Hej David Christensen Ja, jeg er lidt præget af min strategiundervisning, - sorry... Man kalder det "skoler", da det oftest er forskningsmiljøer tilknyttet et specielt uni, eller lignende der står bag nogle essentielle grundtanker bag noget af teorien...Mintzberg har opsummeret 10 skoler i "Strategy Safari" (1998-99) og Drejer har sammenkogt det til 6 skoler (hvilket er lidt mere sigende) i "Luk Op". Designskolen er en term, som man bruger bredt om et forskningsmiljø der opstod på Harvard Business School i 1960''erne. Forskerne var blandt andet Chandler, Andrew, m.fl. Det startede meget med at fokusere på virksomhedernes overordnede beslutningsprocesser og så strategi og strategisk ledelse, som ledelsens evne til at lave corporate strategy og efterfølgende tage de rationelle beslutninger der skulle til for at lave konkurrenceevnen god og opfylde målene. Generelt kan man sige at denne skole forudsætter en slags "top-down" hieraki eller ligesom Mintzbergs "maskinbureaukratiet". Nej måske forudsætter det ikke, men det er sådan at modellerne er udarbejdet...man kan jo bruge dem som man vil... Men generelt kan man sige at designskolen er opstået omkring studier af virksomheder i forholdsvis stabile og rolige miljøer, hvor man med rimelig sikkerhed kunne forudsige fremtidens muligheder og trusler....og selvfølgelig havde man også tid til lige at kende styrker og svagheder samtidig.... Alt i alt vil de fleste sige at det er meget nyttige værktøjer, som er kommet ud af forskningen, men for virksomheder, der har svært ved at forudsige deres omgivelser i mindst 5 år ud i fremtiden må man betragte dem som "kun starten" der kan give et øjebliksbillede og så skal der langt mere divergente og proaktive metoder på bordet for at skabe vedvarende konkurrencemæssige fordele for virksomheden. Det KUNNE være positioneringsskolen med Porter som frontfigur (de generiske strategier, - find en perfekt position og hold de andre væk), men denne ser ligeledes ikke på omgivelsernes dynamik...der skal man over i nogle af de lidt mere deskriptive skoler.... Igen...hvis dette er interessant for nogle af jer, kan jeg kun anbefale "Luk Op", der er skrevet til danske virksomheder, der er begyndt at kunne mærke paradigmeskiftets åndedræt i nakken ;-) Den er rimelig letlæst, og meget relevant for virksomhedsledere, så man ligger den ikke lige fra sig igen... ;-) |