Jeg går med tankerne om at starte et nyt og spænende online supermarked, som skal gå i konkurrence med dem der er på market i dag. Jeg arbejder til daglig selv i et supermarked og ønsker at starte dette som et "ekstra" lille job ved siden af.
Men.. Hvordan ville I! Gribe sådan en ny sag an? Samt få leverance kontrakter og så videre?
Vil du starte et større seriøst onlinesupermarked, er opgaven noget større end hvad jeg vil tro at du kan køre som et bijob. Du kommer næppe til at kunne konkurrere med de store drenge, med et halvhjertet projekt, som du kun bruger et mindre antal timer på.
Enten ville jeg derfor gå hele vejen, med alt hvad dette måtte kræve, eller nedjustere mine forventninger og dermed i stedet holde fokus på et geografisk lille område. Når du allerede arbejder i et supermarked, kunne det gå være en idé at benytte selvsamme supermarked som udgangspunkt for dit online supermarked? Der har du allerede adgang til et stort sortiment, og kan derfor komme noget billigere i gang end du ellers ville kunne have gjort. Bliver det en succes, kan du jo altid rykke den del af forretningen over til egne lokaler.
I så fald ser det mere realistisk ud, om end at du stadig har en række ting som du skal have afklaret.
Levering: Hvem leverer varene og hvornår? Skal kunden selv kunne vælge leveringstidspunkt? Hvordan leveres køle- og frostvarer så kølekæden ikke brydes?
Kundeservice: Hvem kan kunderne ringe til når leveringen er forsinket, slet ikke dukket op, grøntsagerne er gamle, eller at de to pakker lagkagebunde til fødselsdagsfesten ikke kom med fra jeres side.
Såfremt du bruger et eksisterende supermarked som base: Hvad gør du når enkelte varer er udsolgt?
Herudover er der selvfølgelig hele den tekniske platform som der skal styr på. Et online supermarked er jo firkantet set "bare" en advanceret webshop, med et stort sortiment, samt fysisk levering på bestemte tider, fremfor en simpel pakkeafsending med Post DK.
Hey, Jeg siger ikke at du ikke skal gøre det, men som tidligere nævnt så er du oppe mod de store drenge. Jesper Buch ( Manden bag Just-eat ) har lige investeret i online supermarkedet OSUMA.dk. se her.
Du skal virkelig give den gas og du skal også bruge en del penge for at være med. Hvis det I sidste ende går lidt godt med din foretning, så kunne det være de opkøbte din foretning.
Igen, mange tak for de gode kommentar i kommer med. Jeg mener selv at jeg er heldig stillet, eftersom at jeg til daglig arbejder i et supermarked.
Derfor giver det mig i forvejen en god bunke erfaring når det kommer til køle-kæden, kunde betjening og så videre. Dertil vil jeg høre, ville det være et for stort sats at sige at man selv ville levere varen?
Dertil vil jeg høre, ville det være et for stort sats at sige at man selv ville levere varen?
Det vil jeg mene. Jeg går ud fra at du arbejder på nuværende tidspunkt fra 8-16. Hvis du så vælger selv at levere dine varer i tidsrummet 16-22, kan jeg ikke se hvornår du skal finde tid til at holde webshoppen kørende og tage dig af kundehenvendelser, bare for at nævne to centrale områder.