Hej amino |
Når vi taler enkeltmandsfirmaer er det den samlede omsætning der ses på.
/Henrik
Hej amino |
Viste ikke engang at man registrere flere cvr numre på en person som flere enkeltmandsvirksomheder? |
Du har et CVR-nr. og kan have flere administrative Se-nr. Der skal laves regnskab for hvert nummer. Disse slås sammen som et skatteregnskab. |
Nej det har jeg heller ikke hørt om, troede altid man havde et moms nr når det var enkeltmands |
Helt OK, glad for jeg i alle fald var med i, at man kun kan ha 1 CVR nummer som person. Hvad fordelen er i flere SE numre er jeg slet ikke med på, jeg ved man kan ha forskellige branche numre og det kan være nyttigt men ellers skal man jo ikke gøre ting mere kompliceret for sig selv end højest nødvendigt, HVIS det kan ligge under samme branche gruppe Jeg forstår heller ikke helt problematiken med om omsætningen lægges sammen til 50.000 for de forskellige "selskaber" før der kræves momsregistrering, for har man CVR nummer ER man vel momsregistreret, og hvorfor opstår så spørgsmål om hvorvid man er tvunget til at momsregistrere sig, det er man vel allerede med et CVR nummer?? vh |
fire virksomheder med under 50 tusinde hmm |
Begrundelsen for en delregistrering, d.v.s. flere såkalde SE-numre under samme CVR-nr. er som Henrik også er inde på, at der skal foretages et afdelingsopdelt regnskab for hvert SE-nr. Dette bl.a. under henvisning til, at en overskudsgivende forretning ikke skal kunne dække en underskudsgivende forretning i årevis, især hvis den underskudsgivende forretning vil kunne klassificeres af SKAT som værende en "hobbyvirksomhed". Det er bl.a. også derfor ikke uvæsentligt, at de enkelte delregistrering bliver registreret korrekt med branchekoder m.v.. Det er, så vidt jeg erindrer, faktisk et krav fra SKAT, at der skal ske en delregistrering, hvis den oprindelige virksomhed opstarter helt nye aktiviteter (væsentlige), som ikke har noget med den oprindelige virksomhed at gøre. Der kan læses mere her http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1921157&vId=205476&search=delregistrering*#1921157 Tonny |
Enig. Der er ingen grund til at gøre ting mere besværlige, hvis det ikke har et formål. Udover de faktorer som Tonny har nævnt så fanger en delregistrering i 2 år uden fortrydelsesret. Hvorfor så dele aktiviteten op. Man kan styre mange ting i et regnskab med koder. Hvis man nu har planer om at skille sig af med en aktivitet kan det eksempelvis være en fordel at skille den del af aktiviteten ud i et særskilt regnskab. |
Det er klat man må dele op hvis det er krav som Tony nævner, men ja, ellers ville jeg gå langt for at bruge de muligheder de fleste regnskabsprogrammer har, for at køre "afdelingsregnskaber" Jeg har af helt samme grund Summasumarum enterprise, hvor man kan ha lige så mange afdelinger man vil, og hvor hvert bilag kan lægges i afdeling "elekstriker" - "smed" - "investering" - "administration" osv. Endvidere kan hver konto knyttes til en afdeling hvis man vil det - ex. forproduktion, produktion osv. Det synes jeg er nyttigt, selv inden for i princip samme arbejdsområde, da det giver lynhurtigt overblik over forskellige områder, og hvert område kan der så let trækkes regnskab for, så man ved om lige det område bidrager til resultatet med + eller - Moms og øvrigt kører så samlet, så jeg kun skal bøvle med EN momsangivelse, og jeg kan kan ha ET regnskab til skat for det hele. Jeg forstår nu princippet i SE numre på samme CVR, men vil lige også nævne, at skal man ha den fulde fordel, skal man nok oprette flere selvstændig virksomheder med uafhængig (og begrænset) ansvar, så man har den fordel, at hvis et projekt kører af sporet, kan det skilles af, uden at rive de øvrige med sig - men tak for forklaring om SE numre - den kendte jeg ikke vh |