Dato: 09-06-2007 00:17:35 Forfatter: pbtryk.dk Hej Bettina,
jeg havde også en sag med kommunen om en manglende betaling. Et vredt brev og et gebyr på kr. 250,00. Jeg stod også undrende, da jeg tænkte, at den lå hos PBS siden år 2000.
Det skulle vise sig, at der i 2006 var kommet nyt betalingsID, og at den så var slettet fra min betalingsservice. Det burde ellers automatisk blive opdateret, men ikke i dette tilfælde.
Jeg ringede straks ind til kommunen og beklagede den manglende betaling og lovede, at den naturligvis straks ville blive betalt. Samtidig anmodede jeg om at få fjernet det urimeligt høje rykkergebyr. Ingen nåde mødte jeg dog.
Jeg brugte derefter et par timer i telefonen med overbossen på indrivningsafdelingen, hvor jeg dels diskutterede brevets ubehagelige ordlyd samt rykkergebyrets størrelse. Mandens svar var kort citeret:
'Det er vores erfaring, at det fungerer bedst, når vi skriver i en harsk tone. Langt de fleste af dem, som vi rykker, er gengangere. Gebyrets størrelse udgør på ingen måde de administrationsomkostninger der er i forbindelse med udsendelsen af en rykker, men vi sætter beløbet til den maksimale størrelse, fordi vi vil vise, at det ikke kan betale sig ikke at betale en regning.'
Godt, så...
Jeg foreslog, at det i deres computersystem måtte være muligt at have forskellig ordlyd i hhv. 1. og 2. rykkerskrivelse. 1. rykkerskrivelse kunne eventuelt være mere i stil med: 'Vi har opdaget at du ikke har betalt din ejendomsskat til tiden. Som udgangspunkt antager vi, at der er tale om en fejl eller misforståelse, og beder dig derfor om at betale hurtigst muligt'. Det mente han dog var spild af offentlige ressourcer.
Jeg mente, at hvis det offentlige var en virksomhed som enhver anden, så ville de miste mange kunder på den foranledning.
Vh
Peter
sjovt nok får man ikke noget ud af at sende en rykker til det offentlige ved for sen indbetaling. Pengene kommer når de kommer og det offentlige betaler IKKE rykkergebyr ....