Hej Nse Jeg vil lige endnu engang pointere, at jeg på ingen måde ønsker at forsvare måden som bogen bliver markedsført på. Jeg kan ikke se nogen grund til at diskutere noget, hvor vi egentlig er ret enige.
Men derudover kan jeg da sige, at tradesoeasy ikke har noget at gøre med daytrading som sådan. I bogen får man også af vide, at daytrading kræver lidt mere is i maven og rutine.
Men selve systemet virker da brugbart, hvis man vil daytrade - men der lægges ikke op til at man burde give sig i kast med dette.
Der er i øvrigt heller ikke tale om at købe aktier, hvor man kun tjener hvis den stiger. Der investeres i differencer og det er faktisk muligt at starte, for få tusinde kroner. Men skal man køre systemet optimalt, så vil jeg foreslå at man bruger lidt flere midler end det.
Som sagt vil jeg foreslå folk, at læse endnu mere om aktiehandel. Men bogen er for os almindelige dødelige et ret godt udgangspunkt i hvert fald.
Der findes jo en masse god information omkring aktiehandel, men hvis der er noget der er værre end for lidt information, så er det når der er uoverskueligt meget af det. - Jeg vil mene at bogen giver folk et sted at starte - men processen mener jeg heller ikke skal slutte ved samme bog.
Derudover har jeg personligt ikke i sinde at handle med aktier før jeg har dannet mig en solid basal viden omkring det - men ikke dermed sagt, at jeg ikke ville kunne starte med det samme.
Senere på året vil jeg da gerne prøve systemet af og så kan jeg sige meget mere om systemet virker i praksis. Men lige pt. har jeg nok at læse på og nok at lave i andre sammenhænge.
Men bortset fra dette, så synes jeg det er kanon at der kommer nogle relevante og brugbare links ind på denne tråd og jeg synes bestemt også, at de mennesker der ønsker at gå i gang med dette bør være grådige mht. at tilegne sig viden og info. I det hele taget ønsker jeg ikke at opfordre folk til uovervejet at kaste sig ud i noget de ikke har begreb om.
Jeg vil ydermere sige, at bogen godt nok koster en pæn sjat penge og disse penge skal lægges inden man overhovedet ved, om man overhovedet kan bruge den. Som jeg også skrev til Allan, så var han velkommen til at kontakte mig i denne forbindelse - for måske er han allerede så avanceret på markedet, så bogen måske blot er en bekræftning på det han allerede ved. Men kender han (og/eller andre) intet til dette marked, så vil jeg tillade mig at anbefale bogen.
Men er bogen pengene værd?
Hvis man ved hjælp af infoen og systemet i bogen kan tjene pengene ind, som bogen har kostet og mere til - så er bogen jo i grunden pengene værd. Dette forudsætter dog, at man tager systemet i brug og gør man ikke dette, så er pengene under alle omstændigheder spildte. Personligt havde jeg nok valgt, at sætte prisen på bogen ned og formidle "budskabet" til flere mennesker. Men nu skal jeg ikke stå og fortælle andre hvordan de laver forretning i deres respektive felt.
Som afsluttende bemærkning vil jeg sige, at mine overvejelser ikke har roteret så meget omkring; om man kan tjene x antal kroner på x antal timer/dage/uger. Mine vurderinger ligger i, om systemet kan skabe profit eller ej - for det er jo i bund og grund sagens kerne.
Min konklution efter min research er; at det kan det faktisk godt og personligt behøver jeg ikke at vade mere rundt i det.
Men hvis du eller andre sidder inde med nogle andre gode links. Then keep ''em comming!
- Jeg vil stadig gerne lære mere og det vil aldrig ændre sig.
Mvh.
James |
> Men derudover kan jeg da sige, at tradesoeasy ikke har noget at gøre med daytrading som sådan. I bogen får man også af vide, at daytrading kræver lidt mere is i maven og rutine.
Det er en udpræget misforståelse, at daytrading kræver mere is i maven - tværtigmod. Det kræver i langt højere grad is i maven at lave langsigtede investeringer. Daytrading handler om selvdisciplin, rutine og viden. Daytradere er bugget under fra en ende til den anden i tidernes løb, fordi de ikke har holdt sig til det grundlæggende koncept. Nemlig sæt et target og et stop-loss og hold aldrig nogen postitioner natten over. Hold dig kun til den række virksomheder, som man nøje har udvalgt og kender som sin egen bukselomme. Man skal vide bla. gennem historik, hvordan de enkelte selskabers aktiekurs reargerer på børsmeddelelser. Eksempelvis hvordan plejer markedet at reagerer på en god ordre, og hvor meget plejer aktien at stige på denne baggrund osv.. Denne viden skal man have om en række virksomheder med volative aktiekurser, og den er tager lang tid at opbygge. Det sker ikke fra dag til dag. Dernæst skal man have de rigtige nyheder, og man skal være hurtig til at reagere. Når man så har placeret buddet, skal man have et target og et stop-loss. Target er sat på baggrund af sin viden om aktien, og det er her vigtigt ikke at være grådig og sige "Jeg holder den lige 10 min. mere, fordi så tjener jeg lidt mere". Det kan ligeså godt betyde et stort fald. Stop-loss skal også sættes ud fra sin viden, og for at minimerer tabet. Her nytter det heller ikke at sige: "Jeg beholder den lige natten over, fordi så kan det være den stiger i morgen".
Bottom line. Daytrading handler om at kende en porteføljen af virksomheder udenad, man skal vide akkurat, hvordan med stor sandsynlighed en aktie vil reagerer på en given meddelelse, og hvor længe den vil det. Man skal have en god selvdisciplin, så man holder sig til konceptet, om at sælge når den forinden fastlangte gevinst er nået og modsat hvad tab angår. Der er ikke mere is i maven end ved andre investeringer ligeså længe, man holder sig konceptet og, at man har den nødvendige viden. Hvis man ikke har den nødvendige viden, og man ikke holder sig til konceptet, er det gambling på lige fod med hestevæddeløb, og det kræver is i maven.
Det er godt, at vi er enige om at markedsføringen af "bogen", hvis man kan kalde den det, er dybt misvisende og total overdreven. De tal der bliver slynget ud er mega overdrevne, og det er grund nok til ikke at investerer i bogen. Det kan godt være, at indholdet er mere realistisk, men 1500kr er overdreven og spiller alt for meget på folks naivitet omkring "get rich quick" problematikken. Hvis det virkeligt er rigtigt, at deres system kan skabe afkast på 7 ud af 10 aktier, og de 7 aktiers afkast vel og mærke er højere end de 3's, så ville jeg gerne indstille dem til Nobelprisen, fordi den er indenfor rækkevidde.