Mon ikke disse regler kunne omgås lovligt ved at du lavede din virksomhed som fragt virksomhed, i stedet for en salgs virksomhed. Jeg mener, hvis det også kræver samme godkendelse skulle både post danmark og samtlige fragtfirmaer være pålagt at blive registreret hos fødevarestyrelse, hvis jeg sender en pose lakridser til min bedstemor via dem. Jeg er er respekt for at holde regler, men jeg er også sikker på der findes en lovlig vej til at komme udenom netop denne situation. Og har langt mere respekt for det, end den virksomhed der har sendt dig den mail. Jeg syntes du skal ringe til fødevarestyrelsen og tage en snak om hvilke regler der gælder for fragt af fødevare som er forseglet og ikke kan blive kontamineret. Brug dåsemad som eksempel. Hør dem også hvilke regler der findes hvis du benytter et fragt firma som rent faktisk allerede HAR en godkendelse fra fødevarestyrelse. Det kan være du ikke behøver den hvis dem der står for selve transporten allerede er godkendt, og dem du køber hos også er godkendt. Det kunne godt være at denne kombination af godkendt sælger og godkendt fragtfirma åbnede et lovligt smuthul for dig. Det kan ud over det være at der er stor forskel på hvilke regler er gælder for forskelilge vare. Er sikker på at reglerne ikke er de samme for hakket oksekød og lakridser. |
Opfølgning
Det kan jo heller ikke være rigtigt at hvis jeg ansætter en personlig assistent som har eget cvr nummer til at købe ind for mig i det lokale supermarked, at denne person så skal godkendes til transport af fødevare fordi personen laver transport fra supermarked til min lejlighed.
Der må ligge nogen seperate regler for netop denne type af service, og hvis du som tidligere nævnt benytter et fragtfirma der allerede har den godkendelse, så er jeg sikker på du kan slippe igennem.
Måske hvis du klasificerer dit produkt som en serviceydelse, og ikke som et salg af fødevare. Sådan at din fortjeneste ikke er et beløb pålagt varen, men et seprerat beløb der betales for din service.
Du leverer en serviceydelse, og varen fragtes derefter at et godkendt fragtfirma.
Ved det ikke. brainstormer bare.