Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde der ikke betaler?

Side 5 ud af 5 (49 indlæg)
Fra Jersie Strandvej 38, 2680 Solrød Strand
Tilmeldt 19. Jul 12
Indlæg ialt: 2
Fra  HS Jura ApS Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et fint at princip, at forfølge alle krav. Det handler dog også om at være realistisk. Du bør altid overveje dine omkostninger ved inddrivelsen, da du kan trække manglende betaling fra i skat.
Overvej derfor om skyldner reelt har aktiver eller ej.
Vær desuden opmærksom på rekonstruktion.

Generelt om dårlige betalere:

Problemet som mange iværksættere har, er at beløbet er lavt, hvorefter det ikke kan betale sig af gå til advokat, da ændring af retsplejeloven i 2008 har lavet særregler om småsager (beløb under 50.000 kr.)  og derved begrænsninger af sagsomkostninger der bliver tildelt. 
Derudover bruger mange penge på RKI, hvilket ikke tilgodeser din interesse. Din interesse er jo at få dine penge. Hvorvidt skyldner efterfølgende kan låne penge eller ej tilfredsstiller ikke din interesse men derimod din hævn.

Det er vigtigt at prioriterer. Hvad vil du opnå?

Problemet med inkassofirmaer er, at de udsender standard breve som du betaler x kr. for pr. brev. Disse kunne du ligeså godt selv få udarbejdet af en professionel og selv sende af sted.

Problemet med stævninger er, at det er en svær og uoverskuelig jungle at finde rundt i, for en ikke jurist. Skal du købe dig til hjælp er dette ofte dyrt, da man antager advokater.

Jeg mener der er en løsning alle burde gøre. Send 3 rykkerskrivelser efter renteloven, stævn skyldneren og til sidste gå i fogedretten med dommen og få udlæg. Er disse 3 step lavet professionelt eller af en professionel, vil i opdage at kunderne betaler med det samme. Især stævning er effektiv, da næsten alle frygter, at der kommer en mand med en stævning og banker på deres dør.

Jeg har lavet en virksomhed, hvor du kun betaler honorar for, hvad du får tildelt i sagsomkostninger ved at stævne skyldnere, det er således gratis, såfremt kravet består. Jeg udarbejder desuden rykkerskrivelser som I derefter bare kan sende ud.

Idéen fik jeg, da jeg selv er kandidatstuderende i jura på københavns universitet. For andre end jurister er det her svært, men for jurister er det her meget nemt, og jeg synes at advokater tager alt for meget for at lave noget "simpelt". Derfor startede jeg virksomheden

www.hsjura.dk

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 11:42

Jeg så lige tidligere, nogle anbefalede at køre inkasso på gamle udestående fakturaer. Jeg har heldigvis kun en enkelt på 900 kroner, så den droppede jeg for et par måneder siden - men jeg kan se, hans gæld formentlig er på et pænt millionbeløb eftersom han har snydt medarbejdere og alle, der har lavet noget for ham.

Vil det også være det værd i det her tilfælde? :) Chancen for han kan betale er vel minimal. :)

Fra Jersie Strandvej 38, 2680 Solrød Strand
Tilmeldt 19. Jul 12
Indlæg ialt: 2
Fra  HS Jura ApS Skrevet kl. 11:54
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Gæld er et stort begreb. De fleste borgere med hus har gæld for et pænt millionbeløb med tilhørende pant i huset. 

Så længe der ikke er indgivet konkursbegæring er der potentiel mulighed. Det koster 500 kr. at stævne i første omgang, hvilket bliver tilskrevet på hans regning. Derudover 300 kr. + renter samt eventuel tilkendelse af sagsomkostninger til inddriveren, hvis du bruger professionel part.

De 900 kr. forvandler sig derfor til 3.000 kr., men kan han ikke betale, får du intet ud af det.

Vær dog opmærksom på, at såfremt han er solvent og har et hus, kan dit krav være det der vælter ham, hvorefter han må gå fra hus og hjem, hvilket giver et kræftigt incitament til at betale.

Mit råd: vurder hver sag konkret, størstedelen af dem kan betale sig at forfølge. Min første klient som jeg har haft lige siden, har ikke afskrevet beløb siden november 2011. Der er stævnet 30 gange og ingen af dem er gået konkurs, hvor de fleste af dem der er stævnet allerede har betalt.

Hvis det hele fejler, kan du ligeledes afskrive retsafgiften og salæret til inddriveren.

Alt efter branchen, danner der sig hurtig et rygte. Såfremt du forfølger hver krav, vil du se en indskrænkning i antallet af kunder der ikke betaler. Det er samme psyke som med skat. De færreste snyder skat, fordi de ved eller har hørt, at uanset hvad, kommer de til at betale i sidste ende. 

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 12:12

Hans firma gik konkurs inden han begyndte at handle med mig (jeg troede "bare" han var privatperson), og med gæld mener jeg "har svindlet for". Han er angiveligt politianmeldt, der føres sag mod ham fra flere parter, der er flere amino'er der er snydt, han snyder vist også med identiteten, og ja... jeg aner ikke hvor meget han har svindlet for, men tallet er højt.

Jeg tror ikke, det kan betale sig, og derfor har jeg droppet det, men nu så jeg tråden, så jeg ville lige høre jeres mening. :)

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 14:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej med jer alle der har fulgt denne tråd.

Først en tak for i har givet jer tid til at hjælpe mig med jeres viden og gode råd.

Der er nu glædeligt nyt i denne lange og meget kedelige sag.

Min kunde HAR dælme betalt, gennem et forlig, efter min advokat påbegyndte en konkurs sag, så kom han til lommerne meget hurtigt, det er helt ufatteligt man skal gå så langt, for lille et latterligt beløb.

Forliget betyder at jeg har fået hele mit udestående hos denne kunder, plus alle udgifter til min advokat, samt 3.000,- kr for den arbejdstid jeg har brugt på denne meget lange og besværlige sag.

Så stædighed kan altså godt betale sig, selv om jeg godt nok har været itvivl mange gange, om det nu også var en god ide, at bruge så meget tid på denne dårlige betaler.

TAK FOR JERES HJÆLP

Venligst

René Buch

Venligst

René Buch

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 16:05

Super...:)

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 07:14

Tillykke

Ja selvom det er små penge skal man STADIG ikke finde sig i at kunden nægter at betale... (Er det mon et sundt princip?)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:16

Hr. Buch

Til lykke med resultatet.

Jeg tvivler på at du ville have stillet sikkerhed i skifteretten på mindst 30.000 kr. for

at få en konkurs over din skyldner, men du og han har spillet et spil du har vundet.

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 22:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jacob

Du har helt ret i det, det var rent bluff fra min side, at indgive en konkret konkursbegæring, men det fik kunden til lommerne, og derfor vandt jeg denne omgang, det har dog medført at jeg har lavet en hel del om på de kreditter jeg giver til nye kunder, de gamle kunder, forsætter efter de regler de har skrevet kontrakt under, men nye de får en faktura hver uge, med 5 dages frist, på den måde, så mister jeg max en uges omsætning fremover, frem for den den måde de gamle kunder har det på med en måned plus 5 dage.

Det bliver jo samme beløb for kunden da jeg betaler alle udgifter i forbindelse med fakturaene, inkl gebyer, hos Nets, det er ikke billigt at gøre det hver uge men tilgæld så undgår jeg en ligende sag som denne.

Jeg vil lige igen sig tak for den store hjælp i alle har givet mig.

Venligst René Buch

Venligst

René Buch

Side 5 ud af 5 (49 indlæg)