Et hypotetisk og måske ledende spørgsmål:
Ved reelt frit valg - flere eller færre medlemmerLad os forudsætte, at alle frit kunne vælge deres fagforbund (hvis noget overhovedet) - helt uden pres fra virksomheder, kollegaer, tillidsfolk og fagforbundende selv. Ville 3F så flere eller færre medlemmer ?
|
Tålmodighed er ikke min stærke side, men jeg tror svaret på mit spørgsmål ovenfor bliver entydigt. 3F vil få færre medlemmer, hvis der var reelt frit valg, så jeg vover pelsen og kommer med mit egentlige indlæg på trods af kun 8 svar i skrivende stund.
Det er jo i bund og grund frygteligt, at en forening kun kan holde på alle sine medlemmer på grund af frygt for mobning, fyring m.v. Minder lidt om de bandemedlemmer der gerne vil ud af deres grupperinger, men ikke kan på grund af frygt for repressalier.
Hvad kan man så gøre? Jeg frygter lidt, at 3F simpelthen ikke kan lade sig presse til at nedtrappe konflikten og derfor kører den til ende.
Man skal smede mens jernet er varmt og jeg fik en tanke mens jeg gik og slog græs ved mit parcelhus - ja, jeg tilhører Børstings Elite - . Ideen er at lave en slags datingside i den forstand, at alle anonymt kan tilmelde sig og oplyse, hvor de arbejder og at de agter, at skifte fagforbund den og den dato.
Så i samlet flok på en given dato skifter de der "tør". Man "tør" måske lidt mere, hvis man f.eks. på en stor arbejdsplads med 100 ansatte kan se, at 30 andre faktisk også skifter samme dato som en selv.
Det er ikke idiotsikkert og det er ikke sikkert, at alle har nosser til at skifte på den dato der bliver aftalt, men det kunne være en mulighed.
Seriøst er det sådan på nogle arbejdspladser, at ansatte ikke tør tale om at de er trætte af en bestemt forening og overvejer at skifte...det er sygt!
Ved godt emnet har været vendt og drejet meget her i agurketiden, men jeg er simpelthen lamslået over den magt fagforbundene har. Selv tør jeg f.eks. ikke tage firmabilen ned Vejle Gården og spises frokost af frygt for repressalier - selvom jeg er 99% sikker på, at vi overholder vores overenskomst med dem.