Hvad enten du synes det er ok eller ej så er det Fragtmandens ansvar hvis varen går i stykker imens den er i hans varetægt og hvis ikke han mener at embalagen er god nok er det hans ansvar at nægte at transportere varen.
Den er ikke længere end det !
Det er da utroligt at du udtaler dig om noget du åbenlyst ikke ved en noget om!
Hvis du startede med at læse CMR-loven som ville du nok blivelidy klogere. En transportør har kun ansvaret hvis kan antager gods som er åbenlyst utilstrækkeligt emballeret. I langt de fleste tilfælde vil transportøren ikke have nogen mulighed for at vurdere en emballages egenthed og derfor er han ikke ansvarlig for skader.
Kan I forestille jer en god (billig) emballage løsning, der kan tåle denne medfart? - en hård, specialproduceret papkasse kan koste 60-90 kr. :(
Du må da virkeligt have spurgt de forkerte steder mht. specialfremstillet emballage, normalt koster der ikke det helt vilde at få en lavet en specialfremstillet papkasse bare oplaget er stort nok 1000 - 2000 stk.
Du burde jo også kunne nøjes med en standard kvalietspapkasse af dobbel eller tripel bøjlepap. som pakkemateriale bør du bruge et godt stødabsorberende materiale f.eks en halvhård skumgummi.
prøv evt. at forhør dig hos f.eks Farusa eller SCA emballage.
Indpakning og beskadigelse under transport har ikke noget som helst med Incoterms at gøre som nogle nævner, incoterms er for transportøren, i denne sammenhæng ikke ret vigtig... Alt efter transportform skal man kigge i CMR loven eller evt. NSAB2000, og i dette tilfælde er malingen ikke pakket tilstrækkeligt og enhver claim vil ganske sikkert blive afvist. Anbefaler helt klart en bedre indpakning, evt nogle runder bobleplast og så i en god tyk tætsluttende kasse..
Der ud over er 86,- ret meget for en pakke af denne str. I DK, håndteret i et sådant system, men ok, ved heller ikke hvor mange sendinger du har ad gangen.
12) som klart beskriver hvordan en fragtopgave løses, det er de regler som man spiller efter og som beskriver hvilke forpligtelser der er "på begge sider af bordet"
Incoterms definerer forholdet mellem køber og sælger, når det drejer sig om forsikring, transportomkostninger og ansvar.
Hvordan er det relevant i forhold til opretters problemstilling?
Hvis du startede med at læse CMR-loven som ville du nok blivelidy klogere. En transportør har kun ansvaret hvis kan antager gods som er åbenlyst utilstrækkeligt emballeret. I langt de fleste tilfælde vil transportøren ikke have nogen mulighed for at vurdere en emballages egenthed og derfor er han ikke ansvarlig for skader.
Så skulle du vist nærlæse den lov, eller finde en nyere opdatering.
Har en transportør skrevet under på modtagelse af en vare, så er han ansvarlig for skader, medmindre at han tydeligt har skrevet på fragtbrevet
at det er modtaget med forbehold for skader og mangler, og evt. taget et par billeder af varen, inden videre-forsendelse.
Hvis du startede med at læse CMR-loven som ville du nok blivelidy klogere. En transportør har kun ansvaret hvis kan antager gods som er åbenlyst utilstrækkeligt emballeret. I langt de fleste tilfælde vil transportøren ikke have nogen mulighed for at vurdere en emballages egenthed og derfor er han ikke ansvarlig for skader.
Så skulle du vist nærlæse den lov, eller finde en nyere opdatering.
Har en transportør skrevet under på modtagelse af en vare, så er han ansvarlig for skader, medmindre at han tydeligt har skrevet på fragtbrevet
at det er modtaget med forbehold for skader og mangler, og evt. taget et par billeder af varen, inden videre-forsendelse.
Prøv nu lige en gang at læse CMR loven før du udtaler dig. Speditøren er kun ansvarlig hvis kan antager gods som er åbenlyst utilstrækkeligt emballeget. Speditørerne har jo oftes ikke mulighed for at vurdere om en emballagen er af tilstrækkelig kvalitet eller om varen er sikret indvendigt i emballagen.
Såfrem har været tilstræækeligt emballeret vil speditøren være ansvarlig for evt. skader men kun i et begrænset omfang da der kun ydes en erstatning på 8,33 SDRpr. kg gods = Ca. 90 kr pr. kg. Det er derfor det er en rigtigt godf ide at tegne en transportforsikring.