|
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |
Aldi bruger ikke e-mail..
|
|
|
|
// Jesper Skov
|
Og at tro, at man kan beskytte dem ved ikke at sende e-mails, er da dybt naivt. Man kan jo blot kryptere sine mails, hvis de er så hemmelige, og word-of-mouth effekten er mindst ligeså farlig ... en sur medarbejder, som bryder sin tavshedsaftale osv. osv. Der er da masser af muligheder for et potentielt leak af informationerne. Også meldingen omkring privat kommunikation finder jeg lidt ejendommelig. Ja, medarbejdere bruger tid på at shoppe online i arbejdstiden, svare på SMS-beskeder, sende private mails osv. osv. Et firma kan sætte retningslinjer op, men aldrig 100% gardere sig imod det. Min holdning er, at man i stedet burde kigge på, hvordan man MOTIVERER folk frem for at sætte begrænsninger og prøve at REGULERE dem. Så spændende link men synes det vidner om en håbløst forældet strategi indenfor kommunikation og HR. For vores vedkommende kan jeg nævne, at vi har kæmpe succes med at være online med vores vigtigste forretningsforbindelser via Messenger. Medarbejderne kan fint finde ud af ikke at bruge det primært til kontakt med vennerne i arbejdstiden - de har blot to forskellige messenger-konti - en primært til privat snak og en primært til jobrelateret dialog. Så drop angsten for de "moderne" medier og tænk i stedet, hvordan I kan motivere jeres folk til at bruge kommunikationskanalerne på en ordentlig måde for både dem selv og firmaet. |
|
Jeg har en veninde, som er uddannet på kontoret hos Aldi.. Hun skulle i hele sin elevtid starte dagen med, at tage fotokopier i et par timer.. Fakturaer og lign. skulle kopieres og lægges på chefernes skriveborde og godkendes af samtlige chefer, før de kunne blive betalt. Hun fortalte, at årsagen var, at Aldi er ejet af to ældre brødre i Tyskland, som mener, at emails/internet er noget nymodens pjat... Hun har fortalt mange sjove historier derfra, bl.a. har de ansatte stempelkort, så man skal stemple ud/ind hvis man fx vil ud og ryge en cigaret og når man taler til en overordnet, skal personen tiltales med hr./fru og De.. |
|
|
|
Tja Jeg må tilslutte jer andre. Umiddelbart ville de jo lyde som en oplagt kandidat til vores rådgivningsopgave vedr. online kommunikation og kundekontakt, men udfra et af indlæggende oplyst af en "insider", så kan det jo være endog meget vanskelig opgave, hvis denne manglende online kundekontakt gælder modvilje. Hmm synd. Internettet er jo en fantastisk kanal til at modtage både ros og ris for sin forretning. I princippet ville Aldi kunne have et real-time billede af sin kundetilfredshed konstant. Lige nu ser det jo ud som om, at medarbejderne hver aften åbner Ros & Ris postkassen i butikken og tæller sammen, kopierer sedlerne(smider de alt for kritiske væk), får dem godkendt af butikschefen, som herefter indsender "kundetilfredsheds-analysen" til hovedkontoret, hvorefter de bliver talt sammen, kopieret(smider de alt for kritiske væk) og sender alt ros til de to brødre i Tyskland ![]() Tja man undres |
|
Aldi er tabt langt bag vognen. |
|
Det må da være en fallit erklæring at arbejde efter 1800 tallets ledelsprincipper. Jeg kunne fandme også godt tænke mit om deres logistik afdeling stadig sidder med en kugleramme istedenfor en lommeregner. Men spøg til side, jeg syntes at det har meget med den tyske virksomhedskultur at gøre. Jeg kender en del virksomheder (500-4000 medarbejdere) hvor kun afdelingslederen har en mail, aller sekretæren. Hun printer mailene ud og lægger dem på chefens bord (Manuel spamfilter kalder man de vist) Så bruger medarbejderne typisk en gmx.de mail adresse eller deres private tl komunikation. Er sikker på at de også gør det hos ALDI. |
Bliv gratis medlem