Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal håndtere en irriterende situation. En iværksætter bestiller E-Pusher og det er jo fint. Jeg plejer at få pengene først, men da jeg er på ferie, så mailer jeg bare bogen til ham. Da jeg kommer hjem, så får han fakturaen. Han mailer så og siger at han troede at bogen kostede 200 - 300 kr. og at han derfor ikke vil have den alligevel. Men bogen er jo leveret, så hvad skel jeg gøre? Dbh Martin |
Hvordan håndterer jeg afbestilling af elektronisk leveret produkt
Hej Martin Du kan ikke gøre noget som helst har selv prøvet nøjargtig det samme. Jeg sendte en bestilling til en kunde (jeg havde tiltro til kunden) også mente kunden ikke at han kunne bruge det afligevel og beholdte pakke. Men da jeg så bad ham om at betale ville han ikke da han ikke kunne bruge det og han ville heller ikke sende pakken tilbage. Jeg har undersøgt alle steder, men for afvide hver gang at jeg ikke kan gøre noget. For han kan bare sige når det kommer til stykket at han ikke har modtaget det. Desværre |
Hilsen Nicolai Christensen - Reklamebureauet Drive design.
|
Hilsen Nicolai Christensen - Reklamebureauet Drive design.
Hej Martin, Velkommen tilbage fra ferie, håber du har nydt det - trods regnen, men så var der vel bare en god undskyldning for at sidde indendørs foran computeren og skrive på den nye version. Det er jo en klassisk problemstilling du er løbet ind i og underbygger jo bare det med at man altid skal se pengene før man levere. Jeg må indrømme at jeg i din sitiuation nok bare ville tage det som "lærepenge" på trods af at der på bestillingssiden står den koster 1.500 kr. Ellers skal du jo ned og kigge på om at han har købt den som privat person eller firma. Hvis det er et firma, så kan man jo bare køre hårdt på - men for 1.500 kr. !! Jeg ville nok bare trække vejret dybt, ryste på hovedet og nyde sommeraftenen. Men mon ikke personen snart indser at det er de dummeste 1.500 ikke at betale. |
Kristian Deiborg
ROI-hunter for Bodylab
Jeg lever fint uden pengene, jeg bliver bare irriteret over folks dårlige stil. E-Pusher er et B til B produkt og det er bestilt til et firma, så der er ingen tvivl om den sag. Men nu har jeg skrevet til ham at han kan indbetale de 300 kr. han troede den kostede til Røde Kors og maile mig kvitteringen og beholde bogen. Dbh Martin |
Erhvervsdrivende har ikke returret - han skal derfor betale for den leverede vare. Hvis du kigger i købeloven, så vil du se, at lovgivning om returret kun gælder for privatkunder. Har du bevis for, at han har bestilt bogen, og underskrevet med eller bedt om faktura i firmanavn - så er det et erhvervskøb og ingen returret - heller ikke selvom han er utilfreds med varen - den skal defekt, og så kan han lave en reklamation. Alternativ skal han argumentere, at den skal bruges privat - nu kender jeg ikke din bog (pinligt) men så vidt jeg er orienteret, så er bogen erhvervsrettet og kan ikke være købt til privat brug, når han er iværksætter. |
Hej Martin Jeg ved hvertfald at mange elektroniske ydelser - hvis der vel at mærke står beskrevet inden man køber/betaler produktet. At handlen betragtes som gennemført når den elektroniske ydelse er leveret og at handlen ikke kan fortydes. Men jeg tror stadig det skal stå skrevet INDEN man siger ja til at købe produktet. Nedenstående er kopieret fra en mail der bekræfter købet på et abonnement på chart repcore: Den købte ydelser er allerede blevet leveret elektronisk. Der er ingen returret på den købte og leverede ydelse. Håber du finder en løsning. Fortsat god ferie Birgit |
Hej Martin Lovgivningen på området med fjernsalg beskytter den almindelige forbruger ( hr.og fru Jensen ) de skal have fuld returret inklusive evt. fragtudgifter, således det kun er returfragten de selv skal betale, hvis de returnerer et produkt som de har købt online. Når det drejer sig om salg til virksomheder er sagen en anden, de har ikke returret på varerne, medmindre de ved bestillingen har aftalt og fået accept på en returret jf. de bestemmelser der ligger på f.eks.sælgers website som er godkendt ved bestillingen.. Købelovens bestemmelser om forbrugerkøb finder ikke anvendelse på et erhvervskøb Så når din kunde har modtaget bogen og formodentligt også brugt, må vedkommende også til lommerne. Held og lykke med, at inddrive betalingen. Med venlig hilsen Wesecureit René |