Hej Amino'ere Jeg overvejer kraftigt at starte en "forfatter"-virksomhed med ekspertise i at skrive og efterse de fleste former for tekster (hjemmesidetekster, artikler, nyhedsbreve, produktbeskrivelser mm.). Før jeg vil gøre dette, har jeg dog for øje også at lave lidt analyse på markedet for denne slags ydelser. Derfor mine spørgsmål. I hvilken størrelse er den gennemsnitlige omsætning for en sådan skrivevirksomhed, der kører på halvtidsbasis? Hvordan er normen for priserne, og hvordan ser priskonstruktionen ud (pris pr. ord, startpris, milestones mv.)? På forhånd tak! |
Hej Frederik
Når du læser nedenstående, så vær opmærksom på, at jeg er udbyder i begge nedenstående kategorier, og at du derfor skal vogte dig for, at jeg forsøger at manipulere dig til at mene, at mine ydelser er bedre end andres. Ikke desto mindre er jeg altså i besiddelse af de faglige kompetencer til at vurdere dette område, og jeg har købt masser af tekster hos begge typer udbydere - dels for at tjekke markedet, og dels fordi jeg har haft behov for underleveandører i nogle større projekter.
Og lad mig starte med at yde selvkritik: Jo, i dette svar taler jeg ikke pænt om folk, der leverer noget møg inden for mit virkefelt. Jeg har to formål med dette. For det første ønsker jeg at skræmme unge uden kompetencer væk fra markedet. For det andet ønsker jeg at tiltrække kunder til os, der leverer ordentlige ydelser.
Som jeg ser markedet, er der grundlæggende to slags udbydere af tekstydelser.
Der er de rigtige tekstforfattere, som har en relevant uddannelse og ofte også nogle års erfaring med både kommercielle og ikke kommercielle tekster.
De (eller skulle jeg sige vi) leverer tekster, som bevidst er indrettet på at få medlemmer af en bestemt målgruppe til at reagere på en bestemt måde.
De kender til betydningen af alle de forskellige sproglige greb, og når de skriver "de" i stedet for "vi" har de overvejet, om det ene eller det andet ord bedst fremmer deres budskab.
De forstår, hvordan man bruger forskellige sproglige greb til at lægge positive medbetydninger ind i tilsyneladende objektive tekster, og de ved, hvordan de skal analysere en målgruppes forventlige reaktion på en bestemt kommunikation.
Teksterne bliver ofte til i en tæt dialog med kunden, så man sikrer, at kundens stil, værdier og særpræg skinner igennem
De skriver i reglen næsten 100% korrekt dansk uden brug af ordbog, og de sørger for, at der er læst korrektur på en opgave, før den afleveres til kunden.
Disse virksomheder ved også, hvad ordentlige tekster er værd og tager derfor en pris for det, der svarer til værdien.
Hvis du har en relevant uddannelse - det kan være journalist eller en sprogligt rettet universitets- eller handelshøjskoleuddannelse - og hvis du samtidig har gode sproglige kompetencer og en god forståelse for, hvilket serviceniveau, det kræver at drive en sådan virksomhed, kan du sagtens tjene 20-40.000 om måneden på at arbejde halvtids.
Hvis du kan fakturere 1000 kr. pr. time, og hvis halvdelen af dine timer er fakturerbare (den anden halvdel går så med markedsføring, kundeservice og administration), så vil du altså kunne på ½ 37 timersuge kunne fakturere godt 9000 kr. Omkostningerne er små - du har lidt til computer, internet og telefon - så 20-40 K er realistisk, hvis du kan finde kunderne.
De fleste af denne type udbydere har enten nogle få store, faste kunder eller andre projekter til at danne grundlæggende basis for deres virksomhed. Det er et omfattende arbejde at opbygge og fastholde en kundekreds, som kan danne basis for de nævnte beregninger.
Den anden type udbydere er typisk uuddannede enkeltpersoner, som efter deres egen mening godt kan skrive.
De dygtige af disse kan være et glimrende billigt alternetiv til de rigtige tekstforfattere. Jeg har set meget billige tekstforfattere, som har levereret virkelig gode tekster. Faktisk er blevet partner med sådan én i ét af mine egne projekter, og jeg har flere af dem med på mit hold af dygtige freelancere.
Resten af dem (og det er desværre de fleste) gør efter min bedste overbevisning mere skade end gavn - både for kunderne og for branchen.
De leverer noget tilfældigt sammensat tekst, som i de værste tilfælde oven i købet er næsten direkte kopieret fra andre sider på nettet. De er dygtige til at sørge for, at bestemte søgeord går igen et bestemt antal gange, men ofte magter de ikke at skrive en tekst, som mennesker orker at læse til ende. De har typisk ingen professionel backup til at sikre teksternes kvalitet, og deres forretningsmodel går typisk ud på at få så mange ord som muligt igennem ordrebogen på så kort tid som muligt. Kunderne oplever ofte forsinkelser og uprofessionel adfærd omkring service, fakturering og håndtering af utilfredshed.
Deres priser er fastsat, så de typisk kan tjene mellem 25 og 150 kr. i timen på fakturerbare opgaver.
En forretningsmodel, som baserer sig på at levere varer eller ydelser, som i bund og grund ikke er i orden, kræver en jævn tilstrømning af nye kunder, da utilfredse kunder sjældent vender tilbage. Derfor må andelen af fakturerbare timer formodes at ligge lavere end 50% - men det er rent gætværk fra min side - så lad os blot regne med den høje timepris og den samme produktivitet som i eksemplet ovenfor.
Du tjener altså 150 kr. pr. time i 50% af en halv 37 timersuge. Det giver knapt 1400 kr. pr. uge eller meget små 6000 kr. pr. måned.
De fleste af de meget billige udbydere er kun aktive i en begrænset periode. Det tolker jeg sådan, at det på længere sigt ikke er en attraktiv forretningsmodel - men da jeg selv hører til i den øverste kategori - og alligevel også konkurrerer i den nederste, har jeg jo også en personlig interesse i at sprede et sådant budskab.
Venlig hilsen
Hans Stokholm Kjer