Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Logo og PNG..fatter ikke en s... af det der grafiske noget

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 8. Jun 09
Indlæg ialt: 538
Fra  Androiderne.dk Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der en grafiker der kan forklare mig et par ting jeg slet ikke kan se mening i? problemet er størrelsen på mine billeder på hjemmesiden i artiklerne og logo.

1. I photoshop er der mulighed for at "save for web". Dette skulle gøre billederne mindre (KB). Problemet er bare at hvis jeg henter et billede på nettet og smider det over på et billede jeg har oprettet i photoshop (jeg laver selv alle billeder til alle indledninger i artiklerne), så ender det med at selvom det billede jeg har lavet er mindre i størrelsen, fylder det meget mere?

Et eksempel er at Boisen herindefra sendte mig et logo jeg kan smide op på fladskærmen, og det fylder kun 140 KB. Nu har jeg så lige skaleret det ned til et andet stærrelse, og nu fylder 102 KB, men det burde fylde meget mindre.....jeg kan simpelthen ikke fatte det....

Og hvorfor fylder det samme logo i samme størrelse i JPG meget midnre end det jeg har formindsket fra grafikeren, som jo originalt er omkring 1600 x 600..

Altså hvis Boisen kan lave et megastort billede der fylder mindre end de små billeder jeg bruger i mine artikler, så gør jeg jo noget galt?

Fra Høng
Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 10:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

øhh. jeg ved ikke lige hvad det er du gør forkert.

Jeg kunne få dit forsidebillede (android%20mobiler%20og%20tablets.jpg) fra 580 kb ned på 72 kb uden problemer.

Save for web & device -> JPEG Medium -> Quality 30% -> Optimized = 72 kb

Save for web & device -> JPEG High -> Quality 60% -> Optimized = 148 kb

It Support - Råd og vejledning i alt indenfor it og elektronik til virksomheder samt billig pc hjælp til private

Fra Vejle
Tilmeldt 8. Jun 09
Fra  Androiderne.dk Skrevet kl. 10:48

tak for svaret...har netop gjort det samme uden held...fatter det simpelthen ikke. Bruger du en ny version af Photoshop? jeg bruger 2`eren.

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 11:02

Lyder meget mærkeligt.

Der er en del indstillinger, men det burde ikke være så svært for at få det man ønsker det til.

Jeg har tidligere opdaget nogle små problemer med min Photoshop, hvor den lavede underlige ting. Jeg reinstallerede det og så var alt i orden igen. Måske du skulle prøve det samme

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra Aarhus
Tilmeldt 18. Apr 12
Indlæg ialt: 37
Fra  Formuler Skrevet kl. 11:04

Nu går jeg ud fra, at det er CS2, du sidder med og ikke 2.0 ... og i så fald burde der ikke være noget problem. 

Jeg lige komprimeret dit forsidebillede i gratisprogrammet Irfanview, og heller ikke der er der nogen problemer med at få billedet ned i størrelse

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 11:35

For at give lidt billedteori.

JPEG er en lossy filtype, hvilket betyder hver gang du gemmer det, vil du miste lidt data (Selvom du sætter det på 100% hver gang) - Fordi den er lossy betyder det også du selv kan sætte kvaliteten. JPEG er ofte mindre end PNG. Men det er ikke altid rigtigt.

PNG er en lossless filtype, hvilket betyder den ikke mister kvalitet, og fylder som regl mere. Du har PNG-8, PNG-24 og PNG-32, PNG-8 virker ligesom GIF, den har 256 farver, og supporter fuld transparency, PNG-8 billeder er 99% af tiden mindre end GIF.

PNG-24, er bedste kvalitet, men uden transparency.

PNG-32 er bedste kvalitet med transparency.

Hvorfor er png ofte så stort? - Som sagt er grunden at det er lossless, og det er bygget op på en anden måde, nemlig med gzip compression rates.

Hvorfor er billeder eksporteret fra photoshop som regl større end andre billeder, der har større dimensioner? - Grunden er billeder indenholder noget der hedder meta data, som er en hel masse information omkring billedet - såsom, hvilket software det er lavet med, eller hvad kamera, objectiv, shutterspeed det er taget med, og så color profile.

Alt dette data er ligegyldigt når du bruger det på web (Selv color-profile) - ved at fjerne dataen' kan du som regl spare meget på dine billeder. Derfor fylder dine billeder mere, fordi de indenholder en hel del meta data.

Ofte kan du på et PNG billed, sagtens tage 25%+ af størrelsen, ved at fjerne meta data, eller skrue op for dens compression level

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra Vejle
Tilmeldt 8. Jun 09
Fra  Androiderne.dk Skrevet kl. 19:52

Takker for alle jers svar...fatter det ikke,måske tiden er inde til at opdatere photoshop:-)

men hvis jeg bruger "save for web" og bruger PNG format, vil billedet så ikke tage kvalitet? 

Nu forstår jeg hvilket billede i taler om. I går ind på Androiderne.dk, men jeg snakker om logoet øverst på AppsAndroid.dk. det originale som grafikeren sendte mig fylder 146 KB, og jeg skal bruge et logo i målene 400 x 118, men i samme kvalitet som det originale...det jeg ikke forstår er at det logo i ser derinde nu fylder over KB, og i forhold til originalen burde det jo fylde meget mindre.....problemet er at når man surfer på mobilen skal det hele loades...

Fra Høng
Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 20:20

Så prøv denne her:

Jeg har lavet det som transparent GIF, det fylder 11 kb

It Support - Råd og vejledning i alt indenfor it og elektronik til virksomheder samt billig pc hjælp til private

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 20:47

Som PNG fylder det 7319 bytes, hvilket er 7.14kb

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra Vejle
Tilmeldt 8. Jun 09
Fra  Androiderne.dk Skrevet kl. 22:42

Ralph : super pænt af dig. Ligemeget hvad jeg gør fylder den 102 kb, også selvom jeg "save for web" / i gif...
Det er nu to år siden jeg købte domænet, og en backup fylder 1,2 gb... Og der er intet galleri eller andet på siden hvor der kun er billeder... Kun i artikler, så det er på tide at spare lidt på pladsen og brugernes download rate :-)

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)