Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af udenlandsk freelancer der udfører arbejde i Danmark

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 28. Sep 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino eksperter.
Indenfor min branche er det sommetider svært at finde kvalificerede danske freelancere til hasteopgaver.
Jeg overvejer derfor at hyre en udenlandsk ( EU ) momsregistreret freelancer ind for at sidde på mit kontor og løse en opgave. ( Til den samme løn som en dansk freelancer.)
Jeg har dog hørt at det kan betragtes som "arbejdsudleje", og at arbejdsgiveren derfor skal afholde AM-bidrag, 30% arbejdsudleje skat osv.
Det giver selvfølgelig noget mere administration, men det største problem er at det har vist sig mere end almindeligt svært at få en udenlandsk freelancer til at acceptere disse vilkår.
De er vant til fra andre lande at de blot sender en faktura.
Deres skat betales i hjemlandet og de flyver blot ind for at løse en opgave uden at skulle bruge energi senere på at modregne med deres eget skattekontor etc.

Ved at forlange at vores udenlandske freelancere afleverer dele af deres omsætning i DK med dertil hørende papirarbejde er min virksomhed ikke attraktiv for de kvalificerede udenlandske freelancere.
Ihvertfald ikke i forhold til andre virksomheder i Europa.
Spørgsmålet er derfor om det virkelig er sådan reglerne er skruet sammen eller der er noget jeg har misforstået?
Jeg ønsker ikke at omgå nogen regler så hvis der er nogen der kan kaste lys på dette vil jeg være meget taknemmelig.

P.S. En eventuel udenlandsk freelancer vil indgå i et samarbejde med et eksisterende hold og vil arbejde med udstyr stillet til rådighed af mig.

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 23:53
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Du har helt ret. Skattereformen fra den 20 september 2012 har følgende effekt:

Området for, hvornår en tjenesteydelse skal betragtes som arbejdsudleje, udvides.

Udgør det arbejde, som den udenlandske arbejdskraft udfører, en integreret del af den danske virksomhed, vil dette fremadrettet være at betragte som arbejdsudleje. Det kan være arbejde, som udgør den danske virksomheds kerneydelser eller arbejde, som udøves som et naturligt led i den danske virksomheds drift, f.eks. bogholderi, rengøring eller kantinedrift.

Når arbejdet udgør en integreret del af den danske virksomheds aktivitet, er dette skattemæssigt set arbejdsudleje – dette medfører, at den danske virksomhed har pligt til at indeholde arbejdsudlejeskat (30%) og AM-bidrag (8%) af lønnen til medarbejderne fra udlandet.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 10
Indlæg ialt: 338
Fra  Jivana Skrevet kl. 13:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Claus Møller:
 Når arbejdet udgør en integreret del af den danske virksomheds aktivitet, er dette skattemæssigt set arbejdsudleje – dette medfører, at den danske virksomhed har pligt til at indeholde arbejdsudlejeskat (30%) og AM-bidrag (8%) af lønnen til medarbejderne fra udlandet.

Gælder det også hvis man adhoc hyrer freelanceer inden eller udenfor EU til at løse opgaver, hvor de udfører arbejdet - f.eks. design eller programmering i deres hjemland ?

Glad indehaver af Jivana webshop - vi sælger Økologisk kosmetik og makeup - tjek os ud!

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Skrevet kl. 03:26

Du skal betale 35,6 pct. i arbejdsmarkedsbidrag og arbejdsudlejeskat, hvis du bor uden for Danmark, er ansat i en virksomhed, der ikke er dansk, og du skal udføre arbejde i en dansk virksomhed. Den danske virksomhed betaler skatten for dig. Derefter trækker din arbejdsgiver den danske skat fra, inden han udbetaler løn til dig. Læs mere her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=68806

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Tilmeldt 28. Sep 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:29

Tak for sagligt svar Claus, selvom det ikke helt var det jeg havde håbet på. Det gør det jo ikke ligefrem nemmere at skaffe den rigtige mand til opgaven.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:40

Hej Claus,. interessant - er dette en ny regel eller har den eksisteret i flere år?

Betyder det, at hvis man f.eks har en englænder ansat ad hoc i en måned, så må han ikke fakturere et beløb bare fra UK - men at man skal oprette ham som medarbejder og derved indbetale denne "udleje" skat i alle fald?

Hvor indberetter man den, er der post til det i E indkomst mon? Jeg går ikke ud fra, at Danløn f.eks har det som ansættelsesmulighed så man bare kunne køre den vej.

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Skrevet kl. 14:00

Det er en del af skattereformen fra 20 sept.

Jeg ved ikke hvordan "en integreret del" skal defineres. Det gælder kun for nye kontrakter og ikke for kontrakter der er indgået før skattereformen.

Men der må have været en del snyd med det siden de har lavet reglerne om. At kan indeholder det herfra er jo smart nok, og så får de kredit i det andet land.

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Skrevet kl. 14:02

Der er jo nogen der har stemt på dem som har lavet skattereformen. Stick out tongue

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:43

Claus Møller:

Det er en del af skattereformen fra 20 sept.

Jeg ved ikke hvordan "en integreret del" skal defineres. Det gælder kun for nye kontrakter og ikke for kontrakter der er indgået før skattereformen.

Men der må have været en del snyd med det siden de har lavet reglerne om. At kan indeholder det herfra er jo smart nok, og så får de kredit i det andet land.

fint tak - jeg kan nu heller ikke se det slemme idet, men JA der er da givet mange der bare har sendt taget pengene ud i det land de bor i, og vel næppe har fundet det ulejligheden værd, at betale skat af det der. Det vil sikkert gøre det sværere at aflønne udenlandsk arbejdskraft i kortere perioder til ad hoc job - eller i alle fald, dyrere kan man forestille sig

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:49

@ Teodor.

Efter min opfattelse er problematikken om arbejdsudleje ikke relevant i dit tilfælde

Hvis den pågældende freelancer er selvstændig erhvervsdrivende i hjemlandet falder han uden for reglerne om arbejdsudleje.

Hvis det er dig som har ansvar og risiko for det arbejde, den udenlandske person laver, og han derfor må anses for at være lønmodtager, skal du trække hans skat via e-indkomst. Det vil sige at den pågældende freelancer skal have dansk skattekort.

Det bliver ikke særligt attraktivt at arbejde on location.

/Henrik

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)