Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms & skattespørgsmål i enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 11. Jun 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen.. Jeg håber der er nogen som har tid og lyst til lige at hjælpe med et par tvivls spørgsmål.

Min situation er som følger.: jeg er blevet momsregistreret og arbejder som pakkechauffør for en vognmand. Han har stillet en firmabil tilrådighed, hvor han betaler diesel, vedligeholdelse, forsikringer osv. Jeg starter og slutter min daglige tur hos ham. Jeg skal bare køre for ham. Han udbetaler mig en fastpris pr. stop jeg kører.  jeg har ingen andre kunder/indtægter.

Mit spørgsmål er så hvad jeg i den situation kan få fradrag på eller trække fra?

f.eks.:  "Kan jeg få noget for de daglige km (benzinpenge) jeg køre i min privatbil til og fra arbejdspladsen?

Og hvad med min Bilforsikring/Vægtafgift på min privatbil.?

Telefon / evt internet, computerkøb? 

Desuden vil jeg gerne vide hvordan det hænger sammen med mit personfradrag og frikort- ved ikke om de 2 ting er det samme, men har man stadig det, når man er selvstændig?

Jeg ved desværre ingenting om det og håber virkelig der skulle være nogen som har lyst til at hjælpe lidt.

På forhånd så mange tak. 

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Apr 07
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 21:52
Hej dalli

Jeg vil anbefale dig af kontakte en bogholder som kan hjælpe dig med alle disse ting.

Jeg betaler selv min bogholder pr. time hun arbejder for mig og jeg er sikker det kan spare dig for mange bekymringer.

For mit vedkommende er det bedre jeg arbejder en time mere og så for lavet regnskab for de penge.

Håber det kan hjælpe dig.

Tømrermester i Kalundborg og indehaver af jensstaehr.dk

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 10:00
Hej dalli

Efter skattevæsenets normale regler er du ikke selvstændig erhvervsdrivende, med det arbejds-/indtægtsmønster du beskriver.

Du (og din arbejdsgiver) kan derfor risikere at din aflønning/fakturering underkendes og i stedet skal du trækkes for arbejdsmarkedsbidrag (8%) og a-skat (60% idet du ikke har afleveret skattekort).

Af samme grund kan du ikke fratrække udgifter, bortset fra alm. lønmodtagerfradrag.

Tilmeldt 11. Jun 07
Skrevet kl. 21:37
Hej og mange tak til jer begge to for de hurtige svar,,

Jeg er lidt forvirret over, at få at vide, det ifølge skat muligvis ikke er at betegne som selvstændig, som du skriver Hillswalk.

I følge Vognmanden jeg køre for, skulle der ikke være noget usædvanligt i den måde det foregår på. og han påstår at det er der adskillige af hans kollegaer på FragtTerminalen der også gør.  Er lidt bekymret nu, for ønsker jo ikke at snyde, og i den grad heller ikke pludselig at skule betale en masse yderligere i skat! 

Er du eller andre ikke flinke at uddybe hvorfor det måske er et problem for mig??

Og hvad jeg i givet fald burde gøre for at forblive selvstændig, hvad det kræver?

Iøvrigt kan jeg godt følge dit råd Jens omkring det at anskaffe mig en bogholder, og vil da også gøre det, havde nu bare lige tænkt mig at se om jeg lige foreløbig kunne klare mig uden, og derved spare lidt på udgifterne. Men tak for det.!

Venlig Hilsen Dalli

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:03
Hej!

Har du indgået en kontrakt med vognmanden?

Jeg er ikke nødvendigvis enig med Hillswalk/kommer an på de nærmere aftaler..

/Peter

Tilmeldt 11. Jun 07
Skrevet kl. 22:27
Hej Peter

Jeg har underskrevet en samarbejdsaftale med vognmanden, hvori der står:

at jeg er tilrådighed 5 dage per uge i tidsrummet 06-17  og at der forventes et højt produktionsniveau. Skal selv sørge for at finde kvalificerede afløsere i tilfælde af fravær..

osv.. resten er ikke så vigtig!!

spørg endelig hvis der er mere du vil vide...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:53
Hej!

Du får en fast pris per stop?

Du får ingen feriepenge, SH, sociale udgifter betalt af vognmanden?

/Peter

Tilmeldt 11. Jun 07
Skrevet kl. 23:03
Hej peter

Ja jeg får en fast pris pr. stop. så er det sådan set op til mig hvor meget/hurtigt jeg vil køre.

Og nej jeg får ikke udbetalt andre former for ydelser som  SH - Feriepenge osv .

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:05
Hej!

Hvem har risikoen for, at pakkerne når frem ubeskadiget-ubrudt/til tiden?

/Peter

Tilmeldt 11. Jun 07
Skrevet kl. 23:13
Pakkerne er alle forsikret igennem vognmandens forsikring.
I tilfælde af at Jeg er skyld i at pakker forsvinder f.eks bliver stjålet fordi jeg glemmer at låse bilen er det mit ansvar. men ellers hæfter jeg ikke for noget.  Modtager kan nægte at modtage pakkerne hvis de er beskadigt af den eller anden årsag og det er derefter en sag imellem afsender og vognmanden/fragtfirmaet.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)