Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvad skal jeg beskæftige mig med ? :)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 14. Jun 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej !

Jeg skriver på dette forum, da jeg i flere år har gået med en drøm om at blive selvstændig. jeg har mange kompetencer og erfaringer i rygsækken. Jeg er nu beskæftiget som sælger, hvilket jeg virkelig elsker. Jeg har et problem jeg har ikke fundet en idè til hvad jeg kan slå med ned med som selvstændig. Kan man starte selvstændig som sælger ? jeg VIL bare være min egen herre og fungere som selvstændig erhvervsdrivende, men med hvad ?

Håber der er nogle der kan give mig en god idè, eller lufte deres egne erfaringer.

Mvh Rahbeck

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 14:00
Det bedste råd jeg kan give dig er at vende blikket ind ad.

Lav en lille brainstorm om hva du er god til, hvilke kompetencer har du, hvilke brancher vil du gerne være indenfor, hvilket kundesegment tiltaler dig mest etc etc.

Når du har det, så dukker ideen sikkert også op, men det er bare dumt at gå igang med en ide som du ikke brænder for overhovedet, ender som regel altid galt, med mindre ideen er rigtig rigtig god, og er den det så er der nok ikke nogen der lige sådan lufter den her i forummet :)

Du kan dog søge lidt rundt her på amino, der er før luftet en del ideer, og læs lidt om hvad de forskellige mennesker herinde beskæftiger sig med. Det kan være det giver dig lidt gode ideer selv.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 14:01
Hejsa og velkommen til.

Du kan sagtens starte som selvstændig sælger, jeg tror der er mange der ernærer sig som freelance sælger.

En relativ nem måde at komme i gang på kunne være at starte som udelukkende provisionslønnet. Hvis du er villig til det tror jeg relativt hurtigt du kan få stablet en tilpas stor kunde portefølje på benene gennem f.eks. amino.

Hvis du skrev lidt om dig selv og inden for hvilke brancher du har erfaring med salg, tror jeg hurtigt at en del af de relevante firmaer ville melde sig på banen.

Mvh Peder

Fra Århus
Tilmeldt 14. Jun 07
Skrevet kl. 20:49
Tak for de hurtige svar.

Det lyder som en rigtig god idè at snuse lidt rundt herinde og samle
inspiration. Jeg føler mig allerede meget velkommen her på sitet.

Jeg ser frem til at diskutere iværksætterdrømmen med jer fremover.

- Rahbech
Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:22
Hej Rahbech

Jeg har et fedt koncept kørende med trendy sølvsmykker.

Det er eget design (vi er en duo) og produktionen er ved at blive sat igang i Italien, hvor min partner bor permanent.

Jeg er lærer fuld tid og har ikke meget tig eller erfaring med salg, men vi har et koncept der holder. Vi har brug for folk der kender markedet og kan det der med at sælge.

Hvis det er noget for dig, så kan vi måske finde på noget?

Desuden hedder jeg også Rahbæk, som du kan se staves det lidt anderledes, men navnet stammer fra en gård i midtjylland, fra midten af 1700 tallet. Alle os Rahbæk, Rahbeck, Rahbec o.s.v. er samlet i et stamtræ...interesseret? jeg kan hjælpe med navnet på ophavsmanden, der har en hjemmeside med alle oplysningerne.

Hilsen Hannah, Constellations

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:24
Hej Rahbech

På 5 år lever jeg som selvstændig sælger, så det er ikke umuligt.

Glem alt om at arbejde på ren provision, husk på at det er ikke dig der skal investerer i kundens projekt, det er kunden selv der skal tro nok på det for at det bliver en succes. Er du dygtig nok til at sælge er der virkelig brug for dig.

Har du i første omgang lyst til at være tilknyttet www.salesnordic.dk som sælger på freelance basis er der en god mulighed for det. Skriv en mail eller PM hvis du vil vide mere.

Tilmeldt 19. Jul 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 22:03
Hej Rahbeck,

Martin Tygsen har fat i noget af det rigtige, det SKAL være noget du kan brænde for uanset hvor usexet produktet eller ideen er

så er der intet der slår en ildsjæl der brænder for det han sælger.

Men men.. det allervigtigste er at blive 100% afklaret på formålet med at blive selvstændig...Hvorfor vil du have din egen virksomhed?  Hvordan skal din virksomhed bidrage til det liv du gerne vil leve?.  Ved at finde svaret på de spørgsmål kan du måske også komme tættere på din ide/produkt.

Jeg har set alt for mange iværksættere brænde ud, fordi de ikke var afklaret med formålet

Fra Århus
Tilmeldt 14. Jun 07
Skrevet kl. 10:51
Hej Alle Aminoer !

Wow hvor har jeg fået mange fede inputs ! :) det har virkelig sat min hjerne på overarbejde (på en positiv måde ). Til tilbuddende om samarbejde, vil jeg sige mange tak for tilbuddende ! jeg er i øjeblikket i en fase, hvor jeg skal finde ud af hvad jeg skal foretage mig, og indtil jeg er blevet modig nok til at tage skridtet ud som selvstændig, vil jeg takke pænt nej. men jeg vil tage mig den frihed at vende tilbage, når skridtet er taget :).

Bliv endelig ved med at give feedback.

er meget interesseret i at høre lidt mere om arbejdet som freelance sælger. hvordan foregår arbejdet med at finde kunder ? og er det en rentabel forretning ? (sammenlignet med en ordinær sælgerstilling ?)

Mvh Rahbech

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 11:53
Dato: 19-07-2007 11:23:43 Forfatter: Jacob H
Glem alt om at arbejde på ren provision, husk på at det er ikke dig der skal investerer i kundens projekt, det er kunden selv der skal tro nok på det for at det bliver en succes.

Undskylder hvis det opfattes som hijacking.....men

Hvorfor er ren provision så forfærdeligt? Hvis man virkelig kan sælge, så burde ren provision da være en guldgrube? Det kan da godt være at kunden tror på sit projekt, men hvilken grund har han til at tro på en sælger, som vil have løn for ikke at sælge?

Jeg ved godt, at det er sat lidt på spidsen, men hvis jeg var en fantastisk sælger, så ville jeg da gå efter ren provision og tjene kassen. Hvis jeg var middelmådig, ville jeg gå efter fast løn + lille provision og hvis jeg var dårlig, ville jeg gå efter fast løn uden provision. ;o)

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 20:48
Hej Rahbech -

jow da, du kan sagtens blive selvstændig sælger. Jeg - for min del - startede i sin tid med at gå til min chef - i et salgsfirma indenfor autopleje-produkter - og beklage min nød. Jeg følte at jeg havde glimrende kontakt med både eksisterende og nye kunder - og havde en fornuftig omsætning, set med firmaets øjne. Problemet var faktisk, at firmaet var godt tilfreds med mit salg - samt med mine kundekontakter m.m. - mit problem var bare, at jeg ikke følte at den faste løn + den for lave provision sammenlagt ikke var nok til at tilfredsstille mine løn-forventninger. Så efter ca 2 år stillede jeg nogle krav og alternative forslag til chefen, der gik på - enten en udviddelse af salgsdistriktet, med deraf større kundeportefølge / marked - eller ganske enkelt at komme på ren provision med 30% - hvilket cirka ville fordoble min løn.

Firmaet tyggede lidt på sagen, og kom med et modtræk - som jeg faldt for, nemlig at blive momsreg. som selvstændig agent - såledet firmaet ikke havde faste omkostninger så som bil / kørsel, feriepenge m.m. og da der var en god portefølge med automatiske genbestillinger, behøvede vi ikke at aftale noget med løn under sygdom og i ferieperioder osv.

Det var således meningen, at firmaet skulle håndtere faktureringer og forsendelser m.m. således mit job stort set var uændret i praktis - og det fungerede også fint i et stykke tid - lige indtil jeg fandt ud af, at firmaet skke afregnede provision af alle ordrene, hvilket medførte uenigheder - og senere min opsigelse fra aftalen.

Jeg havde dog været ude med snørren efter flere (ikke konkurrerende) produkter som jeg kunne indkøbe og selv sælge og fakturer til også andre kundegrupper - hvilket også var årsagen til at det gamle firma ikke ville overholde aftalen med portefølgen fra de dertilhørende kunder.

Det var således jeg omforandrede mit sælgerjob til min egen forretning - og efter ca 15år har jeg efterhånden fået banket en solid import / handelsvirksomhed på benene. Det eneste du skal være sikker på fra starten er, at du kan præstere en omsætning på ikke under 1 mill. med min. 30% avance= provenu på kr. 300.000,- om året i overskud.

Kunsten er således at afdække et behov for egen løn, bil-leasing ydelser - forsikringer og brændstof og vedligehold, herudover skal du påregne ca 15-25.000 til revision - og yderligere omkostninger til reklame m.m. - så én mill. er ikke målet i sig selv - du har ikke mulighed for også at betale lager / kontor m.m. ude i byen - her skal du hæve omsætningen med min. en ½ mill mere. - så er basen da også i orden - og yderligere vækst kan igangsættes - enten med en ansat sælger (provisionsordning) eller med en servicemedarbejder - hvis du skal have frigivet mere salgstid til dig selv. Du skal være opmærksom på, om du på dette tidspunkt kan nå en større omsætnng selv - eller ansætte dig fra det - bunden af firmaet er jo okay på dette tidspunkt - så når basisomkostninger ikke vokser med mere en sælgers løn skulle ekstra-salget gerne give et overskud til dig på et par 100-tusser pr ny sælger.

Håber du kan bruge dette i dine overvejelser - jeg ku´da evt. godt finde på at tilbyde dig et samarbejde - hvis det var...

mvh

Bent

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)