Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af kørselsgodtgørelse i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg håber, I kan hjælpe mig.
I min lille virksomhed er der kun mig, altså ingen ansatte. Jeg er nu i den situation, at jeg i mit firma skal køre i min private bil - og derfor har "krav" på kørselsgodtgørelse. Mit spørgsmål er nu, når jeg skal have det udbetalt, så ville det jo normalt ske via LetLøn eller andet lønsystem (det skal jo indberettes til SKAT). Da jeg ikke har nogen ansatte, men kun mig selv, skal jeg så stadig ind via SKAT og udbetale det til mig den vej? Og jeg risikerer ikke, at der går kuk i min almindelig lønseddel (jeg har et arbejde ved siden af, hvor jeg er ganske almindelig lønmodtager) - jeg er jo ikke interesseret i, at det skaber problemer.

Og hvis I evt. har nogle steder, hvor man kan finde hjælp til Letløn - det er godt nok noget omstændigt, men at betale for et lønfirma som Danløn eller Multidata for at lave den smule udbetalinger af kørselspenge er lige i overkanten.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten.

Du skal naturligvis sørge for at føre en nøjagtig kørebog. Det går jeg ud fra du ved.

KM-godtgørelsen bogføres som et indskud i din virksomhed.

Debet, konto for km-godtgørelse (udgift) i resultatopgørelsen

Kredit, konto for private hævninger (indskud)

På denne måde får du altså skattemæssigt fradrag.

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Rudolf Hanberg:
Du skal naturligvis sørge for at føre en nøjagtig kørebog.

Naturligvis :) 

Rudolf Hanberg:
På denne måde får du altså skattemæssigt fradrag.

Men hvis jeg nu hellere vil have pengene ud af firmaet - til eksempelvis at tanke bilen? Kan jeg så efterfølgende "bare":

Debet: mellemregningskonto
Kredit: bankkonto
Og så lave en bankoverførsel til min private konto? 

Og skal det ikke stadig indberettes til SKAT, at der er udbetalt kørselsgodtgørelse, uanset hvilken model man vælger? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Morten.

Det er nok. Du kan altid hæve penge ud af din virksomhed til dig privat som du beskriver. Det er blot vigtigt at du ikke har biludgifter af nogen karakter, udover p-billetter, med i virksomhedens regnskab hvis du ønsker km-godtgørelse.

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Tak for hjælpen Rudolf.

Mvh
Morten 

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan lige komme med et sidespørgsmål.

Hvis ens virksomhed ikke lønner ejeren selv (ingen lønomkostninger overhovedet i virksomheden) - er det stadig muligt, at lave køreseddel og få kilometerpenge, hvis man har brugt privatejet bil til firmakørsel?

/ Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Martin. Det er naturligvis muligt at få kørselsgodtgørelse selvom man ikke er lønnet fra virksomheden. Kørselsgodtgørelsen er blot én udgiftsform til person eller varetransport, frem for en anden - dette kunne være, tog, bus eller taxa, 3x34 el. lign.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er en enkeltmandsvirksomhed, skal du gøre, som Rudolf skriver her i tråden.

Og igen - hvis det er en enkeltmandsvirksomhed kan man ikke som sådan "lønne ejeren". Ejeren kan hæve penge ud til sig selv, hvis der er nogen at hæve af. Men det er det samlede overskud i firmaet man beskattes af, når året er omme.

Altså alt hvad man har fået ind minus de udgifter man har haft = resultat. Hvis resultatet er et positivt tal, betaler man skat. Og at hæve penge ud til sig selv er altså ikke en "udgift" :-)

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej begge,

Tak for svar :)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)