Hej Aminoer Håber I kan hjælpe med et - formentligt - simpelt spørgsmål. Jeg har en virksomhed, der designer og producerer forskellige boligprodukter. Indtil videre går det godt, jeg er dog begrænset af at skulle sælge for at have kapital til nye investeringer/produktion - da jeg ikke har lån i banken med er startet stille op. Jeg er nu i dialog omkring et samarbejde med et firma, der har et relativt stort navn og som selv producerer og sælger forskellige lignende produkter. De siger, at en samarbejdsmodel kunne være et royalty, hvor de overtager kollektionen og sælger den i udlandet, som en del af deres varemærke. Mit spørgsmål går nu på: 1: Vil det sige, at mine produkter ikke længere kan have mit eget logo på, men skal hedde deres i stedet? Således at jeg designer til dem? 2: Hvor stor et cut får et sådan firma typisk for såden en aftale (ja det er jo sikkert meget forskelligt, alle mulige parametre taget i betragtning). 3: Vil det være en bedre model end af have agenter i forskellige lande? Og ja - jeg skal selvfølgelig tale med dem om alt ovenstående, jeg vil bare gerne lige have lidt mere viden, inden jeg går videre. Håber I kan hjælpe :-) |
Er ikke i branchen med lidt bekendt med nogle af problemstillingerne
1) De vil nok gå efter deres eget logo, medmindre de satser på at have spottet et virkelig talent i dig
2) Det rigtige spørgsmål er nok nærmere hvor lille et cut de kan slippe afsted med at give dig
3) Jo mere kontrol man selv har desto bedre - men det forudsætter jo at man har kapital og kontakter til at kunne ekspandere selv
Indspark:
Sørg for at have forhandlingsparametre at skrue på, start med
- tidsbegrænset aftale, hvorefter der kan genforhandles
- at deres distributionsret automatisk ophører hvis der omsættes for mindre end kr X inden for en given periode
Dit argument for dette: burde ikke være et problem - hvis ikke de kan afsætte dine design er der vel næppe noget problem du selv får designrettigheder tilbage
- At deres distributionsret til lande/regioner udenfor DK løbende gøres afhængig af der foretages salg til de pågældende lande/regioner på mindst kr X inden for Y år
Dit argument for dette: burde ikke være et problem - hvis ikke de kan afsætte dine design er der vel næppe noget problem i du selv får designrettigheder tilbage
Giver dig mulighed for at forfølge muligheder som de af forskellige grunde ikke vil forfølge
- Gøre den Royalty der skal betales til dig, afhængig af hvor meget der omsættes.
Gå efter en win-win aftale, giv udtryk for at det er det du ønsker (læs:vil have)