Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg betale regningerne fra min privat oprettede internetforbindelse over firmakontoen?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Badal,

For at reducere besværet med det der med momsen og brugen af internettet privat, kan du fx lade firmaet betale internettet årets første 6 måneder, hvorefter du betaler med din "private" konto de resterende måneder (hvis du mener det er fordelingen mellem dig og firmaet) er fifty-fifty.

/anders

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:32

Anders Nielsen:

For at reducere besværet med det der med momsen og brugen af internettet privat, kan du fx lade firmaet betale internettet årets første 6 måneder, hvorefter du betaler med din "private" konto de resterende måneder (hvis du mener det er fordelingen mellem dig og firmaet) er fifty-fifty.

Hej Anders,

Det vil være en dum idé, af flere årsager:

1) Han vil i så fald ikke få skattefradrag for de betalinger, som foretages privat.

2) SKAT vil alligevel kræve, at der laves fordeling på de betalinger, som er foretaget i firmaet.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 23:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anders mf,

Anders Nielsen:
For at reducere besværet med det der med momsen og brugen af internettet privat, kan du fx lade firmaet betale internettet årets første 6 måneder, hvorefter du betaler med din "private"

Dette har været drøftet her:

http://www.amino.dk/forums/t/168079.aspx#1134829

Heraf fremgår det at den nye multimedie skat indebære at  man mod at "opgive" 2500,- kr. som lønmodtager kan anvende en foirmabetalt mobil/tlf/internet privat.

Erhvervsdrivende:

Den selvstændigt erhvervsdrivende skal indtægtsføre de 2.500 kr. som personlig indkomst som overskud af virksomhed, og indtægten indgår i bidragsgrundlaget, jf. AMBL § 4, jf. PSL § 3, stk. 1. Se afsnit C.C.8.

Se dette link fra Skat:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2061416&chk=205780#2061417

Det betyder at man som selvstændig bogføre 2500,- kr. på en oprettet konto "Multimedie skat" i sin omsætning og kan derefter fratrække alle omkostninger på multimedierne!

På denne måde er vi nu ud over al regning af privat/erhvers anvendelse. 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 07:22

john sommer:

Heraf fremgår det at den nye multimedie skat indebære at  man mod at "opgive" 2500,- kr. som lønmodtager kan anvende en foirmabetalt mobil/tlf/internet privat.

Hej John,

Bemærk, at selve begrebet "multimediebeskatning" er afskaffet pr. 1. januar 2012.

Herefter er der ikke beskatning af fri computer og fri internet, som anvendes i forbindelse med virksomheden. Da der ikke er angivet en minimumsgrænse for, hvor meget man skal anvende computer og internet i virksomheden, for at få det skattefrit, så må vi antage, at det er mindst 1%.

john sommer:

Det betyder at man som selvstændig bogføre 2500,- kr. på en oprettet konto "Multimedie skat" i sin omsætning og kan derefter fratrække alle omkostninger på multimedierne!

Som følge af ovenstående, så kan man nu (som i "gamle dage" før multimediebeskatningen) nøjes med at indtægtsføre de 2.500 kr. (som man udelukkende bliver beskattet af for fri telefon) på telefoni-kontoen, eller man kan vælge at korrigere for beløbet, når man laver sin skatteopgørelse.

Jeg ville dog ikke umiddelbart placere kontoen under "omsætning", selvom der er tale om en "indtægt".

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 07:25

For lige at slå det helt fast, så er de 2.500 kr. dermed ikke relevant for trådstarter, da det kun er beskatning af fri telefon. Der er ingen beskatning af fri internet, som anvendes delvist i firmaet og delvist privat.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 11:01

Hej Martin,

Tak for dine kommentar - ja det kan være vanskeligt nu og da med tolkning af reglerne - men godt vi kan afklare det herinde:

Hvorfor ikke bogføre de 2500,- kr. på en dertil oprettet konto således at det påvirker din bundstreg for så behøver du ikke tænke mere over dette når det bliver tid til selvangivelsen?

Ved nærlæsning af linket om Skat´s multimedie skatte ændring:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061417&chk=205780

Fremgår også - at begrebet er ændret - at det alene er telefon der er omfattet, men også at du kan betale dine regninger vedr. internet i dit firma også selv om det anvendes privat:

Her et lille uddrag fra linket:

Reglerne

Reglerne om beskatning af den selvstændigt erhvervsdrivendes fri telefon, computer med tilbehør og datakommunikationsforbindelse går i hovedtræk ud på følgende:

• Den selvstændige beskattes af arbejdstelefon, som han eller hun har til privat rådighed. Det skattepligtige beløb udgør 2.500 kr. årligt (2012). Se LL § 16, stk. 14, jf. stk. 12, 1. pkt.
  • Den selvstændige beskattes ikke af en arbejdscomputer, som han eller hun har til rådighed for at kunne arbejde på, selv om computeren også bruges privat. Se LL § 16, stk. 14, sidste pkt.
  • Den selvstændige beskattes ikke af virksomhedens datakommunikationsforbindelse, hvis der via computeren er adgang til virksomhedens netværk; dette gælder, selv om den selvstændige også kan bruge datakommunikationsforbindelsen privat. Se LL § 16, stk. 14, 2. pkt. Hvis virksomheden drives fra hjemmet, beskattes den selvstændige heller ikke af datakommunikationsforbindelsen, selv om den savner adgang til virksomhedens netværk. Dette følger af Skatteministeriets svar til Danske Advokater i L 31, bilag 5 og http://www.ft.dk/samling/20111/lovforslag/l31/bilag/5/1046955.pdf .

Baggrund for reglerne

Reglerne om beskatning af selvstændigt erhvervsdrivendes fri telefon, computer og datakommunikationsforbindelse er fra og med indkomståret 2012 ændret og afløser derved den tidligere såkaldte multimediebeskatning.

mvh john sommer

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:41

john sommer:

Hvorfor ikke bogføre de 2500,- kr. på en dertil oprettet konto således at det påvirker din bundstreg for så behøver du ikke tænke mere over dette når det bliver tid til selvangivelsen?

Det er vel også det, jeg lægger op til, når jeg nævner, at man kan lægge denne indtægt ind på (udgifts-)kontoen telefon? Big Smile Man kan også vælge at oprette en helt specifik (udgifts-)konto til netop beskatning af fri telefon.

Jeg mener dog ikke, at man kan inddrage de 2.500 kr. på en omsætningskonto, da der jo næppe er tale om en omsætning, på trods af, at der er tale om en "indtægt".

Derudover KAN man vælge at vente, med at tage beskatningen i betragtning, til man laver sin skatteopgørelse i slutningen af året.

Om man inddrager det i firmaets driftsopgørelse, eller korrigerer ved årsskiftet i sin skatteopgørelse, er på sin vis ligegyldigt.

Men som nævnt tidligere - fri internet udløser ikke den nævnte beskatning.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 12:16

Hej Martin,

Martin E. Jensen:
Om man inddrager det i firmaets driftsopgørelse, eller korrigerer ved årsskiftet i sin skatteopgørelse, er på sin vis ligegyldigt.

ja det er jo ligegyldigt, men så fik vi jo det belyst ja de mange regler - tak for dit input - tales ved!

mvh john sommer

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:50

Haha... ja, der er mage regler, men så længe vi er enige om, hvordan vi læser dem, så kan det jo ikke være bedre. Yes

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)