Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på honorar??

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Egå
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 32
Fra  Potentialejægeren Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg har ydet konsulentbistand for en frivilligorganisation, som har betalt mig et honorar + udgifter til kørsel.

Men jeg kan ikke finde nogen steder beslrevet (heller ikke hos SKAT) om man skal betale moms af et honorar, når kunden ikke er momsregistret?

Hilsen Rikke

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 12:51

Er du moms registreret ??

så skal du opkræve moms, er du ikke skal du ikke opkræve moms

Fra Egå
Tilmeldt 9. Feb 11
Fra  Potentialejægeren Skrevet kl. 14:31

Ja, det er jeg - Det var da dejligt nemt... Smile

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:17

Når du selv er momsregistreret, så skal du altid tillægge dine ydelser moms - medmindre du leverer en momsfri ydelse, og så skal du ikke tillægge moms, uanset om kunden er momsregistreret eller ej.

Det er dermed aldrig din kundes forhold, som er afgørende for, om du skal tillægge moms.

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 19:17

Hej Rikke

Vil blot lige tilføje til Martins svar, at der er visse situationer der er undtaget for momsopkrævning.

Hvis du f.eks. har foretaget undervisning/foredrag for den frivillige organisation, og du i øvrigt har en godkendt uddannelse indenfor det område du har undervist, er honorarer undtaget for moms. altså momsfri omsætning.

Det er almindeligt at frivilige organisationer udbetaler honorarer og kørselsgodtgørelse og indberetter dem som B-indkomst.

Fra Egå
Tilmeldt 9. Feb 11
Fra  Potentialejægeren Skrevet kl. 23:50

Hmm - så var det alligevel ikke helt så simpelt.

Ser ud til at jeg ville være momsfritaget i denne situation. Men nu har jeg altså indberettet det ...
Så ved jeg det til en anden gang.

Er det så korrekt forstået, at hvis jeg så igen skal lave tilsvarende projekt, at jeg så bare skal indberette det som B indkomst på selvangivelsen istedet, eller hvad? Eller sker det automatisk?

Eller risikerer jeg nu både at betale moms OG b skat, hvis organisationen opgiver det som b skat for mig? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:13

Jeg kan ikke overskue om du faktisk kva uddannelse og virksomhedstype er momsfritaget, men generelt skal du jo, hvis du er momspligtig virksomhed, som jeg synes det fremgik af dit svar, sende fakturaen med moms.

Hvis det er det du har gjort, så burde de ikke opgive det til b-skat vil jeg mene, og naturligvis skal du ikke både betale B skat og moms af hele beløbet. Normalt moms af det du har faktureret med moms til kunden og skat af din fortjeneste (som der jo godt kunne være fradrag i, transport eller andre faste omk)

Det lyder som om du har sendt din regning uden moms eller? Er det fordi du ville køre det som privat honorar?

vh

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 20:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har ikke forstået det sådan at du har skrevet en regning ?

Hvis du har, indberetter de ikke som b-indkomst, men så har du også skrevet moms på. Og så har du gjort det korrekt

Det er arbejdsgiveren der indberetter som B-indkomst, ikke dig. Det er ikke alle frivillige organisationer der er helt klar på reglerne, da det jo ofte er frivilligt arbejde.

Undervisning er pr. defination momsfrie ydelser. Hvis man som underviser skal momsfritages, skal man opfylde visse krav til uddannelse indenfor det område. Det er specificeret ned i timer. Så vidt jeg husker ca. 1 års uddannelse, men du må ikke hænge mig op på det.

Hvis organisationen indberetter det som b-indkomst, kan du altid rette din momsindberetning - også bagudrettet, eller også kan du bare få det korrigeret, når du laver dit endelige årsregnskab 2012. På det tidspunkt ved du i din skattemappe om beløbet er indberettet.

Så der er ikke noget der er tabt.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:32

Rikke Kirk:

Ser ud til at jeg ville være momsfritaget i denne situation. Men nu har jeg altså indberettet det ...
Så ved jeg det til en anden gang.

Hvis du har ændringer til din momsangivelse, så bør du rette den (det er ret nemt). Læs evt. her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=333032

Du kan efterangive via Tast-selv.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)