Nu har jeg set siderne. Casper ønskede, af gode grunde, ikke umidelbart at offentliggøre dem her, så han sendte dem til mig privat. Jeg har dog lovet at afgive mit svar her, så alle kan få gavn af det :)
De sider jeg har set ligner helt klassiske doorway sider, produceret med det eneste formål at få gode placeringer i søgemaskinerne. Siderne er mildt sagt SÅ grimme at der ikke kan være nogle der ønsker at deres kunder skal se dem, og det understreges så også af en kryptisk JavaScript redirect kode. At den er så kryptisk kodet, er helt oplagt et forsøg på at snyde søgemaskinerne til at tro at scriptet gør noget andet end at redirecte.
Undskyld, men jeg kan ikke lade være med at grine lidt - invendigt... Nej, undsklyld, det er faktisk helt højlydt
![]()
Pis, nu kom der spyt på skærmen igen! Nå, men denne form for redirect er det man kalder "Sneaky Redirects" og hvis du gerne vil læse lidt om hvad Google mener om den sag kan du læse nærmere på min bekendte,
Matt Cutts blog, hvor han beskriver det hele lidt nærmere - INCL. et JavaScript exampel der er stort set identisk (samme metode) som ovenstående. (Matt Cutts er en af Googles øverste software udviklere, en af dem med ansvar for at fjerne skidt fra indekset, og meget
aktiv i debatter og på konferencer)
Denne type sider var meget på
mode i det store udland i slutningen af 90''erne. Jeg må sige at jeg er noget rystet over at se at de stadig sælges i Danmark på den måde som de tilsyneladende gør. Jeg troede faktisk at markedet var blevet mere modent. Det er sgu lidt deprimerende for sådan en søgenørd som mig
![]()
Det er DUMT at placere sådanne sider, som jeg har set, på sit eget website. Risikoprofilen for sådanne sider er simpelt hen for høj til at det kan betale sig. Hvis man skal eksperimenterer med sider af den slags skal det foregå på helt isolerede netværk og domæner - domæner og netværk man kan leve med blover blokeret af søgemaskinerne, hvis alt går galt.