Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål og råd vedr. start af enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. May 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har lige åbnet en profil herinde, da jeg, imens jeg er igang med at starte egen enkeltmandsvirksomhed, efterhånden er stødt på så mange usikkerheder og skabt så mange spørgsmål i mit hoved, at det får mit projekt til at komme lidt langsomt fra start, føler jeg. Så jeg må hellere få gjort noget ved det, og høre om ikke i kunne hjælpe mig med nogle af de spørgsmål, jeg har og som evt. senere dukker op? :D

Først lidt hurtig om mit projekt:

Jeg har meget erfaring med håndtering af IT software såvel som hardware, og laver computere og giver rådgivning hver uge til venner og bekendte. Derfor har jeg tænkt at forsøge at se om jeg kan tjene lidt penge på det, og samtidig udvikle mig selv noget mere inden for it området.

Jeg er også begyndt at hjemmestuderer lidt om at lave webdesigns og dette kunne måske på et senere tidspunkt også indgå i min serviceportfølje. Det centrale ved virksomheden skal være en hjemmeside, som jeg selv laver og derfra kan jeg hjæpe folk online via fjernsupport og aftale møder hvis nødvendigt inden for det område jeg nu bor i.

Til at starte med dvs. inden for det første år forventer jeg ikke at tjene over 50.000 kr, og heller ikke have ansatte. Jeg vil konkurrere mod den i forvejen stærke konkurrence ved, at så vidt som muligt at have en omkostningsfri virksomhed og derved også lave priser.

Om mig selv så ønsker jeg at starte med at læse ha(it.) til sommer.

Spørgsmål:
1. Umiddelbart ønsker jeg at have et Cvr. nr. da jeg f.eks. igennem paypal kan lave en aftale hvori de tager en procentdel af handlen for tilgengæld, at jeg kan tilbyde mine kunder at de kan betale med de mest almindelige kort (VISA, Mastercard, American Express etc.). Men dette kræver jo at jeg skal momsregistrere mig frivilligt, da jeg nok ikke får tjent over 50.000.. Er dette en god ide eller skal jeg vente til jeg kan se jeg med sikkerhed runder 50.000?

2. Jeg skal indberette moms, men skal jeg "betale" den moms jeg indberetter, eller hvordan fungerer det? i forhold til jeg nok tjener under 50.000.

3. Det at have en virksomhed og tjene penge derigennem vil det påvirke den kommende SU lige så meget som et alm. job ellers vil have gjort.

4. Hvilke regnskaber og andre økonomiske forhold skal jeg indberette til skat som enkeltmandsvirksomhed, igen under 50.000, men også hvis jeg tjener over?

5. Dette spørgsmål er bare min søgen om gode råd og erfaring om ting som i evt. stødte på?

De fire første spørgsmål er nok dem jeg mest går og funderer lidt over og lige kan huske. Jeg har forsøgt at finde svar på dem, men synes de svar jeg tit finder rundt omkring henvender sig til større virksomheder eller stadig efterlader en hvis usikkerhed.

Jeg håber at have forklaret mig ordentligt trods jeg sidder og er lidt træt, og at I ikke kører alt for død i alt den tekst jeg lige formået at skrive/spørge om. :D

Ellers håber jeg i kan hjælpe/dele ud af erfaringer..

Mvh.. :)

Tilmeldt 8. May 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke selv den store erfaring, men jeg forsøger mig og håber du kan bruge det til noget :)

Spgm. 1:

Det er selvfølgelig lækkert at kunderne kan betale med paypal, men det kommer til at ligge en del ekstra arbejde i firmaet, hvis det er nødvendigt at du skal momsregistreres.

Spgm. 2:

Hvis du momsregistrere dig, så skal du opkræve moms hos dine kunder. Det betyder at du ligger 25% oven i det du gerne selv vil tjene, og så betaler du de 25%(20% af det nye beløb) til staten med det samme.

At momsregistrere sig = kræve 25% ekstra fra dine kunder og give dem videre til staten.

Spgm. 3:

Ja, du må i skrivende stund, hvis dit beløb ikke er hævet pga. børn osv., tjene 7.200 om måneden før skat. Hvis du tjener mere end det vil staten kræve det beløb af SU'en, som du har tjent i dit firma, tilbage.
Hvis dette er tilfældet kan du betale skat efter virksomhedsordningen. Her du beholder pengene i firmaet og betaler 25% i skat. Så kan du efterfølgende udbetale løn når du har plads til det, og så betale resten af skatten.

Spgm. 4:

Et spørgsmål som har kostet mig mange timer på nettet, og som jeg stadig ikke er helt fortrolig med.

Hvis du vælger at momsregistrere dig skal du, i den første tid, indberette moms-regnskaber hvert kvartal, derefter halvårligt.

Så skal du indberette B-skat & AM-bidrag (firmaets overskud) 10 gange om året. Du har forud for året udfyldt en forskudsopgørelse, som bestemmer hvor meget du så betaler i løbet af året, og så afregner du med SKAT året efter.

Så skal du have et skatteregnskab for hvert år du har dit firma. Hvis din omsætning er mindre end 300.000 kan du nøjes med at indberette B-skat og AM-bidrag, men du skal til hver en tid kunne vise skatteregnskabet, så du skal lave det lige meget hvor stort dit firma er.

Det hele gøres via TastSelv Erhverv

Jeg er virkelig ikke sikker på at dette er helt korrekt! Jeg håber der er nogen der gider rette mig hvis jeg er helt forkert på den.

.

Jeg har ikke umiddelbart nogle gode råd, men held og lykke med det :)

-SuperJoe

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)