Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejde i eget firma i udlandet, tilbage til DK?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle..

Vi har forhåbentligt snart vores koncept klar som skal foregå i udlandet, på diverse ferieøer rundt omkring i udlandet. Europa, og Afrika.

Når vi starter firma i disse lande og udbetaler penge til os selv dernede og vi tager hjem til danmark igen med en kuffert fuld af kroner, hvordan er reglerne så?
Skal vi betale SKAT i dk, selvom vi har tjent pengene i udlandet.

Dvs fx.

xx % skat på Mallorca og 40% skat når jeg ankommer til DK?

Kom frem med jeres kommentarer :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:00
Hej!

Normalt betaler man skat i bopælslandet.

Går da ud fra, at i stadig har adresse/bopæl i DK?

/Peter

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 01:02
Hej Peter.

Tak for dit svar.

I så fald kan det være jeg flytter min primære adresse til det ene land.

Men da jeg ofte vil være i danmark, hvordan gør jeg så hvis jeg vil have bil her også?

Fra Online
Tilmeldt 12. Feb 07
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 10:05
Dato: 18-06-2007 01:01:57
Forfatter: Smith
Hej Peter.

Tak for dit svar.

I så fald kan det være jeg flytter min primære adresse til det ene land.

Men da jeg ofte vil være i danmark, hvordan gør jeg så hvis jeg vil have bil her også?

Det er rimeligt let at flytte officielt til Spanien - blot skal Du opgive Din adresse helt her i DK !
Du må da (officielt) være 180 dage om året i DK - men må ha en bil her hele året (uanset om den er på danske eller spanske plader).
Hvis Du vil ha flere - specifikke - oplysninger, om adresse i Spanien el.lign., så bare spørg løs !

Held & Lykke
Tina

Tina Jonasen

ThinkInNewAreas

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:48
Dato: 18-06-2007 10:04:42 Forfatter: TINA JONASEN [QUOTE]Dato: 18-06-2007 01:01:57 Det er rimeligt let at flytte officielt til Spanien - blot skal Du opgive Din adresse helt her i DK !
Du må da (officielt) være 180 dage om året i DK - men må ha en bil her hele året (uanset om den er på danske eller spanske plader).
Hvis Du vil ha flere - specifikke - oplysninger, om adresse i Spanien el.lign., så bare spørg løs !

Held & Lykke
Tina

Der er så lige et par detaljer man skal være opmærksom på. Der går ca. 3 måneder fra man er blevet registreret med bopæl i Spanien til man bliver omfattet af det spanske skattesystem.

Det næste er at det ikke er nok at opgive sin adresse for at få den danske skattepligt bragt til ophør. Man skal opgive sin bopælsmulighed. Gør man ikke det og har man bopæl i begge lande bliver man dobbeltdomicileret og så skal man overbevise myndighederne om at man har den stærkeste familiære, økonomiske og sociale tilknytning til Spanien, hvilket nok vil være svært for de fleste.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Online
Tilmeldt 12. Feb 07
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 15:45
Dato: 03-07-2007 00:47:47 Forfatter: Skattekonsulenterne
Dato: 18-06-2007 10:04:42 Forfatter: TINA JONASEN [QUOTE]Dato: 18-06-2007 01:01:57 Det er rimeligt let at flytte officielt til Spanien - blot skal Du opgive Din adresse helt her i DK !

Held & Lykke
Tina

Der er så lige et par detaljer man skal være opmærksom på. Der går ca. 3 måneder fra man er blevet registreret med bopæl i Spanien til man bliver omfattet af det spanske skattesystem.

Det næste er at det ikke er nok at opgive sin adresse for at få den danske skattepligt bragt til ophør. Man skal opgive sin bopælsmulighed. Gør man ikke det og har man bopæl i begge lande bliver man dobbeltdomicileret og så skal man overbevise myndighederne om at man har den stærkeste familiære, økonomiske og sociale tilknytning til Spanien, hvilket nok vil være svært for de fleste. 

Det er nu ikke korrekt hvad du skriver !

Ved ikke hvor du har begrebet "bopælsmulighed" fra - men det er, under nuværende lovgivning, nok at framelde sig folkeregisteret i Danmark (dermed opgive sin bopæl her til lands)!!

Men selvfølgelig; har du kone (som du ikke er skilt fra) og børn osv., ka´ "skattefar" sikkert godt finde på at bede dig sandsynliggøre dit ophold i Spanien nærmere. Ligesom det ikke er nok at leje sin bolig ud - den skal opgives helt !

Du ka´ dog godt beholde et sommerhus her i landet.

Det er til dels korrekt at det tar lidt tid at få dokumenterne på plads imellem Spanien og Danmark - men du er skattepligtig til Spanien og skattefri i Danmark, fra den dato du framelder dig folkeregisteret !

Held & lykke

Tina

Tina Jonasen

ThinkInNewAreas

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 16:10

Nu er det jo ikke noget jeg bare skriver for sjov eller noget som jeg har læst et sted. Vi taler om noget som jeg har arbejdet med i praksis gennem 10 år som Skat og efterfølgende gennem 12 år som rådgiver, og jeg tør derved godt påstå at have en del forstand på. For lige at tage det fra en ende:

Bolig/bopæl:

Kravet om at man skal have opgivet boligråderet i Danmark for at den fulde skattepligt kan bringes til ophør følger af kildeskattelovens § 1 og jeg behøver vel bare at henvise til Ligningsvejledningen for 2007, DA.1.1.2.1. Bl.a. heraf fremgår det at har man fortsat efter fraflytningen rådighed over en helårsbolig vil det normalt være tilstrækkeligt til at anse den fulde danske skattepligt for fastholdt.   

Dvs. helårsboligen skal enten sælges eller udlejes uopsigeligt i min 3 år (de 3 år er ikke ultimative i alle tilfælde). 

Sommerhus:

Jeg er enig i at et sommerhus som ikke kan anvendes til helårsbolig ikke kan statuere opretholdelse af fuld skattepligt til DK men det forholder sig anderledes når vi taler helårsbeboelse. Et sommerhus som er godkendt til helårsbeboelse er  tilstrækkeligt til at fastholde eller at statuere dansk skattepligt. Her er det jo sådan at pensionister som har ejet deres sommerhus mere end 8 år automatisk har ret til helårsbeboelse i visse kommuner, jf. Planlovens § 41, hvorved de kan få et problem.

Dobbeltdomicilering:

Bliver man fuldt skattepligtig til to lande på grund af bolig i begge lande eller ophold, løses det efter overenskomstens regler om dobbeltdomicilering. Det land som personen har den stærkeste tilknytning til personligt, socialt, og økonomisk vil herefter blive betragtet som hjemland (fuld skattepligt) og det andet land som kildeland (begrænset skattepligt). Det kan dog være en langstrakt affære.

Men så kan vi jo vende blikket tilbage til forespørgslen i denne tråd hvor de vil tage ud i verden og efterfølgende vender hjem til DK. Hvis de opretholder bolig i DK og ikke etablerer fast bolig i et andet land, er det helt åbenbart at den danske skattepligt vil blive fastholdt. Opgiver de den danske bolig og tager de fast bolig i et andet land er det selvfølgelig en helt anden snak.

Ved senere tilflytning til DK igen, vil de så få indgangsværdier på erhvervsrelevante (afskrivningsberettigede aktiver) som tages med ind i landet.
Noget helt andet er iøvrigt at hvis virksomheden/selskabet har fast driftssted i Danmark ja så vil beskatningsretten til indtægterne pr. definition ligge i Danmark uanset hvor personerne bor og er skattepligtige til.   

Tilmeldt 11. Jun 07
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 20:49
Hej

Jeg er netop i lignede situation. Jeg fandt en vejledning på Skat´s hjemmeside:

Der nævnes ikke noget i pjecen noget om hvor længe man minimum skal arbejde i udlandet. Findes der nogen regler omkring dette? Jeg skal forventeligt bo og arbejde i udlandet (EU) i 1-2 år. Er det tilstrækkeligt til at den fulde skattepligt ophører?

Hilsen

Michael

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 21:47

Nej egentlig ikke. Mange ved jo ikke på udflytningstidspunket om, og i givet fald hvornår de flytter tilbage. Det afgørende er at man opgiver sin helårsbolig eller har bopæl i begge lande og - kan sandsynliggøre at man har de stærkeste interesser i det nye bopælsland.
hvis du opgiver din bolig i forbindelse med opholdet via udlejning eller opgivelse af lejemål eller salg og etablerer bolig i det nye land vil din skattepligt kunne ophøre ja. Hvis vi taler om at du skal arbejde for EU er der særlige regler.   

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)