Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

? vedr. rykkergebyrer

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 28. Jan 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Viborg.
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Kan man tjekke et firma som man har hørt noget dårligt om før man tager imod en ordre fra dem ?

Og hvordan gør man det ?

MVH: André.

A.Elsborg M.T.S. (Midtjysk Transport Service) www.mts-transport.dk
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 07-06-2007 09:55:56
Forfatter: www.aarhusvinduet.dk


inden man sender rykkere ud er det nok en god idé lige at informere sig om love og konsekvenser.

det kan jo være, at kunden bare har glemt at betale og bliver så skidesur over et rykkergebyr, der er langt over det tilladte.




Enig. Det er også derfor, min filosofi er, at livet er for kort til rykkergebyrer. Så heller prøve at finde en ny kunde. Jeg gider ikke bøvle med at få pengene ind!

Men nu er jeg så også så heldig (eller dygtig til mit fag?), at jeg ikke har problemer med de kunder, jeg har i dag. Det går godt – både med arbejdet og med betalingen herfor...

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 07-06-2007 10:25:13 Forfatter: A. ELSBORG
Kan man tjekke et firma som man har hørt noget dårligt om før man tager imod en ordre fra dem ?

Og hvordan gør man det ?

MVH: André.


 

Hvad mener du mere præcist med dårligt?  Hvis der er tale om deres økonomiske situation er der flere muligheder;

 

Din bank kan lave en forespørgsel på dem i Deres bank.

 

Tjek om de evt. står i RKI.

 

Ligeledes kan du benytte dig af  http://dbdenmark.dnb.com/Danish/default.htm 

 

Er det et ApS eller A/S kan du se i deres regnskaber. ( kan købes hos Erhvevs & Selskabsstyrelsen)

 

Lyt evt. til rygter i din brache om det pågældende firma.

 

 

Hilsen

 

Ravn

 

 

 

 

 

 

 

Fra Viborg.
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Ok Tak Ravn.

MVH: André.

A.Elsborg M.T.S. (Midtjysk Transport Service) www.mts-transport.dk
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :
I forbrugeraftaler må man maks kræve 100 kr. inkl. moms pr. rykkergebyrer.

 

Ved aftaler mellem erhvervsdrivende kan der aftales et højere rykkergebyr ELLER et højere rykkergebyr kan følge af handelsbrug eller sædvane f.ek.s indenfor transportbranchen. Maksimum i disse tilfælde udgøres af, hvad der er kreditors rimelige og relevante omkostninger ved inddrivelsen. Se rentelovens § 9a og § 9 b, hvis I vil vide mere.

 

Det er ligesom den rente man kan lægge til ved for sen betaling - i forbrugerforhold kan den maksimalt udgøre nationalbankens officielle udlånsrente + 7 % (reguleres pr. 1. januar og 1. juli hvert år). I rene erhvervs-aftaler kan en højere rente følge af aftale, handelsbrug eller sædvane.

 

 


Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Bettina,

jeg havde også en sag med kommunen om en manglende betaling. Et vredt brev og et gebyr på kr. 250,00. Jeg stod også undrende, da jeg tænkte, at den lå hos PBS siden år 2000.

Det skulle vise sig, at der i 2006 var kommet nyt betalingsID, og at den så var slettet fra min betalingsservice. Det burde ellers automatisk blive opdateret, men ikke i dette tilfælde.

Jeg ringede straks ind til kommunen og beklagede den manglende betaling og lovede, at den naturligvis straks ville blive betalt. Samtidig anmodede jeg om at få fjernet det urimeligt høje rykkergebyr. Ingen nåde mødte jeg dog.

Jeg brugte derefter et par timer i telefonen med overbossen på indrivningsafdelingen, hvor jeg dels diskutterede brevets ubehagelige ordlyd samt rykkergebyrets størrelse. Mandens svar var kort citeret:

"Det er vores erfaring, at det fungerer bedst, når vi skriver i en harsk tone. Langt de fleste af dem, som vi rykker, er gengangere. Gebyrets størrelse udgør på ingen måde de administrationsomkostninger der er i forbindelse med udsendelsen af en rykker, men vi sætter beløbet til den maksimale størrelse, fordi vi vil vise, at det ikke kan betale sig ikke at betale en regning."

Godt, så...

Jeg foreslog, at det i deres computersystem måtte være muligt at have forskellig ordlyd i hhv. 1. og 2. rykkerskrivelse. 1. rykkerskrivelse kunne eventuelt være mere i stil med: "Vi har opdaget at du ikke har betalt din ejendomsskat til tiden. Som udgangspunkt antager vi, at der er tale om en fejl eller misforståelse, og beder dig derfor om at betale hurtigst muligt". Det mente han dog var spild af offentlige ressourcer.

Jeg mente, at hvis det offentlige var en virksomhed som enhver anden, så ville de miste mange kunder på den foranledning.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 24. Oct 05
Indlæg ialt: 562
Fra  T-shirtshop.dk Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 09-06-2007 00:17:35 Forfatter: pbtryk.dk Hej Bettina,

jeg havde også en sag med kommunen om en manglende betaling. Et vredt brev og et gebyr på kr. 250,00. Jeg stod også undrende, da jeg tænkte, at den lå hos PBS siden år 2000.

Det skulle vise sig, at der i 2006 var kommet nyt betalingsID, og at den så var slettet fra min betalingsservice. Det burde ellers automatisk blive opdateret, men ikke i dette tilfælde.

Jeg ringede straks ind til kommunen og beklagede den manglende betaling og lovede, at den naturligvis straks ville blive betalt. Samtidig anmodede jeg om at få fjernet det urimeligt høje rykkergebyr. Ingen nåde mødte jeg dog.

Jeg brugte derefter et par timer i telefonen med overbossen på indrivningsafdelingen, hvor jeg dels diskutterede brevets ubehagelige ordlyd samt rykkergebyrets størrelse. Mandens svar var kort citeret:

'Det er vores erfaring, at det fungerer bedst, når vi skriver i en harsk tone. Langt de fleste af dem, som vi rykker, er gengangere. Gebyrets størrelse udgør på ingen måde de administrationsomkostninger der er i forbindelse med udsendelsen af en rykker, men vi sætter beløbet til den maksimale størrelse, fordi vi vil vise, at det ikke kan betale sig ikke at betale en regning.'

Godt, så...

Jeg foreslog, at det i deres computersystem måtte være muligt at have forskellig ordlyd i hhv. 1. og 2. rykkerskrivelse. 1. rykkerskrivelse kunne eventuelt være mere i stil med: 'Vi har opdaget at du ikke har betalt din ejendomsskat til tiden. Som udgangspunkt antager vi, at der er tale om en fejl eller misforståelse, og beder dig derfor om at betale hurtigst muligt'. Det mente han dog var spild af offentlige ressourcer.

Jeg mente, at hvis det offentlige var en virksomhed som enhver anden, så ville de miste mange kunder på den foranledning.

Vh
Peter





 



sjovt nok får man ikke noget ud af at sende en rykker til det offentlige ved for sen indbetaling. Pengene kommer når de kommer og det offentlige betaler IKKE rykkergebyr ....



mvh Bent

T-shirtshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Nej, det offentlige betaler ikke gebyrer... uanset hvor sent de betaler. Det har jeg også erfaring med, og hvis de laver om på ting og ikke informerer om det, er det borgerens ansvar at finde ud af det... ikke kommunen at informere noget bedre.

Nåh, det viste sig, at det var gået galt med kommunesammenlægningen, samtidig med at knægten startede i børnehave lige efter nytår – som værende ikke helt 3 år endnu. Vi har så betalt børnehavetakst, (hvilket jeg jo synes er meget naturligt, da knægten går i børnehave, og fordi vi ikke var informeret om andet). MEN det har vist sig, at vi skulle betale dagplejeplads, indtil han blev 3 år. Logisk, hvad? Det er vist bare for at få flere penge i kassen.

Så jeg blev sur og fortalte kvinden i den anden ende af røret, at jeg syntes, det var noget svineri. Vi er ikke blevet informeret om det, og så vil vi da heller ikke betale! Nu vil jeg klage og brokke mig i et væk, og så må vi se, hvad det ender med.

Det er rent principielt, at jeg ikke gider en sådan behandling!

Og ja, det offentlige bærer i allerhøjeste grad præg af ikke at skulle stå til ansvar!

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Det passer da ikke - du kan da sagtens få det offentlige til at betale gebyrer - specielt efter de er overgået til elektroniske regninger, som de fedter for vildt rundt.

 

Når jeg modtager en ordre fra det offentlige, så fremsender jeg en ordrebekræftelsesskabelon til dem, som de bedes udfylde og underskrive - og derpå står, at de skal betale gebyret for den elektroniske regning på 35 kr. samt rykkergebyrer ved for sent betaling. Desuden kan jeg kaste regningen efter dem, hvis der er fejl i EAN nummeret og faktura afvises.

 

Og de skal bare betale - og vil de ikke det, så sender du bare kopien af den underskrevne ordrebekræftelse - og så er den på plads. Der står i reglener for elektronisk fakturering, at kommuenen kun betaler gebyrer, såfremt der er indgået forhåndsaftale herom - og det er der jo.

 

Jeg har endnu ikke modt en offentlig virksomhed, som har påtalt eller brokket sig over, at de er blevet bedt om at skrive under på at de vil betale gebyr for indscanning, samt rykkergebyrer.

 

 

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)