|
Hej alle Aminoer. I har altid hjulpet mig godt på vej med gode råd og ideer, og håber på at i igen vil hjælpe mig på vej. Jeg har før oprettet et par indlæg om at jeg efter at have købt et hus i Viborg på 113kvm med medfølgende nedlagt solcenter på 86kvm. Før var jeg i tvivl om det skulle laves om til en kiosk / Købmand eller kaffebar, nu har jeg så besluttet at beholde det som et solcenter og renovere det lidt samt udskifte rør indtil jeg får råd til nyere sol maskiner. Kort om beliggenhed : Viborg 1.5 km fra centrum midtby, ligger i et parcelhuskvarter i et krys med fri udsigt og alle der går forbi, cykler eller kører forbi hvad enten de er på vej til bilka, hjem eller lidl eller bageren selv tankstationen for at tanke benzin. ALLE kommer forbi det ligemget hvilket ærinde de har kan de ikke overse solcentret. Meeeen! Det er jo stadig en lidt lille by Viborg og der er ikke så mange mennesker men efter at have set de andre solcentre i byen som ikke ser for godt ud tror jeg godt at jeg kan konkurrer med dem. Har også snakket med mange naboer og random folk i fx. fitness centret jeg træner og de syntes Viborg trænger til et nyt og ordenligt solcenter. Mit spørgsmål er : Jeg har jo selvfølgelig snakket med skat om moms osv. Jeg har lige været med til at etablere et Tolkefirma så jeg har nogenlunde styr på det med moms og skat og hvad der følger med. Men jeg syntes det er noget helt andet når det er et solcenter.
For det første er jeg i tvivl om det er en god ide at momsregistrer et solcenter? Self at jeg kan trække alt fra i momsen, men jeg skal også pålægge moms på prisen og jeg tror det er lidt besværligt.. Udover det er jeg også rigtig meget i tvivl om hvad jeg kan trække fra i skat når vi snakker om solcenter.
De 86kvm er godkendt til erhverv men når jeg åbner det som solcenter må jeg så gerne renovere det såsom lægge klinker, og ændre noget el installation og så trække det fra i skat da det jo er til solcentret ? Eller hører det under alm vedligeholdelse.. Hvad så med den el solcentret bruger når en kunde kaster en tyver i solen kan jeg trække det fra som drift omk? rør, ventilation, overvågening, og div kontoratikler bla et lille kontor måske med pc og tv til solcentret til at holde regnskab kan man trække det fra via moms eller vil skat måske slet ikke acceptere det er til brug til virksomheden?
Jeg håber i kan hjælpe mig og hvis i er i tvivl om noget vil jeg gerne prøve at formulere mig selv bedre og besvære div spørgsmål. Jeg håber på at jeg kan få etableret noget på benene jeg har flere projekter i gang Lige pt. LydiasTolkefirma / Solcenter i Viborg og er også selvlært tatovør og kunstner og forfatter, er i gang med at skrive en bog en biografi om min mor som børnearbejder, og når jeg har etablere de 2 andre virksomheder og fået dem til at stå lidt selv åbner jeg en tatovør biks da jeg stadigvæk har pladsen til det :) Jeg håber i kan forstå at jeg har rigtig rigtig meget travlt for tiden og lang tid forud og at jeg godt kan være lidt langsom til at svarer og det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil men har bare travlt. Tak for jeres svar og hjælp på forhånd. MVH David Saedian |
Om du skal momsregistrere afhænger jo af om du forventer at omsætte for over kr på 12 lbd måneder, det går jeg ud fra, når du har erhvervslokale og skal ofre penge på renovering, og så har du ikke noget valg
Ja du kan fratrække alle driftsudgifter så som El i det erhvervslejemål du driver det i. Du kan også fradrage ting du køber specifikt for at drive det som solcenter så som rør. Hvad selve lokaleindretningen angår bliver jeg dig svar skyldig, for det kan sagtens være noget som betragtes som bygningsforbedring der ikke bare kan trækkes fra (ex kan du ikke bare lægge nyt gulv eller sætte nye vinduer i og trække det fra i driften), så du skal nok være mere specifik, og jeg vil råde til at ha en lokal revisor med
vh
Bliv gratis medlem