Nej - det kommer fra virk.dk - er man registreret for moms OG har givet rettigheder til den digitale signatur eller nemID nøgle som virksomhed kommer punktet, skat skal intet gøre manuelt - dog skal man selv i skat under administration og rettigheder muligvis selv sætte kryds i rettigheder også, men det gør jeg ud fra er på plads i disse fald, hvor det drejer sig om en ny eller fornyet signatur type.
Skat må faktisk ikke gøre det selv, man SKAL gøre det via sin signatur -
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Problemet er at jeg er oprettet, hence min private NetID kan godt. Problemet var rettigheder.
Men nu det sjove ...
Ringede til SKAT og fik et svar.
Man skal ind og oprette en rolle selv (mærkeligt den ikke er der per defualt) Jeg antager mange bliver fandet af denne lille ting ... under domainet vælger man "TaskSelv Erhverv" og giver rettigheden "Moms". Denne rolle skal så gives til ens egen bruger. Nu kan jeg endelig se moms derinde, men HOLY FUCK et ringe system.
Vedr. TastSelv Erhverv - kan ikke indberette moms ved log in med Nem ID. Efter at have brugt et par dage på virk.dk og skat.dk med at tildele rettigheder og hver gang ventet til næste dag virkede det stadig ikke. Jeg ved ikke om det overhovedet har nogen betydning.
Problemet er at det ikke er nok at tildele sig rettigheder i skat.dk. Rettigheden findes ikke på listen. Man skal først oprette en "rolle" til sig (som selv Mikael Syska også har skrevet ovenfor.) Altså en rolle som virksomhedens autoriserede momsindberetter (Det er ikke lagt an på enkeltmandsvirksomheder).
1. Vælg "Rettigheder til Selvbetjening" 2. Vælg "Grupper rettigheder (roller) 3. Vælg "Ny rolle for egen virksomhed" 4. Giv den navn fx. "Momsindberetning" 5. I rullemenuen vælg Vælg Domæne = "TastSelv Erhverv" og Indberetningsområde = "Moms"
6. Vælg tildel "Tildel medarbejder rettigheder (roller)" Klik på "rettigheder" th. 7. Vælg "Momsindberetning" i listen over mulige roller og gem. 8. Log ud og log ind igen
Mikael, det ser ud til at du klarede den, kom ud på den anden side - i live ....
Det er HELT gak gak gak ...
Mærkeligt at man som ejer at firmaet skulle oprette en speciel rolle til netop kun moms for at kunne se det.
Supertankeren:
Virker det først dagen efter... ???
Virkede med det samme mener jeg.
J. Nielsen:
Problemet er at det ikke er nok at tildele sig rettigheder i skat.dk. Rettigheden findes ikke på listen. Man skal først oprette en "rolle" til sig (som selv Mikael Syska også har skrevet ovenfor.) Altså en rolle som virksomhedens autoriserede momsindberetter (Det er ikke lagt an på enkeltmandsvirksomheder).
Det er et absurt ringe system derinde, og jeg håber der er en grund til det er så ringe.
jeg tror problemet også ligger I - som trådstarter i alle fald skrev, at I opretter en medarbejder signatur - f.eks som nøglefil. Her er det klart, at systemet skal være stramt med at oprette rettigheder. I burde ha en NemID - ikke som medarbejder signatur men som adminstrator - uanset det er gamle digital signatur, nøglekort eller nøglefil Man kan jo ikke ha, at medarbejdere bare kan rode med skat og moms, hvis deres signatur var tiltænkt noget andet - I skal sikre i alle fald, at I har en administrator NemID. Jeg kender en del som har haft det problem og det er langt besværligere med medarbejder signatur end med adm - selv om JA - systemet er tungt Venlig hilsen
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
jeg tror problemet også ligger I - som trådstarter i alle fald skrev, at I opretter en medarbejder signatur - f.eks som nøglefil.
Nu er der ikke rigtig noget valg, da det er et krav at man også skal have det.
Det er også nemmere at logge ind.
Når man som "Admin", dvs når man først er inde med sin nemid, bliver bedt om at oprette en "Medarbejder signatur" da der skal være en, så er det jo naturligt at den første skal være administrator og have adgang til alt.
Man kan jo ikke ha, at medarbejdere bare kan rode med skat og moms, hvis deres signatur var tiltænkt noget andet - I skal sikre i alle fald, at I har en administrator NemID. Jeg kender en del som har haft det problem og det er langt besværligere med medarbejder signatur end med adm - selv om JA - systemet er tungt
Du misforstår ... dette problem kan løses med "Medarbejder signaturen", eneste det kræver at man giver sig selv adgang med samme konto. Så der skal slet ikke bruges nemid for at løse dette problem, men at man bare selv som admin skal give sig selv den rettighed at kunne se moms.
Svarer lidt til at du ikke må gå i dit eget køleskab hjemme selvom du har adgang til huset :-)
det er nyt for mig at man SKAL ha en medarbejder signatur må jeg sige. Jeg kender da selskaber (små aps f.eks) som kun har EN nemlig en original adminstrator signatur. For nyligt havde min søn samme problem, den signatur han havde lavet som nøglefil havde han valgt som NY MEDARBEJDER signatur - og der skulle alle rettigheder ny tildeles, Han ringede nemID nu, som med det samme kunne se at det var med en nøglefil som medarbejder signatur han prøvede at logge ind - sendte sønnen brev med ny adm signatur som nøglefil hvor adgangskode kommer separat - og med den virkede alle tilladelse helt omgående Men jeg kan ikke kalde mig specialist i nemID og finder det også besværligt, ved bare at der er forskel på en original adm signatur og en oprettet medarbejdersignatur (navnet siger det næsten - medarbejder = må kun de ting administrator opretter den pågældende som (kan godt udnævnes til administrator) vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
skal måske lægge til, at sønnens problem måske var, at den første signatur (medarbejder) som kommer fra starten altid er administrator, men hvis man så bestiller flere (som i det fald fordi digital signatur lægges ned og bliver til nøglefil eller kort) så kan man FORNY som adminstrator - eller bestille medarbejder signatur - og gør man sidste - så skal man gennem møllen med godkendelse fra oprindelig administrator Han mente den hurtigste vej var via virk.dk - brugerprofil - vis brugere. Der kan jeg også se, at man ser de brugere der har nemID og vi havde 4 stykker (2 gamle og 2 nye) - men de gamle fra digital signatur kunne ændre de nye medarbejdersignatur nøglefiler til administrator for alt inde i brugerprofilen på virk.dk og så kørte de . men JA det er ikke lige til at gå til vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
skal måske lægge til, at sønnens problem måske var, at den første signatur (medarbejder) som kommer fra starten altid er administrator
Min var netop første medarbejder.
Cookie - John Hannover:
men hvis man så bestiller flere (som i det fald fordi digital signatur lægges ned og bliver til nøglefil eller kort) så kan man FORNY som adminstrator - eller bestille medarbejder signatur - og gør man sidste - så skal man gennem møllen med godkendelse fra oprindelig administrator
Dette giver jo også god mening.
Cookie - John Hannover:
Han mente den hurtigste vej var via virk.dk - brugerprofil - vis brugere.
Ja, der kan du gøre andre til admin. Derefter skal du ind i SKAT og tildele rollen.
Cookie - John Hannover:
Der kan jeg også se, at man ser de brugere der har nemID og vi havde 4 stykker (2 gamle og 2 nye) - men de gamle fra digital signatur kunne ændre de nye medarbejdersignatur nøglefiler til administrator for alt inde i brugerprofilen på virk.dk og så kørte de . men JA det er ikke lige til at gå til
Det er jo nok forbi "Digital signatur" udgår, at man skal have en medarbejder signatur. Men jeg også en iværksætter gruppe på facebook har gjort opmærksom på ... men kan tage fejl her.