svar
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Ase
Fra
Ase
Skrevet
12-10-2012 kl. 10:32
Svar
Hej, når vi taler a-kasselovgivning er tillægsspørgsmål nærmest obligatorisk, så naturligvis!
Beskæftigelseskravet på 52 ugers fuldtidsbeskæftigelse skal opfyldes indenfor en periode på 3 år forud for ledigheden.
Personen i dit eksempel vil derfor være dagpengeberettiget.
I princippet kan der gå op til maks. to år uden omsætning , forudsat at personen står til rådighed på ledighedstidspunktet.
Satsen beregnes på baggrund af de to bedste år indenfor de sidste 5 hele regnskabsår.
Der ligger i øvrigt nogle svar på nogle overordnede spørgsmål vedr. dagpenge her på vores hjemmeside : http://www.ase.dk/selvstaendig/dagpenge
Venlig hilsen Øyvind, ASE
Svar
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
super tak - herligt at en A kasse for selvstændige nu ved et par tilfælde har fulgt med herinde og giver klare svar TAK
vh
Svar
Tilmeldt 11. Feb 10
Duffy
Fra
MTC
Skrevet
12-10-2012 kl. 11:54
Svar
Beregnes dagpenge satsen efter overskuddet i de 2 bedste år eller efter hvor meget løn der udbetalt årligt?
Et eksempel. - Der er udbetalt DKK 300.000 i løn hver år og overskudene de 2 år er f.eks DKK 150.000 og DKK 30.000.
Hvad bliver satsen så?
Gælder det for alle A-Kasser?
Svar
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Ase
Fra
Ase
Skrevet
12-10-2012 kl. 13:45
Svar
Hej Duffy
Drives virksomheden i selskabsform tillægges overskuddet det beløb, som er udbetalt i løn.
Hvis overskud og løn tilsammen overstiger 247.500 kr. i hvert af de to år, opnås maksimumsatsen, som er 788 kr. om dagen/ 204.880 om året.
Dit eksempel opnår derfor maksimumsatsen.
Reglerne for beregning af sats til selvstændige gælder for alle a-kasser og reguleret i denne bekendtgørelse https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=136484
Mere generelt vil jeg altid anbefale, at man tager kontakt til sin a-kasse i så god tid som muligt, hvis man øjner en risiko for at få brug for sin dagpengeforsikring. Det gælder øvrigt også i forbindelse med overgang til efterløn .
Venlig hilsen Øyvind
Svar