Jeg har en bekendt som til daglig er førtidspensionist, og ved siden af det har han et anpartsselskab som tjener godt, - jeg skal ikke kunne sige om han har det i sit eget navn eller låner sin fars. Nå men, han sidder og underbyder alle andre fordi han jo får nok penge at leve for et andet sted fra. Dette er bare ét af problemerne. Hvis man får dækket sine leveomkostninger af en overførselsindkomst er man måske også mere tilbøjelig til at sænke prisen, i forhold til dem som faktisk lever af det de laver. Andre måder at udnytte det på, kunne være, at tage en lille ferie, slappe af, eller andet, mens man har en virksomhed som man ikke behøver at leve af... Så det er nok meget godt, at statens grænse for at kaste om sig med penge, faktisk stopper et sted... Der nok ikke andet for, end at få nogen penge igennem kassesystemet hurtigt, eller få et job ved siden af virksomheden. |
Jess,
Der er intet skævt.
Du afslutter en ungdomsuddannelse og er derfor ikke længere berettiget til at modtage SU. Derefter vil du gerne risikofrit starte en virksomhed, mens skatteyderne betaler for din forsørgelse. Du tror andre får kontanthjælp for at lave ingenting, men sådan er det ikke. Unge på din alder bliver (skal) straksaktiveres, så de motiveres til at komme i job eller starte en videregående uddannelse - det gælder naturligvis også dé af dem, der siger de er igang med at starte en virksomhed. Der er derudover lovgivning på vej, som sikrer at unge, som dig, maksimalt får udbetalt kontanthjælp svarende til hvad de kan få i SU.
Mit råd til dig er, at du glemmer alt om mulighederne for offentlig forsørgelse, da de ikke eksisterer i den form du kunne ønske. Du kan i stedet tilmelde dig en videregående uddannelse, hvilket igen giver dig SU. I din fritid kan du så starte virksomhed.