Jeg er ikke helt enig i dine pointer...
For før du kan begynde at sige, at nogen ikke er innovative, så skal du måske diffinere ordet innovativ? Er man innovativ, fordi man laver et debatforum eller webshop? Eller skal det være et helt nyt produkt, som aldrig er set før? Ja hvad lægger der i ordet?
Dernæst så behøver unge mennesker ikke ligefrem opfinde hjulet på ny. Det ville være direkte idiotisk. Og fordi man sagtens kan videre udvikle andres ideer eller services, så kan man stadigvæk godt sætte sit eget præg eller stil...
Dog ser jeg desværre ofte, at når de yngste iværksættere skal sælge sig selv, så er den eneste måde de fleste vælger at differentiere sig på fra konkurrenterne på: pris-dumping. Hvilket selvfølgelig også er et let og naturligt valg, da unge mennesker som bor hjemme hos far og mor, selvfølgelig ikke har så mange omkostninger som ham på 40 år, som skal brødføde en hel familie og derfor godt kan tage sig til takke med 1000,- i stedet for 5000,-
Jeg har selv dumpet prisen for nogle år siden, så ingen konkurrenter kunne følge med og resultatet var bare at jeg fik en masse kunder, som vil have en helt masse for ingen penge, hvilket jo også er klart. Deres produkt skal jo fungerer uanset om de betaler 300,- eller 3000,- Ellers er det jo penge ud af vinduet for kunden. Så dette var ikke en succes.
Hvis man har udgifter mm for 1000 kr om måneden, så har man ikke et direkte behov for at skaffe 1 million kr om måneden, for at kunne dække sine udgifter. Eller sagt på en anden måde, så skal indtægt og udgifter gerne gå hånd i hånd, eller med en overvægt imod indtægterne. Og som ung har man ikke de store udgifter, hvorfor unge mennesker kan arbejde billigere, men samtidig lære en masse...
Tager du dine to citater herover i betragtning, så har du på et relativt tidligt stadie lært meget. Du lærte at pris og kvalitet ofte går hånd i hånd, men at pris og kundens forventninger til kvaliteten ofte afviger voldsomt. Derfor lærte du på en lidt hård måde, at den måde, som du håndterede prissænkning mm, det var ikke smart. Du retter til, og laver med sikkerhed ikke samme fejl igen.
Med andre ord så har du lært en masse tidligt omkring forretning og forventninger. Du blev ik millionær, men det kostede dig heller ikke alverdens. Og det er lige præcis de erfaringer og mange andre erfaringer, som unge mennesker idag har mulighed for at gøre sig, uden at de sætter alt over styr...
Og så skal tingene vel også lige passe sammen. En ung person med en begrænset likviditet kan altså ikke bare gå ud og udvikle en ny generation af motorer til krydstogtskibe. Ene og alene fordi økonomien næppe er til det. Og derfor kommer vi igen tilbage til dit spørgsmål om, unge er innovative...
Jeg mener ikke unge er super innovative, men de tager de muligheder der er, og prøver at udvikle dem på nye måder. Eller de forsøger at gøre ting på en anden måde, hvor resultatet måske i sidste ende er det samme, men hvor processen er anderledes. Og det ser jeg intet forkert i... Tværtimod så kaldes det vel nytænkning og revurdering af måder at gøre tingene på...