Håber der er nogen her der har list at byde ind med :-) En i min familie er i færd med at lukke sin butik og dermed stoppe som selvstændig. I hvert fald er vi pt. igang med at forberede de økonomiske konsekvenser heraf. Situationen er den at han i starten af sin tid som selvstændig oparbejdede en høj kassekredit i størrelsesordenen 300.000 (det er en lille butik, så det er meget). For ca. 3 år siden blev denne KK konverteret om til et lån med faste afdrag...ca. 6000 om måneden. Lånet er endnu ikke tilbagebetalt...tror der mangler 100-150 tkr. Nu hvor han vil stoppe og gå på efterløn, så bliver der naturligvis ikke råd til at afdrage så mange penge. MEN han vil sandsynligvis få et engangsbeløb (nøglepenge) ved afhændelsen af butikken. (noget hvidt...andet knapt så hvidt) Mit spørgsmål er så: kan banken komme efter ham for at få resten af sine penge, såfremt han fortsætter med afdrag i 6 mdr efter afhændelsen?? (for 6 mdr. er vel fristen for omstødelse af "aktiviteter"). Banken vil selvf. rasle med sablen, selvom der ikke er noget at gå efter rent økonomisk.... En advokat siger, at SÅ kan de intet gøre, hvis han bare overholder sine forpligtelser i de første 6 mdr efter....nogen med noget erfaring i sådanne sager?? en revisor måske?? |
Stop som selvstændig
|
Typisk kan banken opsige lånet med et varsel kortere end de 6 md. Typisk kræver dette en saglig begrundelse fra bankens side, som i dette tilfælde kunne være at virksomheden ophører. Men kig lånedokumenterne igennem, og se vilkårene omkring opsigelse fra bankens side. Man kunne jo også vælge at anvende nøglepengene til nedbringelse af gælden ?? |
Synes det er moralsk forkert at "løbe fra et lån" men det er så bare min holdning. |
|
Jamen vi er da ganske enige i, at det mest sympatiske da er at betale gælden ned. Men de nøglepenge, der måtte komme til udbetaling, er ikke af samme størrelse som gælden...måske en 75.000 som forventes at kunne forsøde hans tilværelse en smule på hans gamle dage og efter mange års slid og slæb. Og tro mig - banken har tjent masser af penge på hans engagement i årenes løb. Grunden til at nøglepengene ikke er større end de er, er at diverse kommunale vejomlægninger mv gør at butikken ikke kan blive liggende, og det er ikke muligt at få "plads" et andet sted i omegnen som bare er nogenlunde attraktiv. |
|
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Når man åbner en virksomhed, så løber man en risiko, og det vidste han. Det skal ikke gå ud over banken, at han nu vælger at gå på efterløn. Jeg synes det er en voldsom arrogant holdning at have. |
Hej Tømreren At banken iflg dit udsagn har tjent masser af penge på ham er vel egentligt ikke særligt relevant, det har vel stået ham frit for at indfri lånet, hvis han kunnet få bedre vilkår andre steder ? Hvis jeg skylder en håndværker penge for en ombygning, er det vel heller ikke rimeligt at jeg lader være med at betale, fordi jeg mener at pengene gør mere gavn i mine lommer ![]() |
|