Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdiansættelse af ung virksomhed

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for Jeres indlæg.

Jeg kan uddrage en del lærdom fra dem hvilket jo var planen.

For det første skal jeg være dygtig/heldig med at finde en partner der ser virksomheden i samme lys som mig - findes han ikke så er der ikke andet for, end at fortsætte virksomhedens udvikling i nogle år og dermed bevise at mine forventninger holder....når så der er sket en stabilisering er det tid til at snakke udvikling (som koster penge)

Det er trælst når nu man har åbnet op for kagedåsen og kan både se og dufte småkagerne som er lige til at snuppe, men armene bare ikke er lange nok....

Jeg skal nok finde en løsning og skal nok holde Jer opdateret - Igen tak for hjælpen og yderligere kommentarer er yderst velkomne Smile

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 13:10

Hvis det var mig ville jeg non gribe de anderledes an.

Hvis i sælger til en investor vil han kræve en procentdel der er stor nok til han har noget at skulle have sagt.

Tilgengæld sidder der mange personer der med glæde gerne vilde smide nogle mindre beløb i et godt projekt. Måske 5-10 tusind. De ville ikke kræve bestemmelse og du kan forsætte næsten i din egen retning :).

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 13:30

Hans Stokholm Kjer:

Anders Jørgensen:
- hvordan pokker får jeg kapitaliseret denne fremtidige vækst som en investor naturligvis godt kan se, men stadig vil sige er alt for usikker?

Præcis i den sætning adresserer du selv problemet.
Når du godt ved, at investor vil sige, at væksten er for usikker - så vurderer du jo i virkeligheden også selv væksten til at være for usikker.

Som direkte konsekvens af dette, har du brug for én af følgende tre løsnigner:

1. Du skal finde en investor, der er dummere end dig selv.
2. Du skal sælge så billigt, at en klog investor tør løbe risikoen.
3. Du skal sørge for at sikre og bevise din vækst og dit vækstpotentiale yderligere.

....

Jeg må sige at det er en lidt uartig udlægning. Spørgeren behøver ikke være uhæderlig, eller noget andet for at have et realistisk billede på hvordan en investor ser hans virksomhed. Det er faktisk en sund kvalitet.

Der er mange ting der ingår, og til sidst er det et spørgsmål om at jo tidligere du skal bruge penge og jo mindre sikkerhed der er jo dårligere er kursen.

I et ungt firma er væksten ALTID usikker, og enhver succesrig investor vil have deres egne modeller for at nedskrive disse forventninger. Ikke nødvendigvis fordi de ikke tror på den kapitalsøgende (hvis det var tilfældet blev døren smækket), men fordi meget få virksomheder lever op til eller overstiger de initielle forventninger.

De modelelr der kan fjerne usikkerheder på begge sider og give en mere fair valuering er milestones. Når virksomheden når dette så er vi enige om at den er xxxx værd, og der er ebit valueringen glimrende.

Du kan arbejde med modeller hvor du får investeringsmidler til en kurs som du mener er for lav, men så får optioner hvis du møder benchmarks. En ide kunne være at EBIT2013 indgår med faktor 1, 2014 med faktor 2 og 2015 med faktor 3.

Det centrale er at I enes om hvordan I måler værdien - måler din indsats og exit revenue.

Hvis vi regner med at det som det er typisk tager 6-12 måneder at få investorerne på plads, så sørg for en rigtig god aftale om hvordan i ser på værdien i den periode. Hvis du har den vækst du forventer de næste 6-12 måneder så er du langt bedre rustet til at få en god aftale. 

Tilmeldt 23. Aug 09
Skrevet kl. 14:21

Hej Broncofan - Tak for svar - det var dejligt konstruktivt.

Jeg havde faktisk også bemærket Hans´kommentar om at JEG selv vurderede væksten for usikker - det gør jeg ikke udover naturligvis at intet er mere sikkert end at det kan gå galt - det er dog et kvalificeret vækstskøn, men en investor vil naturligvis skulle vurdere den som usikker...det er hans job! Resten af indlægget var brugbart og jeg blev jo ikke skudt noget i skoene (tværtimod) så det ville bare være støj hvis jeg begyndte at kommentere på udlægningen af ord.....

Jeg er faktisk blevet tilhænger af at skrue modellen sammen efter resultat i de kommende år - Så må jeg bare håbe at det ikke ender som Kasi Jesper - Der havde en megasum på vej....som så er blevet mindre og mindre

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders Jørgensen:
Jeg havde faktisk også bemærket Hans´kommentar om at JEG selv vurderede væksten for usikker

Jeg beklager, hvis mine ord blev misforstået - de var på ingen måde tænkt agressivt.
Men din opgave er jo at fremstille din virksomhed på en måde, så investor bliver enig i dit skøn af den potentielle vækst.
Og så længe du selv er klar over, at den enighed ikke er tilstede med den nuværende fremstilling, så ved du også, at du ikke er i mål med din kommunikation. Det var den tankerække, jeg sammenfattede i, at du selv adresserer problemet, og at du i jo i virkeligheden allerede har set problemet - men måske har manglet at erkende det. Og det var den erkendelse, jeg ønskede at prikke til.

Din metafor med de for korte arme er virkelig smuk.

Jeg har selv været igennem de samme overvejelser i forbindelse med flere projekter, og min erfaring afspejles i mit svar.

Held og lykke - og hårdt arbejde.

Hans 

Tilmeldt 23. Aug 09
Skrevet kl. 07:01

Hej Hans

Det var nu også kun fordi at BroncoFan nævnte formuleringen at jeg lige stoppede op ved den igen. Jeg er som sagt ikke så nervøs for at jeg ikke opnår forventede omsætningstal - hvis jeg var det skulle de i min optik sættes lavere.

Jeg er ikke voldsomt aktiv herinde men kender debattørerne/profilerne gennem årene og du har optjent min respekt så jeg har en god idé om hvis der er tale om tilsigtede provokationer eller ej. Eftersom jeg ikke reagerede kan du være 100 % sikker på at jeg ikke følte mig stødt eller angrebet Big Smile

Kagedåsevittigheden kender vi alle - jeg har bare udbygget den - men den rammer situationen meget godt. Det er lidt som udsagnet "Det er dyrt at være fattig" som synes at blive mere og mere validt jo mere jeg lærer om at drive egen forretning

Tilmeldt 13. Jan 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Mit navn er Mark, jeg er cand.polit og arbejder for WireDelta. I WireDelta har jeg været med til at bygge en model til at værdiansætte internet virksomheder. Det er ret spændende, og temlig cutting-edge, og du kan læse mere om det her: http://wiredelta.com/valuations/

Hvis du er interesseret i en valuation af din virksomhed skriver du bare til mig på mark.dencker@wiredelta.com

MVH
Mark 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)