Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

.COM eller landespecifikke domæneendelser

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 540
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg ved godt at denne diskussion har været oppe at vende nogle gange før, men here goes:

Hvis man skal lave en seriøs international side, hvor den trafikmæssige fokus primært ligger på søgemaskiner, er det så smartest at vælge .com eller landespecifikke domæneendelser? 

Det er klart, at et landespecifikt domæne har en smule mere vægt i google overfor brugere fra det pågældende land + at der også findes brugere, der foretrækker domæner fra deres eget land fremfor .com. Men omvendt giver det jo god mening, at samle alle kræfterne om 1 domæne (fremfor f.eks. 20 landespecifikke)...

Jeg har læst en del i gamle tråde herinde og øvrige steder på nettet, men jeg synes ikke rigtigt at kunne finde et konkret svar.

Håber I kan hjælpe!

Mvh. Peter

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan have glæde af at se &feature=plcp">

&feature=plcp som beskriver nedenstående.

I Google Webmaster kan du fortælle Google hvilke dele af dit website der henvender sig til de forskellige dele af verden.

Du kan gøre det på to måder:

1) Ved at lave underdomæner, som fx. de.ditwebsite.com for Tyskland, dk.ditwebsite.com eller da.ditwebsite.com for Danmark (alt efter om du ønsker at bruge sprogkode eller landekode, der er ingen forskel ift. Google)

2) Lave undermapper som fx. www.ditwebsite.com/de, www.ditwebsite.com/da eller www.ditwebsite.com/uk

 

Tilmeldt 10. May 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

lad mig gi dig et eks på en domain struktur.

Dette kunne være en løsninge på en international side,   så har du  301 moved permanently fra de lande du vil være i   så bliver de ikke købt af mig :-)

og så laver du en  301 moved permanently    ->     .dk .se. .de .nl .fr.  til dit   --> .com

så ved google godt du har flere sprog    man det er kun under et domain  dit ( .com ) som du køber hos godaddy.com i USA så dit website bliver hostet i US :-)

sådanne laver man en International side

dit-domain.com  

dit-domain.dk    ----->>>>>>     301 moved permanently   -->    dit-domain.com/dk/

dit-domain.se   ----->>>>>>    301 moved permanently   -->    dit-domain.com/se/

dit-domain.de   ----->>>>>>    301 moved permanently   -->    dit-domain.com/de/

dit-domain.it    ----->>>>>>    301 moved permanently   -->    dit-domain.com/it/

dit-domain.nl    ----->>>>>>    301 moved permanently   -->    dit-domain.com/nl/

dit-domain.fr   ----->>>>>>    301 moved permanently   -->    dit-domain.com/fr/

Mvh

Nikolas Didonis

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 540
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar til jer begge.

Jeg er dog fortsat i tvivl Tongue Tied idet der jo - selvom Google siger, at man kan ændre på indstillingerne i webmastertools - er en vis fornuft i, at et landespecifikt domæne rangerer højere end et .com i det pågældende land. Desuden er der jo også server lokation (altså at placere sin server i det pågældende land), som kan have indflydelse på placeringerne i søgemaskinerne

Man kunne vel også forestille sig, at det kan være en fordel, at en hjemmeside udelukkende er på 1 sprog (fremfor flere)?

Jeg ved ikke om det er mig der spekulerer for meget her, men det er bare vigtigt at træffe det korrekte valg fra starten.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter1982 

Den Løsning jeg har beskrevet, - er måske ikke den mest optimale   301 permanent redirect  til et .com  domæne.

nu tænker jeg hvis jeg sad der hjemme og var en mand eller måske 2 og ville lave et international website,  er det nemt og administreret, da du kun har en FTP adgang og et website og SEO optimer og vedligeholde til et website.   så derfor denne løsning

Men jeg kan give dig en ny måde og gøre det på, som er den mest optimal,  man kræver mere administration og selvfølgelig kan man lave central administration og  vedligeholdelse .  

hvis du vil lave et international website er det vigtig  at sprog og land høre sammen   det vil sige site dk til dansk og fr til franske m.v.

 

men den meste optimale løsning er SELVFØLIG at lave et website for hvert land så man hoster sit  dit dk websiet i dk eks hos TDC og sit .com i usa og .de i tykland etc.

 

Men !!!!  Man lad os nu sige du vil være i 30 lande, så skal du tænk på så har du 30 website at administration og vedligeholde.  det er den bedste Løsning men kræver tid og tid er jo penge, :-)   - du skal tænke på  alt er der jo 30 gange  30 gange SEO - 30 gang ftp login etc  du forstå mig nok .

En anden ting er du har jo  også 30 webserver kørende som kan gå ned på hver sit tid-punkt, ikke det sker så tit man forstil dig du har gang i den, med 230.000 bruger  i et land og 150.000 bruger i et andet land,  -  ja du forstår mig nok,   

selvfølgelig kan man lave central administration, via VPN løsninger m.m   men det er ud over denne tråd :-)

 

Med venlig Hilsen

Nikolas Didonis

      

 

 

 

 

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter1982:
Man kunne vel også forestille sig, at det kan være en fordel, at en hjemmeside udelukkende er på 1 sprog (fremfor flere)?

Set ud fra et brugersynspunkt, som Google gør meget ud af, har jeg svært ved at se, hvorfor det er en fordel, at en hjemmeside kun er på ét sprog, sålænge du har kategoriseret din hjemmesides sprog ordentligt, som fx. da.ditwebsite.com eller ditwebsite.com/da. Et godt eksempel på dette er Wikipedia som virkelig har mange sprog på ét site.

Peter1982:
Desuden er der jo også server lokation (altså at placere sin server i det pågældende land), som kan have indflydelse på placeringerne i søgemaskinerne.

Hvad angår server lokation har Google en video om det på

Peter1982:
... men det er bare vigtigt at træffe det korrekte valg fra starten.

Jeg giver dig fuldstændig ret i at du spekulerer for meget. Ingen gør alting fejlfrit! Til gengæld er der mange der aldrig får søsat ting fordi de fokuserer meget på potentielle problemer/udfordringer i fremtiden.

Der er nogle gode råd/citater jeg gerne vil give dig:

1) Lav mange fejl (selvfølgelig ikke med vilje Stick out tongue), gør det hurtigt og lær af dem. At prøve at få alting rigtigt fra starten vil kun handlingslamme dig.

2) Det er lettere at gøre en beslutning rigtig EFTER den er taget, end det er at tage den rigtige beslutning fra starten. Ved at tage beslutningen om X og derefter pinpudse den med de erfaringer du får efterfølgende, gør at du får nogle gode erfaringer som du kan bygge videre på. Og fordi du ikke har brugt lang tid på at finpudse din beslutning inden du tager den, gør at du får taget flere beslutninger og får mere momentum og gang i din virksomhed.

For at tage udgangspunkt i dit spørgsmål, om skal du lægge de forskellige sprog ud på ét eller flere domæner:

Lad os sige, at du samler alle dine sprog på dit .com-domæne og du om 1 år finder ud af, at du virkelig har brug for at have seperate landedomæner istedet. Så kan du uden de store problemer lave 301-redirects fra dit .com-domæne ud til de forskellige landedomæner. Men så længe du ikke tager en beslutning om enten det ene eller det andet, kommer du ihvertfald ikke længere.

 Jeg håber, du kan bruge mit indspark Smile

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 540
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres svar begge to!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)