Hvorfor bliver der altid givet gode råd om at installere både det ene og det andet plugin? Grunden til at wordpress sites bliver owned er i 95% af tilfældende én af 2 ting:
1 ) Gættet FTP adgang
2 ) Forkerte filrettigheder
Gættet FTP adgang
Det aller, aller bedste råd er: Find en udbyder der supporterer nøglebaseret authentication via SFTP og så drop FTP. Det er en protokol fra før krigen og den er lige så sikker som en håndgranat uden split.
Det næste råd er, at finde en udbyder der understøtter at man kan slå sin FTP konto fra når man ikke bruger den.
Det sidste råd er at ændre sin kode hver gang man har været logget på - hvis man altså kan gøre det via et HTTPS interface, så man trods alt kan ændre koden til sin FTP konto via en krypteret forbindelse.
Forkerte filrettigheder
Langt de fleste webhosts har latterlige standarder for rettigheder på filer. Det er svært at forklare, men jeg vil gøre et forsøg:
Filer er ejet af en bruger og har ud over ejerskabet sat nogle rettigheder. Selve webserveren - altså det program der kører, er tilknyttet en bruger. Det vil sige, at hvis man går ind på hjemmesidne, så er det webserverens bruger der skal læse filerne - og det skal den have rettigheder til.
Problemet er bare, at langt de fleste steder så er standarden at webserverens brugere også kan skrive i filer. Det vil sige, at hvis dem der har kodet f.eks. temaer og plugins ikke har sikret deres kode 100% (hvilket de sjældent/aldrig har) så vil man kunne få webserveren til at redigere i de filer der ligger på webhotellet.
I langt, langt de fleste tilfælde ville "hackerangreb" kunne undgås, hvis rettighederne på filerne var lavet således at webserveren udelukkende kunne læse dem. Desværre er det ofte lavet anderledes, så kunderne kan lave f.eks. en upload formular.
Sikkerheden er altså ofte bestemt ud fra laveste fællesnævner - hvilket er rigtig skidt. Derudover ved alt for få udviklere noget som helst om det her og det er en skam.
Nå, men det var mit rant. Jeg kender ingen udbydere hvor man kan bestemme webserverens rettigheder for filerne (primært fordi jeg ikke har undersøgt det, da jeg selv driver de server der hoster mine ting. Jeg har aldrig oplevet at min wordpress blev hacket og det er endda på trods af at jeg er dårlig til at huske at opdatere den.
Sidst; Undskyld min lidt hårde tone. Det er blot frustrerende at folk er så ignorante overfor sikkerhed.