Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan håndterer jeg afbestilling af elektronisk leveret produkt

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :
> Så vidt jeg ved, så er B til B salgnettet ikke omfattet af krav om at kunne levere en vare tilbage.
Er der nogen der kan bekræfte det?

Bortset fra det, så er bogen leveret elektronisk og så bortfalder returretten uanset om det er b2b eller b2c. Det er på samme måde som computerprogrammer, cd''er og dvd''er hvor plomberingen ikke må være brudt hvis man vil returnere.

Der er jo ingen der har en kinamands chance for at kontrollere hvor mange kopier der er taget af varen inden den bliver returneret ligesom man heller ikke kan kontrolere om varen bliver slettet fra computeren eller ej.

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 13:23
Vi forbeholder sig ejendomsretten til varer købt på kredit, indtil den fulde købesum er erlagt

• Alle omkostninger i forbindelse med håndhævelse af ejendomsforbeholdet påhviler køberen.

•    

Nu ved jeg ikke hvad du sælger og hvordan du sælger. Men jeg ville passe på med at tage ejendomsforbehold i visse ting såsom biler, computers mv..

Sælger du for eksempel en bil på kredit med ejendomsforbehold har køberen på et hvilket som helst tidspunkt ret til at levere tingen tilbage til dig og dermed frigøre sig fra sin gældsforpligtelse.

Eksempel: Du sælger en computer til 25.000 på kredit med ejendomsforbehold - efter et år har kunden afbetalt 5000. Han kommer nu og aflevere PC''en til dig igen da du har ejendomsforbehold i den - han behøber nu ikke betale dig en krone mere. Du er nu den glade ejer af en et år gammel computer som du på en god dag kan sælges til måske 2000 kroner.

Dine ''betingelser'' holder helt sikkert i retten - det er bare ikke sikkert de er så smarte.

Mvh

Jan

cand.merc.jur  

Fra Århus
            Tilmeldt 5. Apr 07
            Skrevet kl. 13:39

Så vidt jeg ved, så er B til B salg på nettet ikke omfattet af krav om at kunne levere en vare tilbage.
            Er der nogen der kan bekræfte det?

JA

Medmindre der er noget galt med varen naturligvis - en høj pris er ikke en mangel i den forstand. Da der ikke er aftalt nogen pris kan du forlange han betaler de 1500,- . Har man ikke aftalt nogen pris kan sælgeren fremsende en regning på stort set et hvilket som helst beløb - når bare regningen ikke er 'ublu' - og der skla meget til før vi når derop.

Personligt ville jeg nok bare bede ham sende bogen tilbage til dig, inklusiv dine fragt- og ekspeditionsomkostninger.

Edit: har netop bemærket at der er tale om en e-bog, så den bliver jo nok lidt svær at sende tilbage :-)

Fra Skodsborg
            Tilmeldt 24. Mar 05
            Indlæg ialt: 12315
            Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:44
            Sagen er løst.
            Jeg gad ikke bruge mere tid på den, selvom jeg uden tvivl havde retten på min side.

Han indbetalte 300 kr. til Røde Kors og så gider jeg ikke tænke over det mere.

Men diskuter endelig problemstillingen, da der sikkert er andre der ikke kan være lige så large.

Dbh Martin

Fra Bryrup
            Tilmeldt 17. Nov 05
            Indlæg ialt: 250
            Skrevet kl. 13:48
            Hej Holstebro og tak for dine svar.

Såfremt jeg, under mine Handelsbetingelser vedr. B2B salg ved Fortrydelsesret skriver således : "Der ydes ingen fortrydelsesret på bestilte produkter"

Er jeg så på den "sikre" side, idet jeg jo udtrykkeligt har gjort opmærksom på, at der ingen fortrydelsesret er. Mine produkter sælges til forhandlere, til videresalg og således ikke til slutforbrugeren.

Skulle der tilføjes noget til denne formulering eller holder " den i byretten"

Med venlig hilsen

Peter
            Danmarkshop.com

Fra Århus
            Tilmeldt 5. Apr 07
            Skrevet kl. 00:59
            Dato: 26-06-2007 13:47:42 Forfatter: Heidi /
            Såfremt jeg, under mine Handelsbetingelser vedr. B2B salg ved Fortrydelsesret skriver således : ''Der ydes ingen fortrydelsesret på bestilte produkter''. Er jeg så på den ''sikre'' side, idet jeg jo udtrykkeligt har gjort opmærksom på, at der ingen fortrydelsesret er. Mine produkter sælges til forhandlere, til videresalg og således ikke til slutforbrugeren. Skulle der tilføjes noget til denne formulering eller holder '' den i byretten''

Umiddfelbart behøver du efter min mening slet ikke at skrive noget - jævnfære ovenfor. Det er dog udmærket at skrive ''Der ydes ingen fortrydelsesret på bestilte produkter''  - så du kan henvise til dine handelsbetingelser i tilfælde af at nogen skulle ønske at fortryde. I sådan et tilfælde vil de fleste nok acceptere dette uden yderligere problemer.

Din formulering vil efter min vuredering umiddelbart holde i byretten i 99 ud af 100 tilfælde. Dog kan det tænkes, at en køber i enkelte tilfælde alligevel kan komme ud af en bestilling. Det er i de tilfælde hvor bestillingen/aftalens indgåelse ikke har virket ''bestemmende '' for dig.

Eksempel: Et stort dansk rederi og en kvindelig matros havde indgået en aftale om at kvinden skulle sejle med et skib i x antal måneder. Hun begynder at pakke sine sager, I mellemtiden finder rederiet ud af at deres skib ikke er egnet til at have matroser af begge køn ombord  og at dette ville kræve en totalombygning af skibet. Rederiet fortryder derefter ansættelsen af kvinden som matros. Kvinden får ikke erstatning - selvom der var en gyldig aftale. Begrundelsen herfor var at aftalen ikke havde virket ''bestemmende'' for hende - selvom hun var begyndt at pakke.  Udfaldet af sagen var muligvis blevet et andet, såfremt den sagsøgte part ikke var et stort dansk rederi :-)

Hertil kommer hele problematikken omkring hvorvidt dine handelsbetingelser i det hele taget er en del af aftalen - er de vedtaget? Det er de sikkert - men nogle gange er de det ikke.

Udaf alt denne snak kommer vi så frem til at dine standardbetingelser muligvis ikke vil holde i byretten i det tilfælde hvor en kunde bestiller for derefter at fortryde det 5 minutter senere og straks uden ugrundet ophold ringer og siger det til dig. Hans bestilling har sikkert ikke været ''bestemmende'' for dig - givetvis har du slet ikke har opdaget bestillingen endnu.

Din formulering er udmærket - generelt vil jeg mene at man ikke skal bruge for meget krudt på at sikre sig via handelsbetingelser og lignende.

Jeg bruger det meste af min tid på at gøre mine kunder glade og skaffe flere af dem - de glade kunder skaffer endnu flere glade kunder som igen skaffer endnu flere glade kunder. Den strategi virker efter min erfaring på lang sigt. Så hvorfor ikke i stedet skrive:

"For erhvervskøb ydes der ingen fortrydelsesret fra tidspunktet hvor vi går i gang med at behandle eller fremstille eller sende din ordre." - det er jeg sikker på dine kunder vil blive glade for. Men det skal jeg selvfølgelig ikke bestemme :-)

Fra Bryrup
            Tilmeldt 17. Nov 05
            Indlæg ialt: 250
            Skrevet kl. 08:30
            Hej Holstebro.

Takker mange gange for din besvarelse og hjælpsomhed.

Med venlig hilsen

Peter
            Danmarkshop.com

Tilmeldt 26. Jun 07
            Indlæg ialt: 92
            Skrevet kl. 10:10
            Der bør være et punkt med handelsbetingelser på ens webside. I England er det f.eks. lovgivet at det skal stå på hjemmesiden uanset om der er tale om B2C eller B2B.

Derudover er der faktisk en anden problematik. Hvis man først har faktureret varen og kunden ikke betaler, så må man ikke bare lige kreditere igen og opgive kravet. Du kan ikke afskrive beløbet i regnskabet med mindre du har gjort rimelige tiltag til at inddrive pengene. Rimelige tiltag i forbindelse med salg af produkter i den størrelsesorden vi taler om her, vil det sikkert være nok med et par rykkere, men jeg er ikke sikker. Spørg revisoren.

Hvis der er tale om en pdf-fil, kan man jo snyde ved at bogføre produktet som returneret og kreditere.

Mvh

Preben Madsen

DocTech

Fra Midtjylland
            Tilmeldt 20. Jun 07
            Indlæg ialt: 122
            Skrevet kl. 11:06
            Rimelige tiltag afhænger af virksomhedsformen.

Den her vil jeg ikke hænges op på - så må revisoren på banen.

Men aktieselskaber skal i hvert fald have en skrivelse fra en advokat, at det ikke længere kan svare sig at forsøge at indrive beløbet, og at det anbefales at søge den erlagte moms retur. Her har man et ansvar for aktieindhaverne, at man forsøger at inddrive et tilgodehavende.

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)