Jeg har mulighed for at være mentor for en freelands konsulent i det firma som jer selv er konsulent i. Denne konsulent har tidligere været udsendt fra et vikarbureau men skal nu under mine vinger. Hvordan aflønner ham nemmest ?, han angiver hver den 20. månedens tidsforbrug, som jeg derefter fakturerer kunden med en avance, avancen er prisen for at være mentor.
En faktura lyder som en god idé, men det kræver at din freelancer har flere indtægter - da man her i landet ikke må fakturere sit arbejde, hvis man reelt er ansat. Du skal naturligvis have en kontrakt med ham, så du er helt sikker på at du ikke har lønmodtager/arbejdsgiver forpligelser som f.eks. feriepenge, opsigelser osv.. Hvis kunderne er dine, så måske en kundeklausul, så han ikke render med dine kunder efterfølgende.
Det er jo et fedt setup du beskriver - at du kan sende ham ud og arbejde og så fakturerer han dig og du sender den videre til det sted hvor han arbejder... er du sikker på at han ikke er 'dum'? *GG* eller tilfører du nogen værdi selv?
/Morten
“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide
Hvis i på,forhånd ved han når 50 t på 12 lbd mdr skal han registreres for moms. Man må ikke bare vente,,men kan få moms problemer med den første del også.
Hvis han arbejder fast for dig, så vil det ofte være en lønmodtager og du skal indberette med a skat osv, ellers vil du kunne hæfte for hans evt manglende b skattebetaling. Når du skriver mentor, lyder det lidt som at du leder arbejdet og han ikke har risiko nemlig.
Hvis han fakturerer og det er ægte freelance som CPR så skal du opgive til skat som bidragspligtig b indkomst
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ja det er korrekt man SKAL lade sig momsregistrere hvis man regner med en årlig omsætning over 50.000 kr., det er ikke noget man kan vente med til man når dertil, beklager at jeg har fået det til at lyde sådan.