I kan score en lille fordel i versionen med bindestreg, da Google (som allerede nævnt af andre) læser en bindestreg som et mellemrum. Og dermed promoverer I ordet "hundefoder" en smule mere end uden bindestregen. Hvad der er mest brugervenligt i så langt et domænenavn er nok en smagssag. Jeg kan bedst lide den med bindestreg. Men I skal naturligvis have begge domæner, og det inaktive skal så 301 redirectes til det aktive. Så er I sikre på at få alle med - både besøgende og links. For eksempel er det ligegyldigt, om du skriver www.concept-i.dk eller www.concepti.dk i din browser - alle veje fører til Rom :-) |
Nielsen1974:F.eks Hundefoder-shoppen eller hundefodershoppen. Vi ejer begge domæner, men hvad skal vi vælge som "hoved" domæne.
Der er virkeligt kommet mange gode guldkorn, den her gang.
Det fik mig inspireret til at tænke på andre problemstillinger. Den med mellemrummet og en fordel SEO-mæssigt er selvfølgelig én ting, men hvis vi tænker på brugerne kan bindestregen gøre det mere læsevenligt i nogle tilfælde (hvilket også har været nævnt).
Jeg er som regel mest vild med domænenavne uden bindestreg, men jeg har faktisk lige opdaget at jeg har et, hvor jeg har købt den med bindestreg selvom den uden er ledig. Det er vist forskelligt hvad der giver mest mening.
Eksempelvis synes jeg StreetCredit.dk ser smartere ud end Street-Credit.dk. Det er heller ikke ligefrem et navn jeg tænker er supergivtigt at ligge pænt i Google på, så der vil jeg afgjort gå efter æstetikken og at folk ikke besværes ved at skulle huske om der skal bindestreg eller ej. Hvis folk skal se navnet og huske det udenad tror jeg på den første.
Den mest relevante problemstilling for dig, Majbrit, tror jeg også kan være hvilken der er sprogligt mest rigtigt. Det vil skære i øjnene på de sprogkyndige hvis der står "Hundefoder Shoppen", hvis det i virkeligheden er et sammensat ord. Der er rigtigt mange, der deler sammensatte ord op, og da jeg engang var mere sprogkyndig skar den i øjnene. Jeg er dog blevet dårligere til det, og det er ikke blevet mere enkelt ved at der er kommet mange amerikanske udtryk ind som en del af sproget.
Jeg ville spørge en sprogkyndig hvad der er mest korrekt. Eksempelvis har jeg på et tidspunkt købt hjemmeside-ekspert.dk. Efter jeg har indset at det er en sprogfejl har jeg dog fortrudt, da det så ser useriøst ud. Så find ud af om det sprogligt er rigtigt med:
Hundefodershoppen eller Hundefoder shoppen.
Jeg ville vælge at lande på den, der er korrekt dansk. Du får muligvis lidt SEO-værdi ud af at tage den sidste, men hvis dine kunder oplever de lander på en hjemmeside med fejl-dansk i selve firma-navnet, kan du også miste tillid hos dem, der ser det.