De fleste Network Marketing selskaber har et punkt i "det med småt" der oplyser at man ikke må være registreret som forhandler/repræsentant i andre selskaber i branchen. Den helt møjagtige formulering variere - og indeholder forskellige elementer af begrebet "forbud". Helt objektivt set kan jeg sagtens følge tankegangen - en regel som selvfølgelig kommer af at et selskab ikke ønsker rekruttering fra egne rækker til andre selskaber. For så vidt logisk nok - men i praksis, så flytter folk alligevel - omvendt er der også rigtig mange forhandlere som i bund og grund ikke er 100% fokuseret på selve Network Marketing aspektet i den forstand at bygge et netværk, men snarere helt konkret at være forhandler af selskabets produkter. Disse personer har samtidig lyst til at forhandle andre produkter sideløbende - og netop indenfor network marketing branchen findes der mange rigtig spændende produkter, som faktisk samtidig supplere hinanden ganske godt. Personligt er jeg imod et forbud mod at være registreret i andre selskaber - udelukkende fordi jeg i alle andre aspekter vægter "personlig frihed" - og "frit valg" - højere end regler, som i bedste fald ikke er nødvendige. Faktisk vil jeg hellere have at mit netværk "tør" være åbne overfor mig, såfremt de sysler med andre produkter, andre selskaber - end at de laver forretninger i kulissen. Det er fuldstændig indiskutabelt: Skal man gøre det stort indenfor Network Marketing må man fokusere alene på et selskab, et netværk - men "hvad nu hvis" faktoren bør der også være plads til: Hvad nu HVIS man allerede har et stort netværk - og måske ser nogle nye muligheder med et andet produkt, på et marked, i et land, hvor ens eget selskab ikke er repræsenteret eller ikke er så langt fremme, at man har nogen fornuftige udsigter i at investere sin tid og sine penge. Hvad nu HVIS man ikke tænker i at bygge netværk, men udelukkende er interesseret i en mindre bi-indtægt på at sælge et givent selskabs produkter - og ønsker at supplere med andre produktgrupper? En anden faktor - en interessant faktor: Hvad med alle de kontakter man har skabt gennem sine aktiviteter som har takket nej til de muligheder man har i spil eller evt. henad vejen mister interessen - og ser efter andre muligheder? - Hvor mange penge ligger der gemt i at udnytte muligheden for dele referencer (og leads) med andre ledere i branchen? MVH |
Forbud mod forhandlerskab i flere selskaber
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
- 1
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Man kan undre sig noget over, at netop mange Network Marketing selskaber, har den konkurrence-klausul, samtidigt med at netop denne "arbejds-form" ofte netop sælges under sloganet; FRIHED (til at gøre og tjene hvad Du vil, frihed uden en chef osv osv). Jeg har selv sagt fra i MLM-selskaber, som jeg faktisk var ret interesseret i at arbejde med - netop af denne grund! Selvfølgelig er det forståeligt for dem der har "top-positioner" i selskabet - men til "mening-mand" vil jeg bare sige; at såfremt I hovedsagligt er interesseret i at sælge et firma´s produkter, og ikke så meget i at stige i rang, indenfor virksomhedens mlm-hieraki - så glem den konkurrence-klausul (såfremt den findes i pågældende selskab), og bare sælg løs ! Har endnu ikke hørt om nogen der er blevet "kastet på porten" for det ;-) Held & lykke derude, og fortsat god søndag, Tina |
Tina Jonasen
Men i motsetning til Tina så har jeg hørt/møtt/arbeidet med flere der er blitt terminert nettopp på grunn av dette. Vel egentlig er de vel ikke terminert av å registrere seg i andre selskap, men måten de rekrutterer på hvor når de er gået med i et annet selskap. Mange selskap har faktisk med klausulen at om en forlater selskapet (eller signer opp i andre selskaper) så kan en KUN approache EGNE sponsede, men det er her de fleste blir terminert. De sponser gjennom hele organisasjonen (også upline og crossline). Jeg er derfor helt enig at om en ønsker å registrere seg i et annet selskap så skal en kunne informere sitt team om det, men en skal IKKE promotere det ut i sitt gamle selskap til andre enn de en selv har sponsoreret. Det hele handler om etikk (og det er det desverre en del i denne bransjen der mangler) |
Rune Evensen
Global Team Builder
amo@in.no
Du ved også godt, Rune - at reglerne om kun at sponsere "egne" folk er svær at håndtere - og du har helt ret i at det oftest er årsagen til termination - ikke så meget det at man har engagement/ et ID/ forhandlerskab i et andet selskab. Husker Randy Gage sagde på et af de weekendseminarer jeg har deltaget i, at når man går ind i et nyt selskab, så skal man bare ud og rekruttere nye folk, lad de "gamle" bliver hvor de er... nu er det så en "sandhed" med modifikationer, da der vidst ikke hersker nogen tvivl om at han ikke helt selv efterlever den regel.. men han har for så vidt ret - for vi ser jo utallige eksempler på at enkelte tale-begavet personer er i stand til at trække den samme persongruppe rundt i selskab efter selskab. MVH |
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)