Hej Hvis jeg sælger en vare i min webshop til 20.000,- og det viser sig at køber har stjålet det kort der er betalt med eller på anden måde undslipper betaling, så er der ingen måde at forsikre sig ud af det på. Er der noget jeg kan gøre for at undgå den situation? |
Hej Mette
Det er faktisk rigtig svært. Her nogle af de tips, som vi bruger - og jeg vil rigtig gerne høre fra andre, da vi stadigvæk har problemer med det.
Du skal være særdeles mistroisk overfor bestillinger - når vi modtager ordre på mærkelige bestillinger, store bestillinger eller hvor vi kan se, at der er lavet ukritiske tilvalg - altså at der i sammensætning af produktet er valgt dyre varer, uden hensyntagen til pris - så laver vi altid en kontrol af ordregivers navn, adresse og telefon nr. Føler vi os stadigvæk usikre, så ringer vi til kunden med en eller anden lam undskyldning, for lige at tale med vedkommende - føler vi stadigvæk usikre, så siger vi at der er sket en fejl med betalingen, og vi er nødt til at fremsende varen på efterkrav - vi betaler selvfølgelig meromkostningen og beklager fejlen - så er det posthusets hovedpine, hvis kortet er spærret.
Er vi rigtig usikre, så ringer vi til PBS og får en kontrol af, om der er sket mærkelige transaktioner på kortet indenfor den seneste tid, eller om kortet måske skulle ske at være spærret i mellemtiden. Svaret fra PBS er i øvrigt altid "Er du i tvivl, så annuller betalingen, og bed om at få betalingen af anden vej" Dooh!
Vi sender under ingen omstændigheder varer til personer, der ikke er registreret på en adresse - vi sender ikke varer til hjørnet af Gågaden og storegade - og så videre.Vi har pakkesedler, hvor kunden skal kvittere for modtagelsen.
Når der er tale om snyd med dankort, vil kunden ofte forsøge at afhente varen - da forsendelse til en adresse giver oplysninger til videre efterforskning. Så når vi udleverer noget i butikken, der er forudbetalt, så kræver vi billedlegitimation, og nedskriver pas nr. eller kørekorts nr. Har kunden "glemt" legitimation, så kræver vi at kunden betaler i butikken, og annullerer forudbetalingen. Her har vi så haft en del, som pludselig løber ud af butikken.
Vi sørger for at logge ip adresser og mailkorrespondance, forsendelsesadresser og så videre, i fald der skal laves en politianmeldelse eller incassosag.
Vi gør også det, at vi hver måned hensætter en procentdel af omsætning af betalingskort til tab - for der vil komme tab. Det er især de sager, hvor det er kunden selv, der har misbrugt sit dankort. Det kan man nemlig godt, i følge banken, så skal banken nemlig ikke dække tabet.
Den store balancegang, er den at være kritisk overfor betalingerne uden at være mistroisk overfor reelle kunder. Hvis der er noget reelle kunder ikke vil finde sig i, så er det blive beskyldt for snyd. Forklarer du derimod kunden, at der desværre er en stor risiko, at din virksomhed derfor har indført helt faste procedurer, uanset om kunder virker reel eller ej, så forstår de fleste.
Det er ofte nødvendigt, for at klare sig på markedet, at tilbyde betaling over internettet - det latterlige er, at det er virksomheden, der påtager sig hele risikoen, mens det er banken, der kreditvurderer kunden. Man har ikke en jordisk chance for at vide, under hvilke forudsætning banken har udstedt kreditkort, og alligevel spiser banken sin risiko af med 1.000 kr.og intet hvis der er tale om misbrug.