Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Windows server vs Linux server

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Borre
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

GrN.dk - Logistik og regneark:
 Det er sjældent jeg hører om store virksomheder, der kører med Windows servere på produktionskritiske systemer.

Det er sikkert rigtigt hvad du siger, at du sjældent oplever det. Men jeg tror ikke at den fornemmelse kan trækkes ned over hele markedet. Der bliver trods alt solgt rigtig, rigtig mange Windows servere hvert eneste år, mange flere end der bliver solgt servere med Linux eller Unix. (http://blogs.computerworld.com/16263/windows_widens_lead_over_linux_in_the_server_market)

Men tallene jeg linkede til er selvfølgelig markedsandel målt på antal servere som er blevet solgt, og jeg ved godt at der bliver installeret mange Linux og Unix servere som ikke er med i den statistik. Det er heller ikke nogen hemmelighed at Linux har den største markedsandel på web server markedet. Men alle de Windows servere som bliver solgt bliver jo brugt til et eller andet, og det er nok ikke bare for at bruge dem som fællesdrev. I mange tilfælde er det sikkert til Active Directory og Exchange servere, til hosting af SharePoint eller hosting af Microsoft SQL Server. Og for mange virksomheder vil jeg absolut vove at påstå at det er kritiske systemer.

Min pointe er bare at det er vigtigt at have et nuanceret billede. Linux har sine fordele og Windows har sine. Og Windows har absolut sin plads i server segmentet.

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ej at for glemme ERP systemerne.... og de er MEGET kritiske i enterprise størrelse virksomheder.

Som René er inde på.
Bege dele har deres berettigelse.

Personligt holder jeg mig til FreeBSD fordi det er det jeg har oplevet mest stabilt det til brug jeg bruger.
Men det er ikke nødvendigvis det rigtige valg til andre personer.

Som tidligere nævnt.
Det afhænger MEGET af hvad der skal laves.

Snakker vi en webshop eller lignende. Jo der ville jeg nok tage en linux/unix.
Men det er primært for holde licensomkostningerne nede.
En ting som Oracles database kører fx også på unix. Men de er i hvert fald ikke gratis. ;-) 

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 188
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

René Gundersen:
Min pointe er bare at det er vigtigt at have et nuanceret billede. Linux har sine fordele og Windows har sine. Og Windows har absolut sin plads i server segmentet.

Helt enig. men kan du komme med nogen eksempler på hvad windows tilbyder i forhold til linux?

ikke for at modargumentere. jeg er oprigtigt interesseret i at høre det :)

Iøvrigt så kender jeg til et selskab som har fået udviklet deres ERP system hos SAP i asp.net (windows server). og det kørte absolut ikke som om de havde brugt xx millioner på det. det var langsomt og der var ofte nedbrud. det er selvfølgelig udviklernes skyld, men det har alligevel farvet mit billede af windows servere.

Fra Borre
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SkandiSoftware:
kan du komme med nogen eksempler på hvad windows tilbyder i forhold til linux?

Det ville jeg gerne, men min kompetence er udvikling og ikke drift, så min indsigt i de 2 platformes features er begrænset til hvad jeg selv har haft brug for. Men der findes masser af artikler og resourcer på nettet som sammenligner Windows og Linux, og fortæller hvilke styrker de hver især har. Men for at se fordelene med Windows, så er det nødvendigt ikke bare at kigge udelukkende på hvad f.eks. Windows Server 2008 R2 giver dig af muligheder og features kontra Ubuntu eller en anden distribution. Man er nødt til at se på de ting som ligger rundt om platformen også, hvilken mulighed for support er der, hvilke programmer kan jeg køre på den, og hvilke muligheder giver platformen mig.

Først og fremmest så er det klart at hvis du skal bruge Microsofts produkter som SQL Server, SharePoint, Exchange, Active Directory eller andet, så skal det køres på en Windows platform. Man kan nok ikke kalde det en "fordel" i ordets egentlige betydning, men hvis man kigger på hvilke grunde der kan være til at vælge den ene platform frem for den anden, så kan det ihvertfald være én grund.

Mht. support, så tilbyder Microsoft forskellige niveauer af dem. Hvis du har kritiske systemer, så kan du købe dig til en rigtig god support, hvor du får adgang til Microsofts teknikere (Ikke bare en supporter, men teknikere som virkelig har styr på tingene). Det kan du også købe dig til i Linux verdenen, det ved jeg godt. Jeg kender dog ikke til hvor god den er. Den er sikkert også rigtig god siden at der er virksomheder som lever af det, men husk på at Microsoft har kontrol og indsigt i <em>hele</em> deres platform, fra koden som kører helt nede på hardwareniveau, til produkterne som kører på platformen. Jeg mener derfor at de har bedre forudsætninger for at kunne hjælpe dig med de udfordringer som man står med.

Nogle vil argumentere med at Linux jo har åben kildekode, og at alle derfor kan kigge i den for at finde frem til deres problem. Det er rigtigt nok, og det har sikkert også virket for mange, og nogle har måske også rettet i kernen og kompileret deres egen og hvad ved jeg. Og det er også fint nok hvis man har kompetencerne og <em>tiden</em> til det. Men for mange virksomheder er det billigere bare at betale et supportabonnement til Microsoft og så kan de få den kvalificerede hjælp som de har brug for hvis de får brug for den.

Fordi Microsoft har kontrol over hele deres platform, så sørger de også for at de forskellige produkter som de laver, fungerer godt sammen og kan integreres, både med hinanden og med andre produkter og arbejdsprocesser.

Det har bestemt også en værdi for en virksomhed at vide at der følger support, ikke bare med platformen, men med hele stakken af Microsoft produkter som de bruger. Så hvis de har en Windows server med AD og Exchange, og der er et eller andet som ikke virker, så er der ikke nogen tvivl om hvem de skal ringe til. Det er Microsoft. Og hvis problemet hen ad vejen viser sig at være et andet end man først regnede med (Det var ikke Exchange som der var et problem med, men Windows), så følger de stadig problemet til dørs.

Det sidste punkt jeg nævnte i min indledning, var hvilke muligheder platformen giver. Med Windows og AD er der mulighed for nem integration mellem forskellige produkter og en virksomheds centrale brugerstyring. Og hvis en virksomhed har lyst til at lave et program eller en web applikation til deres egne behov, så kan den nemt integreres med deres allerede eksisterende brugerstyring.

Nu er min tid vist ved at slippe op, men til sidst vil jeg selvfølgelig også nævne .NET som jeg jo selv udvikler i. Microsoft tilbyder en platform hvor operativsystemet (Windows Server), web serveren (IIS) og dine egne programmer eller web applikationer, Microsofts egne produkter (Office, SharePoint, Exchange, AD, SQL Server, etc), alt spiller sammen og der er support på det hele. Læg dertil også nogle formidable udviklingsværktøjer som gør det let og hurtigt at udvikle til alle disse forskellige produkter. Så har du absolut noget som giver mening og værdi for virksomheder.

Nu bliver jeg sikkert stemplet som Microsoft medarbejder eller sælger, hehe, men det er ikke tilfældet. Jeg kan sagtens også se at Linux har fordele, både med sit økosystem og med den åbne kildekode.

Så som det er sagt før: Der er ikke noget endegyldigt svar på hvilken platform der er "bedst". Vælg platform efter hvad du skal bruge den til, hvilke programmer eller produkter som du skal bruge, og hvilke kompetencer dine medarbejdere har.

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Fra Kbh
Tilmeldt 4. Jul 10
Indlæg ialt: 315
Fra  Dansave Backup Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Windows koster penge, men derimod lidt nemmer når du skal fejlfinde + finde rundt i de forskellige indstillinger. Specielt hvis du ikke er en Linux haj + de fleste mennesker har prøvet Windows og kører med Windows.

Linux er gratis og som regel lidt mere driftsikkert (mindre system fejl ovs). Smile

Vi hos Dansave Backup startede med at installere Windows servere, da vi ikke kendte nogle Linux eksperter. Vi fik så ansæt en Linux ekspert efter 1 år, så vi nu kører med både windows og Linux.

Det kommer også an på, hvad du skal bruge det til. For os er det bedst at kombinere båbe Windows og Linux servere.

 

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)