Google har også lavet en seo guide, og hvis du følger den er det sku lidt af et selvmål.
Muligvis efter Pandaen er kommet til - som med så meget andet, er google ofte lidt for opdelt og stort til at de får opdateret hele vejen rundt - men de retningslinjer de har lavet giver nu efter min erfaring en udmærket seo base.
Nu er den seo guide fra google efterhånden ret mange år gammel, og den har aldrig givet gode råd. Efter min mening, og regner heller ikke med at den kommer til det selv om den bliver opdateret. Den holder fokus på hvad der er godt for google, og ikke fokus på hvad der er godt for dig. Igen er det bare min personlige mening.
Problemet ligger pt i at det er yderst uigennemsigtig om et site er ramt at Pandaen eller Penguin.
Ja det er jeg enig i, men egentlig ligegyldigt hvis du ved hvad begge gør. Så kan du nemlig bare lave optimering efter begge to. men det er rigtig (som jeg allerede har nævnt) at det kan være problematisk at finde fejlen hvis du først ER ramt.
Det er dog ret gennemskueligt at undgå at blive ramt vil jeg mene.
Hvilke nøjagtige links er det, som man skal holde sig fra, og hvor mange skal der til før man oplever deranking ?
Jeg syntes efterhånden det er ret klart hvilke typer af linkbuilding det er som bliver straffet, og derfor kan man også med en masse pille arbejde rette til, og nu ligger jeg nummer 2 på både lån uden sikkerhed og privatlån. Så kan du jo selv afgøre om det er resultater nok til at understøtte mine postulater 
Når vi ser på SERP idag, ser vi sider der er sluppet udenom Pandaen og Penguin og det giver altså ofte nogle yderst underlige resultater, hvor sites ranker højt uden de egentlig burde - de er bare de eneste sites tilbage.
Sites der næsten ingen backlinks har og tyndt content - men de holder sig indenfor retningslinjerne og derfor er de højt rangeret - for alle de andre der før var der, er smidt ned på plads 700.
Du modsiger lidt dig selv her. Du siger at sider ikke bude ranke pga manglende links og indhold, og at de sider der er blevet straffet burde ranke godt. Samtidig siger du at serps er på denne måde udelukkende fordi dem der er på google overholder retnignslinjer, og dem der ikke er bryder dem.
Det vil jeg ikke kalde unaturligt. Det er jo netop det der er hele formålet med de 2 updates. At straffe folk der bryder retningslinjer med linkbuilding.
At der så uheldigvis er mange affiliate og spam site der er afkodet panda og penguin og panda og derfor ranker godt med crap er så en anden side af historien, og jeg syntes ikke nødvendigvis diverse søgeresultater er blevet bedre. Men mon dog ikke google for finpudset det hele så det bliver godt.
Der er et hav af ubesvarede spørgsmål -og det er derfor de fleste nødigt vil rådgive omkring Penguin
Som jeg allerede har nævnt så syntes jeg begge updates er blevet afklaret ret godt, og hvis folk ikke vil rådgive om de 2 updates, så må det jo være fordi deres evner har ramt et loft.
Kan godt være der stadig er lidt usikkerhed om enkelte områder og detaljer, men overordnet set burde de professionelle seo folk altså have kompetence til at give gode råd. Jeg har set flere der med råd fra dem jeg lytter til hurtigt er kommet sig oven på en straf.