Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stop som selvstændig

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Håber der er nogen her der har list at byde ind med :-)

En i min familie er i færd med at lukke sin butik og dermed stoppe som selvstændig. I hvert fald er vi pt. igang med at forberede de økonomiske konsekvenser heraf.

Situationen er den at han i starten af sin tid som selvstændig oparbejdede en høj kassekredit i størrelsesordenen 300.000 (det er en lille butik, så det er meget). For ca. 3 år siden blev denne KK konverteret om til et lån med faste afdrag...ca. 6000 om måneden. Lånet er endnu ikke tilbagebetalt...tror der mangler 100-150 tkr. Nu hvor han vil stoppe og gå på efterløn, så bliver der naturligvis ikke råd til at afdrage så mange penge. MEN han vil sandsynligvis få et engangsbeløb (nøglepenge) ved afhændelsen af butikken. (noget hvidt...andet knapt så hvidt)

Mit spørgsmål er så: kan banken komme efter ham for at få resten af sine penge, såfremt han fortsætter med afdrag i 6 mdr efter afhændelsen?? (for 6 mdr. er vel fristen for omstødelse af "aktiviteter").

Banken vil selvf. rasle med sablen, selvom der ikke er noget at gå efter rent økonomisk....

En advokat siger, at SÅ kan de intet gøre, hvis han bare overholder sine forpligtelser i de første 6 mdr efter....nogen med noget erfaring i sådanne sager?? en revisor måske??

Tilmeldt 18. Jun 07
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 12:56
Så længe han overholder de krav som banken har sat ham vedr tilbagebetaling af lånet, så er der intet at gå efter.. Medmindre de har taget pant i noget af det som nu skal sælge.. Så simpel er den.. :)

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 13:51
Typisk kan banken opsige lånet med et varsel kortere end de 6 md.

Typisk kræver dette en saglig begrundelse fra bankens side, som i dette tilfælde kunne være

at virksomheden ophører.

Men kig lånedokumenterne igennem, og se vilkårene omkring opsigelse fra bankens side.

Man kunne jo også vælge at anvende nøglepengene til nedbringelse af gælden ??

Tilmeldt 18. May 07
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 13:58
Ja hvis han sælger butikken må der da være penge nok til de 150 t/kr??

Synes det er moralsk forkert at "løbe fra et lån" men det er så bare min holdning.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 14:50
Jeg er også opflasket med at man bør svare enhver sit (læs: betale sin gæld). Så selv hvis jeg havde kunnet, mangler viljen til at hjælpe.
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 15:16
Jamen vi er da ganske enige i, at det mest sympatiske da er at betale gælden ned. Men de nøglepenge, der måtte komme til udbetaling, er ikke af samme størrelse som gælden...måske en 75.000 som forventes at kunne forsøde hans tilværelse en smule på hans gamle dage og efter mange års slid og slæb. Og tro mig - banken har tjent masser af penge på hans engagement i årenes løb.

Grunden til at nøglepengene ikke er større end de er, er at diverse kommunale vejomlægninger mv gør at butikken ikke kan blive liggende, og det er ikke muligt at få "plads" et andet sted i omegnen som bare er nogenlunde attraktiv.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 15:45
Jeg er sikker på at han vil stå bedre i forholdet til banken hvis han betaler de 75.000 på lånet og så kun skylder de sidste 75.000 end hvis gælden er 150.000 og han bare smutter fra det.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 15:55
Hvis han skylder 150.000, skal han efter min mening også tilbagebetale dem... Pengene han får ud fra virksomhedens salg, kan som nævnt nedbringe gælden en hel del. Herefter må han lave en aftale med banken om, at han betaler 1-2K tilbage om måneden...

Når man åbner en virksomhed, så løber man en risiko, og det vidste han. Det skal ikke gå ud over banken, at han nu vælger at gå på efterløn.

Jeg synes det er en voldsom arrogant holdning at have.

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 16:01
Hej Tømreren

At banken iflg dit udsagn har tjent masser af penge på ham er vel egentligt ikke særligt relevant,

det har vel stået ham frit for at indfri lånet, hvis han kunnet få bedre vilkår andre steder ?

Hvis jeg skylder en håndværker penge for en ombygning, er det vel heller ikke rimeligt at

jeg lader være med at betale, fordi jeg mener at pengene gør mere gavn i mine lommer

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 16:08
Skulle jeg have misforstået dit indlæg, så beklager jeg på forhånd, men ellers synes jeg lige du bør tage dig lidt sammen. Hvordan det præcist forholder sig juridisk skal jeg ikke kunne sige, men rent moralsk lyder det som svindel i mine ører. Hvad folk sjældent tænker på, er at selv de små "harmløse, uskyldige" tricks rammer langt bredere end lige den store ansigtsløse institution man nu har valgt som offer. Det fører til lovstramninger, indskrænkning af aftalevilkår m.v. som begrænser mange andre. Og ellers er det bare forkert. Hvis det ikke tilkommer dig, så er det ikke dit. Tænk det venligst lige igennem endnu engang.
Side 1 ud af 4 (35 indlæg)