Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Internetudgifter i hjemmevirksomhed

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 11. Apr 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'ere! Prøver med dette indlæg igen, da der tilsyneladende ikke var nogen der kunne svare sidst. Håber der er en klog person derude, som kan hjælpe mig.

Jeg ved godt at dette emne tidligere er omtalt i andre debatter, men jeg har ladet mig fortælle at dette område har fået nye regler (blandt andet findes multimedia-skat ikke længere eller??.

- Min status:
Jeg har egen enmands-virksomhed hvor jeg laver hjemmesider, både design og programmering. Jeg arbejder hjemmefra, og har selvfølgelig internet som bruges til mit arbejde også. Revisor er ikke relevant, da jeg har meget få bilag og kun trækker udgifter til mit webhotel fra i øjeblikket. Derfor kan jeg sagtens klare mig uden.

- Mit Spørgsmål:
Kan jeg trække alle/dele af mine udgifter til internet fra i skat? Ja og få momsen tilbage, for den sags skyld?

Hilsen

Revilo

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 21:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Revilo,

Revilo:
- Mit Spørgsmål:
Kan jeg trække alle/dele af mine udgifter til internet fra i skat? Ja og få momsen tilbage, for den sags skyld?

Dette har været drøftet her:

http://www.amino.dk/forums/t/168079.aspx#1134829

Heraf fremgår det at den nye multimedie skat indebære at  man mod at "opgive" 2500,- kr. som lønmodtager kan anvende en foirmabetalt mobil/tlf/internet privat.

Erhvervsdrivende:

Den selvstændigt erhvervsdrivende skal indtægtsføre de 2.500 kr. som personlig indkomst som overskud af virksomhed, og indtægten indgår i bidragsgrundlaget, jf. AMBL § 4, jf. PSL § 3, stk. 1. Se afsnit C.C.8.

Se dette link fra Skat:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2061416&chk=205780#2061417

Det betyder at man som selvstændig bogføre 2500,- kr. på en oprettet konto "Multimedie Skat" i sin omsætning og kan derefter fratrække alle omkostninger på multimedierne!

På denne måde er vi nu ud over al regning af privat/erhvers anvendelse. 

Se også denne tråd:

http://www.amino.dk/forums/t/169757.aspx?PageIndex=2#1148070 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Tilmeldt 11. Apr 12
Skrevet kl. 01:25

Hej John Sommer!

Tak for dit svar! Prøvede ellers at finde tråde omkring dette, men det lykkedes mig ikke.

Har lige ét spørgsmål som jeg ikke syntes jeg kunne finde et klart svar på inde på skat:
- Hvis jeg betaler de 2500 kr, så kan jeg vel også få momsen 'tilbage' på tlf og internet udgifterne?

Hvis dette er rigtigt har jeg regnet lidt på det hvad jeg ville få ud af at bruge de 2500 kr på at kunne trække disse ting fra:
Jeg bruger 420 kr/mdr på tlf og internet, altså 5040 kr/år.
Heraf får jeg så 1008 kr. moms tilbage.
Skatten jeg spare på restbeløbet på baggrund af min trækprocent på 38% er altså (5040 kr - 1008 kr)*0,38 = 1532,16 kr

Jeg kan altså spare: (1008 kr + 1532,16 kr) - 2500 kr = 32,16 kr??

HallelujahBig Smile

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:28

Revilo:

HallelujahBig Smile

Så må du jo købe en større linie :P

Tilmeldt 11. Apr 12
Skrevet kl. 01:55

Har nu læst mere igennem, og ifølge følgende fra skat.dk, kan jeg blot fratrække internet, uden at skulle betale de 2500 kr (som tilsyneladende kun bliver relevante hvis telefon også skal fratrækkes:

"Beskatning datakommunikationsforbindelse

Selv om den erhvervsdrivende kan råde privat over virksomhedens datakommunikationsforbindelse, fx en internetforbindelse, bliver han eller hun (fra og med den 1. januar 2012) ikke beskattet,

• hvis forbindelsen via computeren giver adgang til virksomhedens netværk, eller
  • hvis virksomheden drives fra hjemmet."

På skat.dk kunne jeg også læse følgende mht moms:

"Momsfradrag

Det afgørende for, om købsmomsen, dvs. momsbeløbet på det indkøbte gode, kan trækkes fra, er, hvad godet rent faktisk bruges til, herunder om aktivet bruges privat og i givet fald, hvordan den private og erhvervsmæssige brug fordeler sig; denne fordeling foretages efter et skøn, så det kun er købsmoms, der vedrører erhvervsmæssig brug, der kan fratrækkes. Se. ML § 38, stk. 2, og Momsvejledningens afsnit J.2.1.2.

Hvis den selvstændige er momsregistreret, fratrækkes købsmomsen i momsopgørelsen. Hvis virksomheden ikke er momsregistreret, fratrækkes udgiften til købsmomsen i forbindelse med opgørelse af virksomhedens indkomst."

Så Hvis jeg blot dropper at trække telefon fra kan det jo sagtens betale sig!

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 07:35

Revilo:

Har lige ét spørgsmål som jeg ikke syntes jeg kunne finde et klart svar på inde på skat:
- Hvis jeg betaler de 2500 kr, så kan jeg vel også få momsen 'tilbage' på tlf og internet udgifterne?

Hvis dette er rigtigt har jeg regnet lidt på det hvad jeg ville få ud af at bruge de 2500 kr på at kunne trække disse ting fra:
Jeg bruger 420 kr/mdr på tlf og internet, altså 5040 kr/år.
Heraf får jeg så 1008 kr. moms tilbage.
Skatten jeg spare på restbeløbet på baggrund af min trækprocent på 38% er altså (5040 kr - 1008 kr)*0,38 = 1532,16 kr

HallelujahBig Smile

Hej

Hallelujah, du mangler kun en ting i dit regnestykke - Beløbet på kr. 2.500 er beskatningsbeløbet, så med en skattesats på 38% bliver skatten kr. 950,00Stick out tongue

Så besparelsen må vel være (1.532,16 - 950) = kr. 582,16 + kr. 1.008, ialt kr. 1590,16. Iøvrigt er dit regnestykke ikke korrekt, idet der en difference på kr. 8,00...

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:57

Hej Revilo,

Revilo:

Jeg ved godt at dette emne tidligere er omtalt i andre debatter, men jeg har ladet mig fortælle at dette område har fået nye regler (blandt andet findes multimedia-skat ikke længere eller??.

Du har helt ret!

Multimediebesktningen findes ikke længere, og der er nu kun tale om beskatning af fri telefon. Du vil derfor ikke blive beskattet af at få din computer og/eller internet betalt af virksomheden.

Det er derfor ikke korrekt, når du rådgives ovenfor, at du skal beskattes af 2.500 kr., hvis du vil have firmaet til at betale for dit internet.

Din beskatning er 0 kr., hvis du inddrager internet og computer i din virksomhed. Eneste ting, som du skal være opmærksom på, er at du skal opdele momsen i en privat del og en erhvervsmæssig del. Den erhvervsmæssige del kan du få udbetalt på normal vis, men den private del kan fradrages i virksomhedens resultat.

Revilo:

Revisor er ikke relevant, da jeg har meget få bilag og kun trækker udgifter til mit webhotel fra i øjeblikket. Derfor kan jeg sagtens klare mig uden.

Måske der er andre fradrag (udover internet og computer), som du ikke får med i firmaet, netop fordi du ikke får den korrekte rådgivning fra en revisor.

Det er ikke nødvendigvis så dyrt, som man tror.

Faktisk har jeg ofte oplevet, at mine kunder har flere penge imellem hænderne, efter at jeg har kigget på deres regnskab, end før de henvendte sig til mig. De ekstra fradrag, som de ikke vidste var mulige, har simpelthen betalt for revisorregningen og mere til.

Om det er muligt i din virksomhed er selvfølgelig ikke til at sige, før vi kender lidt mere til din konkrete situation.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 11:31

Hej Revilo,

Selv tak - som det er fremgået er der nye regler og begrebet multimedieskat er ændret men for at forstå hvad vi taler om er det jo vigtigt at forstår at det er multimedieskatten der er ændret som det fremgår:

Citat:

Reglerne

Reglerne om beskatning af den selvstændigt erhvervsdrivendes fri telefon, computer med tilbehør og datakommunikationsforbindelse går i hovedtræk ud på følgende:

• Den selvstændige beskattes af arbejdstelefon, som han eller hun har til privat rådighed. Det skattepligtige beløb udgør 2.500 kr. årligt (2012). Se LL § 16, stk. 14, jf. stk. 12, 1. pkt.
  • Den selvstændige beskattes ikke af en arbejdscomputer, som han eller hun har til rådighed for at kunne arbejde på, selv om computeren også bruges privat. Se LL § 16, stk. 14, sidste pkt.
  • Den selvstændige beskattes ikke af virksomhedens datakommunikationsforbindelse, hvis der via computeren er adgang til virksomhedens netværk; dette gælder, selv om den selvstændige også kan bruge datakommunikationsforbindelsen privat. Se LL § 16, stk. 14, 2. pkt. Hvis virksomheden drives fra hjemmet, beskattes den selvstændige heller ikke af datakommunikationsforbindelsen, selv om den savner adgang til virksomhedens netværk. Dette følger af Skatteministeriets svar til Danske Advokater i L 31, bilag 5 oghttp://www.ft.dk/samling/20111/lovforslag/l31/bilag/5/1046955.pdf .

Det betyder i al sin enkelthed at man ved at anføre indkomst på 2500,- kr. en gang kan opføre sine tlf. opg internet regninger uden at skulle foretage en opdeling priv/virksomhed!

Og ja naturligvis er disse 2500 jo et tal som ikke vil give den store forskel som du selv anføre 32,-  kr.! Der er jo så ikke den store besparelse - med mindre man anvender tlf. og internet noget mere!

God fornøjelse

mvh john sommer

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:36

Hej John,

john sommer:

Det betyder i al sin enkelthed at man ved at anføre indkomst på 2500,- kr. en gang kan opføre sine tlf. opg internet regninger uden at skulle foretage en opdeling priv/virksomhed!

Og ja naturligvis er disse 2500 jo et tal som ikke vil give den store forskel som du selv anføre 32,-  kr.! Der er jo så ikke den store besparelse - med mindre man anvender tlf. og internet noget mere!

2x fejl i dette citat! Geeked

Det er forkert, når du sammenkæder internet og beskatning af 2.500 kr., da beskatning kun omhandler fri telefon.

Derudover er det også forkert, at man slipper for at lave en opdeling erhverv/privat, for selvom man rent skattemæssigt kan fradrage udgiften 100%, så skal man stadig lave en opdeling af købsmomsen.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 13:27

Hej Martin,

ja - ja - små detaljer i dette eksempel!

mvh john sommer

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)