Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

DON'T KISS AND TELL - NDA eller tro på det bedste i folk?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 21. Nov 11
Indlæg ialt: 47
Fra  MANÉR Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kære Aminoer

Dilemma, dilemma. Jeg har fået en idé, der (i al beskedenhed) bliver THE NEXT BIG THING - I MEAN IT! ;-)

I min søgen efter samarbejdspartnere/investorer har jeg jo været nødt til at fortælle om min ide. Når ideen er fortalt, er den egentlig lige til at stjæle. Jeg har lavet en NDA (hemmeligholdelsesaftale), som nogle af de mennesker jeg har involveret har skrevet under på.

Det er bare ikke sådan en man starter en "date" med, når man henvender sig til store pengemænd/kvinder. De vil ikke skrive under, og jeg har et par gange taget chancen og fortalt min ide, for at få sat det i gang, en af gangene var til en social media guru, der aldrig vendte tilbage, så nu sætter paranoiaen ind, og jeg automatisk frygter at jeg har foræret det væk.

SPØRGSMÅLET ER:

Hvor går grænsen for hvor meget af sin ide man skal dele....?

Jeg er jo sikkert nødt til at skulle gå til mange forskellige mennesker, for at få sammensat teamet der skal realisere ideen, men er det naivt at fortælle det uden en aftale, eller er man bare nødt til at tro på det bedste i folk? 

Håber I vil give mig lidt konstruktivt input til den her :-)

God dag til alle

Fra København
Tilmeldt 15. Feb 11
Indlæg ialt: 16
Fra  Cratester Skrevet kl. 14:52
Gennemsnit 2,5 stjerner givet af 2 person

Det er de færreste der vil skrive under på noget bare for at få en smule af vide om ideen. Tænk det sådan her; du skal købe en bil. Du møder en bilhandler. For at finde ud af hvilken bil det er skal du skrive under på at du ikke vil købe en bil andre steder uden at vide hvilket mærke der er tale om, hvilke. Farve osv osv.

Folk fraskriver sig retten til at bruge måske helt banale emner i din ide til fremtidige projekter. Man skal igennem en del investore og for det meste er der langt fra ide til aktuel forretning. Held og lykke med din ide!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:45

Hej Dorte.Smile

Jeg har ikke erfaring med at gå igennem investor-runder. seed-capital osv.

Så, de bedste råd får du nok fra dem er lykkes med at fremskaffe investorkapital

Men det med at blive ved med at beskytte din ide, kan du ikke. I så fald skal du evt låne 0,5 mio i banken istedet for at få kapital til at komme igang. Så er det kun banken der kender din plan- og de er ikke iværksættere, som går ud og planker din ide, og realiserer et projekt. 

Men mon ikke, der er både investorer og ivræskættere her på ami-nos, der kan give et tip, ide, trick?

Tilmeldt 26. Jan 12
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 15:56

Hej

Mit råd ville bare være at komme ud med det, fortæl din ide til alle og enhver så kan du tit også få rigtig god feedback og måske komme til at tænke på nogle ting du ellers ikke ville have gjort. Det er meget udbredt i USA, og det er bestemt den hurtigste og bedste vej frem i de fleste tilfælde. 

Iværksættere generelt har massere ideer selv og ikke tid til at gå i gang med dem alle (og vi tror jo alle det er "the next big thing", og dem med penge får nok tilbud allerede. Hvis din ide er så nem at stjæle vil der alligevel blive fyldt med konkurrenter (så frem den er god) rimelig hurtigt. 

Uden penge kommer du aldrig til at sammesætte en team med NDA-aftaler, det kan du ligeså godt glemme. Måske kan du gøre det, men så har du formenligt spildt mange år :) 

Hvis din ide virkelig er banebrydene så kan du være sikker på den ville dukke op et sted indenfor en rimelig tidsramme, det ville være utopi at tro at du er den eneste i verden der har fået ideen. 

Samtidig ved jeg at investore generelt ikke er så begejstret for bare en Ide - nu er det lidt svært at at sige noget uden at vide noget som helst om det du har tanker om. 

Er det fysisk produkt eller service? er det et IT-projekt?

Tilmeldt 30. Apr 12
Indlæg ialt: 32
Fra  recourse Skrevet kl. 15:56

Uden at vide noget om din idé så er det noget rigtigt mange iværksættere siger, de er kommet på en genial idé men tør ikke dele den med nogen.

Den "middelmådigt" geniale idé er 50 % idéen og 50 % eksekveringen, minimum endda; i eksekveringens favør.

Har du vitterligt opfundet den nye post-it sedl, så belån huset op over skorsten og lad være med at dele den med en sjæl. Har du omvendt kommet i tanke om noget smart, så kom så langt du kan uden ekstern hjælp, og søg derefter al den hjælp du kan få.

Nda, cda, og ca'er er ikke løsningen.

Fortæl en smule om idéen, så kan vi hjælpe dig på rette vej til at beskytte den.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:57
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:51
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hej Dorte

Der er ikke mange investorer der har lyst til at skrive under på NDA, simplethen fordi det er umuligt for dem at overskue konsekvenserne af. Hvilket jo er forståeligt når man bliver præsenteret for så mange ideer.

Jeg tror bare du skal klør på, og ikke bekymre dig om at holde det hemmeligt.

Tilmeldt 14. Jan 12
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 19:51

Hej Dorte,

Jeg har selv problemet til dagligt. Der er 2 ting jeg vil fortælle dig.

1. Bare så du ved, så er en NDA teoretisk set ikke mere værd end det papir du skriver den på. Hvis folk endelig vil snyde dig, så er det altså utroligt let. Tænk på f.eks.... du fortæller mig din idé, og jeg er en grådig investor som vil ha' det hele for mig selv. Jeg kan ikke starte idéen selv pga din NDA, nej.. Men hvad skulle dog forhindre mig i og finde en random guy som jeg ellers ikke har nogen forbindelser til og sige "Du får 1 million om året for at stå som front figur for firmaet?" Dermed har du intet grundlag for at sagsøge denne person da han aldrig har skrevet under på din NDA. (OG til dem der vil sige, det gider folk ikke... JO! Hvis man endelig er en tyv og vil stjæle noget, så gør man alt for at opnå sit ønske)

2. Trods det jeg skriver i nr 1, synes jeg altid man skal skrive under på en NDA, da det også fortæller at du er professionel, og ikke bare plapre løs til alle om din idé.

Det er lidt synd du ikke skriver lidt mere om projektet, og her tænker jeg f.eks. på .. Hvor meget søger du? Hvad forventer du den her "next big thing" tjener? F.eks. synes jeg ikke en NDA er nødvendig hvis du leder efter 100.000kr til at starte en random webshop som måske tjener 1 million om året. Så er det ikke besværet værd.

Sidst men ikke mindst synes jeg du skal lave et en-siders dokument som beskriver "projektet" uden og fortælle detaljerne. Et eksempel kunne være. "Jeg vil udvikle en APP som vil hjælpe millioner af mennesker dagligt. Jeg skal bruge 500.000kr, og forventer at APP'en sælger for 1million om måneden. For jeres investering kan i forventer XXX. Hvis i er interesseret, kan vi snakke om detaljerne efter en NDA er underskrevet".

På den måde ved investorerne altid de "vigtigste" ting, og det er - Hvad koster det, og - Hvad får vi for det. Det vil også undgå tidsspild for begge parter, da du slipper for at snakke med folk som allerede fra starten synes du tilbyder alt for lidt. Er jo ikke ligefrem "tæt på" at du giver 10% af omsætningen og de forventer 50% + en andel i formaet.

Håber det kan hjælpe lidt :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:58

Hej Dorte

Som jeg hurtigt kunne skimte, så har mit råd allerede været smidt op i tråden. Nemlig at komme ud og fortælle om din ide....og ja, så kan du læse det blog indlæg som Martin Bjergegaard lavede for ikke så længe siden....

Dog kan du glemme alt det der, med The Next Big Thing..... for den ide ligger oppe i min skald  :))

Mads

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:02

Christian:
Det er de færreste der vil skrive under på noget bare for at få en smule af vide om ideen. Tænk det sådan her; du skal købe en bil. Du møder en bilhandler. For at finde ud af hvilken bil det er skal du skrive under på at du ikke vil købe en bil andre steder uden at vide hvilket mærke der er tale om, hvilke. Farve osv osv.

Dit eksempel har ingen sammenlignelig værdi.

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)