Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright på billeder ?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 8. Nov 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Jeg er netop i gang med en portal for kvinder, hvor der vil omhandle alt lige fra mode, sladder, salg af produkter osv.

I den forbindelse har jeg en række artikler om de kendte og her vil jeg gerne have billeder tilknyttet af de involverede i artiklen. Mit spørgsmål er så om det er lovligt at finde et fx. pressebillede og tilknytte eller hvordan man sikre sig en lovlig tilgang.

Jeg ved self. man kan købe billederne af diverse bureauer som all over, ap, polinfo osv. men er det andet helt umuligt ?

// Thomas Faugsted

www.creomedia.dk

Fra Grenaa
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 12:57
Der er altid copyrigt på diverse pressefotos m.v.

Hvis du har adgang til download af pressefotos - er det tit i forbindelse med omtale af en film m.v.

Derfor bør du altid sikre dig, at du har tilladelse til at gøre brug af dem.

Jeg er selv fra tiderne morgen fra Danmarks Journalisthøjskole og ved, at fotograferne venter og søger altid på en ekstra indtjening ved krænkelse af copyright.

Med venlig hilsen

Mikkel K

Fra København
Tilmeldt 18. Aug 06
Indlæg ialt: 190
Fra  Denker Media - oversættelsesbureau Skrevet kl. 13:13
Som udgangspunkt er der copyright på alle billeder. Dog kan du finde billeddatabaser på nettet, f.x. http://www.sxc.hu/, der stiller copyrightfri billeder til rådighed.

Mht. pressebilleder er det normalt, at de kun må benyttes i forbindelse med omtale af den pågældende nyhed. F.x. når Madonna har udgivet en ny plade, må du benytte de nye pressebilleder af Madonna.
Mange steder kræver de, at du krediterer fotografen for offentliggørelse af billedet/billederne.

I mit arbejde som journalist har jeg ofte brug for gode billeder, der helst ikke skal koste en bondegård.
Derfor har jeg tit kontaktet pladeselskaber og filmskaber i forbindelse med journalistisk omtale af kunstnere inden for musik- og filmbranchen, og jeg har ofte fået lov til at bruge deres pressebilleder, ikke blot til dagsaktuelle artikler, men også i forbindelse med større portrætartikler og features. 

Men det vil være en god idé at kontakte firmaerne bag, og høre dem ad, om du må bruge deres pressebilleder.

Hilsen Martin
Denker Media oversættelsesbureau

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)