Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlig ejet virksomhed til APS

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jun 06
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en personlig ejet virksomhed som jeg gerne vil have lavet om til Aps på grund af skattefordele og for at jeg ikke hæfter personligt med alt hvad jeg ejer. Og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

1. Kan jeg på et hvilket som helst tidspunkt på året lave det om til et Aps så beskatningen har virkning fra 1. Januar i år? Altså hvis jeg først omdanner til Aps i feks, November vil jeg så blive beskattet som Aps for hele året?

2. Jeg har hørt at man ikke behøver de 125.000 kontant for at starte et aps. Min virksomhed får i år en omsætning på 400.000 og et overskud på ca. 300.000. Vil jeg kunne indskyde selve virksomheden? Det virker lidt dumt at skulle hæve 125.000kr og bare have dem stående på en konto i al evighed.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:09
Hej!

1. Ja....det kan du godt efter afståelssprincippet. Der skal så betales skat

2. Ja....men kun til og med 30.06.(skattefrit) efter virksomhedsomdannelsesloven.

/Peter

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:50
Hvis du planlægger en skattefri virksomhedsomdannelse, skal du bruge aktiver i virksomheden. Det kan f.eks. være likvide midler, debitorer, varelager eller anlægsaktiver. Og disse skal ikke være finansieret ved fremmedkapital men ved egenkapital, typisk tidligere indskud eller ikke-hævet overskud. Pas derfor på med de private hævninger, indtil du har besluttet dig for en metode og en dato.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:12
Hej!

Ja er da enig medAnette. Det skal naturligvis være frie Aktiver.

/Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:30
Nu bliver der jo spurgt om en omdannelse til ApS pr. 1/1 2007 og uanset om man vælger at omdanne skattepligtigt eller skattefrit så kan der maksimalt omdannes med 6 måneders tilbagevirkende kraft, i relation til virksomhedens beskatning. Svaret på spørgsmål 1 er derfor nej. Det skal ske inden 30/6.   

Vedrørende spørgsmål 2 så kan du undgå at indskyde 125.000 kr. privat ved at stifte selskabet ved et såkaldt apportindskud. Dvs. at du indskyder virksomhedsaktiver i stedet for kontanter. Det gælder såvel ved skattepligtige som ved skattefri omdannelser. Ved en skattepligtig omdannelse vil du bare blive beskattet af et eventuelt opsparet overskud i virksomhedsordningen. Til gengæld kan du ofte slanke det der indskydes i selskabet mere end ved en skattefri omdannelse hvor alle aktiver og passiver i virksomhedsordningen skal indgå i omdannelsen.

Med hensyn til disponeringen op til en skattefri virksomhedsomdannelse er det rigtigt at hævningerne for 2006 er relevante, men folk hæver vel det de har brug for. Her kan man lave meget i forbindelse med disponeringen i relation til virksomhedsordningen og  - udover hævningerne - kan man korrigere denne ålænge selvangivelsen ikke er afleveret. Jeg laver vel pt. ca. 6-8 omdannelser om ugen og i ca. 50% af tilfældene får revisoren besked på at regnskabet for 2006 skal korrigeres med hensyn til overskudsdisponeringen, så kunden får den mest optimale løsning.      

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 6. Jun 06
Skrevet kl. 08:39
Mange tak for jeres svar.

Jeg kan se at jeg er lidt sent på den hvis jeg vil omdanne virksomheden til Aps i år, ihvertfald hvis jeg ikke skal beskattes af det. Så jeg tror jeg vil vente til Januar 2008, der er jo kun et halvt år til. Og så sørger jeg for at investere de penge jeg har tjent i år, så der kommer mere gang i forretningen.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:16
Sen på den ? Nej der er masser tid. Men umiddelbart har du vel ikke noget hastværk 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 6. Jun 06
Skrevet kl. 09:57
Nej det haster egentlig ikke. Jeg kunne godt have brugt muligheden for at beholde indtægterne i virksomheden uden at skulle betale personlig skat, men det kunne virksomhedsordningen jo læse eller også bruger jeg bare pengende på investeringer, køber en bunke annonce eller andet.

Den anden ting med Aps er selvfølgelig sikkerheden i at jeg ikke hæfter med at hvad jeg ejer, men på den anden side skylder jeg ingen penge den eneste risiko er vel hvis et eller andet firma beslutter sig for at sagsøge røven ud af bukserne på mig, men jeg kan ikke lige se hvad det skulle være for, da jeg ikke gør noget ulovligt, eller træder nogen over tærene, eller laver projekter for nogen som kan miste en formue på det hvis jeg skulle lave en fejl. Så egentlig risikoen nok ret lille.

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 12:12
Det kan være sen stor fordel at have sin virksomhed i selskabsform, hvis du en dag vil sælge den.

Måske tænker du, den skal ikke sælges, men der kan se så meget her i livet og derfor er det altid min anbefaling at have sin virksomhed i selskabsform.

Rasmus

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)