Hej Jacob
Hvis du vil have lidt mere konkret svar, så vil det være en god ide at få uddybet, hvad du mener.
Er det Adwords eller SEO?
Det er som sådan meget simpelt at forholde sig til, så jeg er lidt uenig med Hr. Rosenstand om at det skal fylde over 100 sider at svare på.
Adwords:
Hvis du efter nogle måneder ved, hvilke ord der virker for dig, så gælder det om at skrue op for volumen. Hvis du har søgeord A og søgeord B, som konverterer godt, så gælder det om at byde dem op til top3 placeringer, så du får maksimal eksponering. En rigtig god ide vil være at sætte de ord i en separat kampagne, da du netop kan allokere et specifikt og højere budget til dem. Dernæst gælder det at arbejde med teksterne. Hvis du konverterer godt på ordene, så gælder det om at få ekstra volumen, og hvis du allerede ligger op i top3, så gælder det om at få forøget din CTR. Så løsningen med de velfungerende søgeord vil være at byde dem op i top3 og arbejde på at få en højere CTR via nye annoncetekster løbende.
SEO:
Hvis du har et søgeord, som f.eks. ligger oppe i top3, så gælder det helt klart om at dykke ned i Analytics og se på nøgletal. Hvis du har en CTR på lavere end 10 %, så skal du helt klart arbejde med dit Title Tag. Husk på, at det ikke nytter noget at ligge op i toppen, hvis ingen klikker på din annonce. Når du så endelig har fået en høj placering, så skal den også malkes, så arbejd løbende på at forøge din CTR.
Et andet aspekt vil naturligvis også være at se efter afvisningsprocent ( nyt ord i Analytics er enkeltsidefrekvens ) og derefter konverteringsfrekvens. Typisk vil du se at en høj afvisningsprocent medfører en lav konverteringsfrekvens og vice versa. Så se efter, om du kan forbedre din landingpage. Det nytter jo heller ikke noget at få folk til at klikke på dit link og besøge din side, hvis de ikke køber noget!
En afvisningsprocent skal helst være på mellem 15-25 % og du skal gerne sigte efter en konverteringsfrekvens på min 2 %, så hvis du ligger under de tal, så vil det være en god ide at bearbejde siden.
Hvis du både i Adwords og SEO klarer dig rigtig godt med placeringer, CTR, afvisningsprocent og konverteringsfrekvens, så gælder det om at udvide og få mere trafik. Dertil kommer Display Network så meget naturligt ind i billedet, da mulighederne er mange.
Håber du kan bruge mine gode råd, og jeg håber da også at se dig som shopkunde på www.marketingbogen.dk :-)
Held og lykke
Mvh
Mohammad Dadkhah