Dette er noget jeg kun kan nikke genkendende til.
Jeg har selv oplevet kæresteforhold ryge i vasken pga. iværksætteriet.
Jeg vil være så grov - på baggrund af mine egne erfaringer og erfaringer fra folk jeg kender rigtig godt - at sige at det svarer lidt til hende (eller ham) kæresten man finder imens man begge er studerende. Alt går super, men den dag den ene får et arbejde og den anden stadig studerer begynder der i mange tilfælde at ske noget. Den ene kører pludselig ikke på nogle skinner som går helt i samme retning som den anden. Og med tiden kan man risikere at "vokse fra hinanden".
Det er lidt firkantet skrevet, men det er også dette som jeg er ret overbevist om kan ske i situationer hvor den ene part går ud og bliver iværksætter. Mig og min kone mødte hinanden imens jeg var igang med at starte en virksomhed op igen. Så hun har aldrig kendt til andet og kender mig som den person som jeg er og den livsstil man lever når man er hardcore iværksætter. Men da jeg startede med at være iværksætter for alvor for mange mange år siden, der havde jeg en sød og forstående kæreste som jeg havde boet sammen med i en del år. Men da der for alvor kom gang i virksomheder m.m., så røg vi ud på hvert sit spor. Hun ville helt klart have foretrukket mig som en 8-16 lønmodtager med masser af tid til overs til hende, ligesom jeg havde haft da vi mødte hinanden - og jeg ville gerne have at hun gav mig nogle mere løse tøjler og forståelse for at der var behov for at knokle igennem. Så jeg syntes hun skulle gå noget mere ud med veninderne m.m., hvis hun bare gik og kedede sig - Og det endte til sidst desværre riet grimt. Vi har ingen kontakt til hinanden i dag og når vi en sjælden gang imellem støder på hinanden er det med et "Hej" og et nik og så går vi ellers videre i hver vores retning.
Ovenstående historie har jeg hørt fra mange andre jeg kender, hvor man har kendt hinanden godt "pre iværksætteri" og pludselig bliver der vendt op og ned på dagligdagen - og det er der altså en del forhold der ikke kan holde til. Praktisk talt alle jeg lige nu og her kan komme i tanke om, som er gift, og som er rigtige iværksættere, de har mødt hinanden imens der var gang i iværksætteriet. For jeg kan komme i tanke om lige så mange, hvor forholdet er røget i vasken fordi den ene af parterne er startet op med en virksomhed.
Jeg ved godt at det er et lidt dystert indlæg jeg har skrevet. Men ikke desto mindre er det rå erfaring fra det virkelige liv.
Så det understreget også det som jeg har sagt igen og igen i forbindelse med foredrag m.m. - Sørg nu for at dit bagland (familien) er 100% indstillet og indforstået med hvad det vil kræve ikke blot af dig, men også dem, at du springer ud som iværksætter.
/Jesper