Hej, Jeg er i færd med at forberede opstart af ny virksomhed baseret på salg af en iOS app til apples mobile platforme, og har i den forbindelse en række spørgsmål jeg håber i kan besvare: 1) Da Apples app-store-selskab er lokaliseret i Irland, er salget til dem ikke momsberettiget. Jeg er i tvivl om, det vil være en fordel for mig at lade min virksomhed momsregistrere fra starten af, da jeg ingen salgsmoms vil have på noget tidspunkt. Vil i opridse ulemper og fordele? 3) Da jeg opretter en enkeltmandsvirksomhed, bliver alle virksomhedens indtægter, så vidt jeg forstår, beskattet som personlig indkomst. Skal jeg også betale arbejdsmarkedsbidrag af mit salg til Irland? 4) Skal jeg registrere mig som eksportvirksomhed når jeg sælger apps gennem Apples App-store? Jeg håber i kan hjælpe mig, Asker |
AskerVoldsgaard:1) Da Apples app-store-selskab er lokaliseret i Irland, er salget til dem ikke momsberettiget. Jeg er i tvivl om, det vil være en fordel for mig at lade min virksomhed momsregistrere fra starten af, da jeg ingen salgsmoms vil have på noget tidspunkt. Vil i opridse ulemper og fordele?
Selvom du ikke skal afregne salgsmoms, så er din omsætning stadig omfattet af momspligtig virksomhed, og du skal derfor momsregistreres.
Fordelen er, at du dermed også har fradrag for købsmoms på de ting du køber.
Ulempen er ... ingen!
AskerVoldsgaard:2) Så vidt jeg kan læse mig frem til, vil min købsmoms blot blive tilbagebetalt fra SKAT på et senere tidspunkt, er dette korrekt?
Nej. Hvilken tekst har du læst, som giver anledning til at tro, at købsmomsen tilbagekaldes af SKAT?
AskerVoldsgaard:3) Da jeg opretter en enkeltmandsvirksomhed, bliver alle virksomhedens indtægter, så vidt jeg forstår, beskattet som personlig indkomst. Skal jeg også betale arbejdsmarkedsbidrag af mit salg til Irland?
Nej, du bliver udelukkende skattepligtig til Danmark.
AskerVoldsgaard:4) Skal jeg registrere mig som eksportvirksomhed når jeg sælger apps gennem Apples App-store?
Nej, man skal kun registreres som eksportør, når man sælger fysiske varer ud af EU.
Salg af elektroniske ydelser (eksempelvis software til download) kan dermed sælges til hele verden uden at man er eksportørregistreret.